SUV jsou v nabídce automobilek v dnešní době jistotou, nabízí je prakticky všichni výrobci a Jaguar samozřejmě není výjimkou. Vybírat můžete hned ze tří: elektrického I-Pace, ale také modelů E-Pace a F-Pace se spalovacími motory. A právě menší E-Pace jsme v modernizované verzi otestovali.
Modernizace přinesla nové motory i další drobnosti
Facelift pro E-Pace představil Jaguar přibližně před rokem. Výrobce se zaměřil prakticky na celé auto, ale šlo spíše o retuše než nějaké revoluční změny.
Samozřejmostí jsou drobné korekce vnějšího designu, které ale neznalé oko nemusí na první pohled oproti původní verzi poznat. Nová je maska chladiče a její výplň, lišty či výdechy v blatnících. Nová je také grafika všech světlometů (předních i zadních), které jsou nyní ve všech výbavách tvořeny LEDkami. Ta přední mají na přání funkci LED Matrix, což znamená, že umějí odclonit ostatní auta tak, aby neoslňovala jejich posádku.
Několik změn si Jaguar připravil i pro kabinu. Tím hlavním je středový panel s novým displejem s úhlopříčkou 11,4 palce. Přes něj lze ovládat prakticky celé auto a běží na systému Pivi Pro. Displej má velmi jemnou grafiku, dobře se čte i na ostrém slunci a je poměrně rychlý.
Dobrou zprávou je, že E-Pace dostal nový volič automatické převodovky. Verze před modernizací totiž měla docela nehezký „klacek“, který trčel ze středového tunelu. Nově je tu výrazně nižší a elegantnější řešení. To navíc kombinuje kůži a kov a na pohled i na dotek mu nelze nic vytknout. Ostatně kovu je v interiéru mnohem více, například i na páčkách na volantu, kolem voliče převodovky, výdechů klimatizace a podobně.
Nové motory
Pod kapotou se v polovině životního cyklu malého SUV proměnila i nabídka pohonných jednotek. Novinkou je benzinový 1,5litrový tříválec, ale také plug-in hybrid, který tento tříválec také využívá.
Nový plug-in hybrid je označen jako P300e PHEV. Jde o kombinaci benzinového tříválcového motoru Ingenium o objemu 1,5 litru s výkonem 200 koní a elektromotoru ERAD (Electric Rear Axle Drive) se 109 koňmi umístěného na zadní nápravě. Jeho výkon je 80 kW/109 koní. Celkový výsledný výkon pohonné soustavy je 309 koní a 540 Nm, což autu umožňuje zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy.
Naftový dvoulitr
Testovaný modrý E-Pace byl ovšem ve verzi D200 AWD. Označení prozrazuje, že pod kapotou je naftový dvoulitrový čtyřválec se 150 kW/204 koňmi a 430 Nm. Ten je spojen výhradně s pohonem všech čtyř kol a automatickou převodovkou s devíti rychlostními stupni. A dynamika? Na stovku zrychlí za 8,4 sekundy a jede maximálně 211 km/h.
Jaguar E-Pace není velké auto, na délku měří 4395 mm, široké je 1984 mm se sklopenými zrcátky a výšku výrobce udává 1648 mm. Jenže když se podíváte na hodnoty pohotovostní hmotnosti, můžete být docela překvapení. Tohle auto v testované verzi totiž váží 1952 kg, i když je to se 75kg řidičem na palubě…
Je pravdou, že dvě tuny byste autu za volantem při běžném tempu neřekli, ale trochu těžkopádněji působí. Nepomáhají tomu ani velká a těžká kola s průměrem 20 palců (na pohled ani tak velká nevypadají, že?). Potěší ale fakt, že je na nich obuta vysoká pneumatika, takže nerovnosti překvapivě dobře utlumí.
Motor je docela tichý, žádným velkým nedostatkem síly netrpí a není ani nijak náročný na přísun paliva. Jeho spotřeba se dá při klidné jízdě stlačit pod 7 l/100 km, my jsme se ale nejčastěji pohybovali mezi 7 a 8 l/100 km, přičemž trasa kombinovala hlavně městské a dálniční přesuny. Nádrž má objem 65 litrů, což vystačí na dlouhé stovky kilometrů.
Je komfortní
Už to zaznělo před chvílí, ale i s 20″ disky je testovaný Jaguar překvapivě komfortní. Na nerovnostech nijak výrazně nedrncá a díky vysokým pneumatikám umí dobře utlumit i propadlé kanály. I kvůli jeho vysoké hmotnosti z něj ale cítíte spíše jistotu, než mrštnost.
Ve srovnání s nedávno testovaným Range Roverem Velar v Jaguaru E-Pace překvapila také přední sedadla. Ta totiž nebyla v Jaguaru takovými rozměrnými křesly a moje 80kg tělo se po nich nepřesouvalo v zatáčkách ze strany na stranu. Boční vedení mají rozhodně lepší, což ocení nejen řidič, ale zejména zbytek posádky, protože ta se nedrží volantu.
Závěr a cena
Jaguar E-Pace se po faceliftu nijak výrazněji neměl co do vzhledu, ale naopak co do techniky ano. Největší změnou jsou některé nové motorizace, včetně více než 300koňového plug-in hybridu. Testovaný kus nejvíce překvapil docela velkou nadváhou, ale zároveň tím, že dokáže být poměrně komfortní. Nejde o žádnou mrštnou lasičku, ale na silnici je jistý.
Pohled do ceníku prozradí, že základní cena Jaguaru E-Pace startuje na 1 018 614 Kč s DPH. Je to verze s označením P160 s 1,5litrovým benzinovým tříválcem, pohonem předních kol a automatickou převodovkou. Jen o dva tisíce dražší je provedení D165 s naftovým dvoulitrovým čtyřválcem, pohonem předních kol a manuální převodovkou. Za to zaplatíte 1 020 880 Kč. Testovaný E-Pace R-Dynamic SE vyjde v základu na 1 499 561 Kč s DPH.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Jaguar
Typ:,E-Pace D200 AWD
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1997 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,všech kol
Výkon:,150 kW/204 koní při 3750 ot./min
Točivý moment:,430 Nm při 1750 – 2500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.4 s
Maximální rychlost:,211 km/h
Převodovka:,devítistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.4 – 7.0 (WLTP)
Emise CO2:,169-185 g/km
Objem nádrže:,65 litrů
Délka:,4395 mm
Šířka:,1984 mm
Výška:,1648 mm
Rozvor:,2681 mm
Pohotovostní hmotnost:,1952 kg
Objem zavazadlového prostoru:,601 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]