Nová, už čtvrtá generace Hyundai Tucson nejvíce zaujme svým designem, který nemá v současném automobilovém světě obdoby. Poznáte ho totiž na první pohled. V dalším redakčním testu jsme vyzkoušeli mild-hybridní benzinovou verzi s pohonem všech kol.
Odvážný design
Tucson si s žádným jiným autem nespletete. Může za to nejen čelní část s maskou chladiče se skrytými světlomety, ale i specificky tvarovaná záď, kde hrají hlavní roli opět světlomety. Ty totiž mají dva „zuby“ po stranách a jsou propojeny světelným pruhem po celé šíři zádi. Zajímavostí je, že ukazatele směru jsou v nárazníku a jsou tvořeny jen žárovkami, zatímco světlomety LEDkami (resp. jen ve vyšších výbavách).
Vzadu ještě zaujme znak automobilky na zadním skle, který vypadá jako samolepka, a „absence“ stěrače. On tu ale je, jen není na první pohled vidět, protože je schovaný za střešním spoilerem. Podobné řešení už známe i z modelů Range Rover.
Při bočním pohledu jsou vidět také výrazné prolisy a plastové ochranné nástavce, ačkoliv s barvou testovaného kusu docela zanikají. Mimochodem tyto prolisy dostaly i další modely, například počátkem týdne představený elektromobil IONIQ 5.
Ani interiér není úplně konvenční. Kaplička přístrojů je digitální a jde jen o displej bez krytu (úhlopříčka 10,25 palce), podobně jako to mají modely Mercedes-Benz. V rámci testovacího týdne nesvítilo snad ani minutu sluníčko, takže nelze říci, jaká je viditelnost v ostrém světle, ale když je zataženo, údaje na displeji jsou vidět perfektně. Má navíc jemné rozlišení a pěknou grafiku s možnostmi změny zobrazení. Ty jsou stejné jako u Hyundai i20 (v článku najdete i video). Šablony se dají měnit buď automaticky se změnou jízdního režimu nebo volitelně v Menu.
Výrazný je také středový panel, jemuž dominuje obrovský displej multimédií (úhlopříčka 10,25 palce), který se ovládá dotekem. Jeho grafika je dobrá, hodně kontrastní s černým pozadím. Některé prvky nastavení jsou ale schované poměrně hluboko a někdy je složité se k nim doklikat. Potěší však jemná grafika, pěkné rozlišení a dobré reakce na dotek.
Zbytek středového panelu se ovládá také dotekem a kombinuje panel klimatizace a topení. Jeho ovládání je poměrně jednoduché, ale jak jsme si nedávno stěžovali v testu Volkswagenu Tiguan, je potřeba jakémukoliv doteku věnovat pozornost a odvrátit zrak od silnice. Přesto tu Korejci nějaká fyzická tlačítka ponechali, jde například o ovládání automatické převodovky, které se provádí právě tlačítky, anebo o pár dalších funkcí jako je vyhřívání sedadel a volantu, de/aktivace parkovacích senzorů a podobně.
Překvapením je, že tu Hyundai nechal klasické USB-A konektory a nedal sem nové, menší a rychlejší konektory USB-C. Konektory jsou nejen v předním středovém tunelu (před tlačítky převodovky), ale i před zadními sedadly (zezadu loketní opěrky mezi předními sedadly). Nechybí ani možnost bezdrátového dobíjení telefonu.
Bohatá nabídka motorů
Hyundai si pro Tucson připravil velmi širokou nabídku motorizací, čítající nejen klasické spalovací jednotky, ale i elektrifikované motory- od mild-hybridů (kombinujících benzin i naftu), přes benzinový hybrid (jeho test si můžete přečíst zde), až po plug-in hybrid (přijde na trh letos na jaře).
Testovaný kus poháněla benzinová mild-hybridní pohonná jednotka. Ta kombinuje 1,6litrový čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem a 48V startér-generátor. Spalovací motor se může pochlubit 132 kW/180 koňmi a 265 Nm, údaje o 48V pomocníkovi Hyundai nezveřejňuje.
Tato motorizace se dá kombinovat nejen s manuální šestistupňovou převodovkou iMT nebo se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DCT, což byl i případ testovaného auta. Stejně tak je možný výběr z pohonu předních kol nebo všech čtyř kol, který jsme měli my.
Chybí mu krouťák
Startování motoru je díky startér/generátoru naprosto hladké, chybí ten typický zvuk a projev startéru, protože ten tu vůbec není. Motor se „prostě roztočí“. Na volnoběh je parádně kultivovaný a tichý, což vydrží nakonec i při jízdě.
Největší problém motoru je ale nedostatek točivého momentu, což se nejvíce projevuje na dálnici. Pokud pojedete 140 km/h s aktivovaným tempomatem a přijde kopec, převodovka podřadí. A pak ještě jednou. Každé z podřazení je ale znatelné a s autem poměrně nepříjemně cukne. Po chvíli ale převodovka opět řadí vyšší stupeň, protože kopec skončil. A tak se to opakuje prakticky neustále. Nedostatek točivého momentu tak převodovka dohání vyššími otáčkami a vcelku dostatečným výkonem.
Mimo město, ale ani ve městě se toto neděje, tady je jízda hladká. A právě takové silnice nejvíce ukáží výhody mild-hybridního systému. Na ekologický režim, na který auto vždy nastartuje, totiž deaktivuje motor téměř při každém ubrání plynu a v tu chvíli auto plachtí. Jakmile začnete brzdit nebo přidávat, okamžitě se motor zase nastartuje. Vše probíhá zcela hladce a nepoznáte to prakticky nijak jinak, než že budete sledovat ručičku na otáčkoměru.
Mild-hybridy mají pomoci se snížením spotřeby paliva i emisí, protože 48V startér/generátor má za úkol pomáhat autu při prvotní akceleraci. Energii si kvůli tomu ukládá do malé 0,44kWh baterie umístěné pod sedadlem spolujezdce. Čistě na elektřinu ale tohle auto (ostatně jako jakýkoliv jiný 48V mild-hybrid) jezdit neumí.
A jak to s tou spotřebou paliva je? Velmi zásadní otázka, ovšem v rámci našeho testu je na to poměrně složitá odpověď. Hodnoty, které ukazoval palubní počítač, se dají snad v tom nejmrazivějším týdnu za několik posledních let velmi ztěžka považovat za relevantní. Palubní počítač se totiž málokdy dostal pod 10 l/100 km, přičemž nejvíce času jsme strávili na dálnici (cca 50 %) a zbytek jsme přibližně stejně rozdělili mezi město a okresní silnice. Hyundai v technických údajích slibuje podle přísnějšího WLTP cyklu hodnoty 6,9-7,2 l/100 km.
4×4: jistota ano, zábava ne
Testovaný kus byl vybaven pohonem všech čtyř kol, který automobilka označuje jako HTRAC. Jde o systém pohonu, při němž je hnaná primárně přední náprava a na tu zadní je výkon přenášen prostřednictvím kardanu a lamelové spojky.
Díky velmi nízkým teplotám a bohaté sněhové nadílce, která v testovacím týdnu ležela po celé České republice, jsme mohli pohon všech kol vyzkoušet opravdu důkladně. Na rozdíl od některých jiných značek funguje čtyřkolka ve všech režimech prakticky stejně, což jsme si vyzkoušeli a vy si to můžete v přiloženém videu prohlédnout nejen v reálné rychlosti, ale i ve zpomalených záběrech.
Jenže čtyřkolka je tu hlavně efektivní, nikoliv efektní, takže na nějaké větší klouzání to rozhodně není. Hyundai Tucson se sice dá rozhodit, ale stejně udělá všechno pro to, aby ze zatáčky bezpečně odjel po předku, nikoliv zábavně a „nebezpečně“ po zadku. To třeba již jednou zmiňovaný Tiguan zadkem pohodí o poznání víc a radostněji. To ale není kritika, protože tam, kde má čtyřkolka fungovat – tedy zlepšovat trakci – odvádí svou práci na jedničku s hvězdičkou.
Závěr a cena
Testovaný Hyundai Tucson překvapí komfortem jízdy, protože adaptivní podvozek funguje velmi dobře, ale také poměrně slušným tichem na palubě. To platí pro klidnou jízdu ve městě a mimo něj. Na dálnici ale kvůli nevelkému točivému momentu auto do kopce často podřazuje, což doprovází nejen cuknutí, ale nakonec i výrazně hlučnější zvuk motoru. Celkově jde ale o jízdně i pocitově povedené auto, na které by si spousta konkurentů měla dát dobrý pozor.
Čtvrtá generace Hyundai Tucson startuje podle současného ceníku na akčních 529 990 Kč. Už nejnižší výbava „Start“ přitom nabízí docela slušnou výbavu, přičemž obsahuje vlastně vše důležité. Pokud byste ale chtěli některý z mild-hybridů, budete muset do vyšší výbavy Comfort. Benzinový mild-hybrid tak nejlevněji vyjde na 629 000 Kč, naftový na 749 000 Kč.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Hyundai
Typ:,Tucson 1.6 T-GDI 132 kW MHEV
Motor:,řadový čtyřválec (mild-hybrid)
Objem válců:,1598 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,všech kol (HTRAC)
Výkon:,132 kW/180 koní při 5500 ot./min
Točivý moment:,265 Nm při 1500-4500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.0 s
Maximální rychlost:,201 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková (DCT)
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.9-7.2 (kombinovaně)
Emise CO2:,156-163 g/km
Objem nádrže:,54 litrů
Délka:,4500 mm
Šířka:,1865 mm
Výška:,1650 mm
Rozvor:,2680 mm
Provozní hmotnost:,1633-1764 kg
Objem zavazadlového prostoru:,577 / 1756 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]