test-2019-ford-ranger-32-tdci-4x4-at- (8)

Test Ford Ranger Wildtrak 3.2 TDCi 200 k AT 4×4 (2019)

Autor: Pavel Srp - 20. 5. 2019


Ford Ranger je na trhu pick-upů v Evropě stálicí. Ani jemu se však nevyhnuly změny, které se týkají přísných emisních limitů, takže již brzy přijde o pětiválec. A my jsme se s ním loučili v testu.

Do redakčního testu dorazila parádní oranžová verze Wildtrak, která měla pod kapotou velký přeplňovaný pětiválcový motor. Z objemu 3,2 litru dostali inženýři 147 kW/200 koní a točivý moment 470 Nm. A jak takové auto jezdí?

Pět je víc než čtyři, ale méně než šest

Nabídka pick-upů je aktuálně hodně bohatá a představují je i značky, od kterých bychom to ještě před pár lety nečekali. Ve spoustě případů jde ale o takový postup, kdy některá značka vezme již hotový pick-up jiné značky a více či méně ho přepracuje a osadí svými logy. Jmenujme třeba Nissan Navara, z něhož vznikl Renault Alaskan a později i Mercedes-Benz třídy X, případně Mitsubishi L200 a Fiat Fullback a podobně. A pak jsou tady také pick-upy, které si značky vyvíjely samy, a mezi ty patří i aktuální Ford Ranger.

test-2019-ford-ranger-32-tdci-4x4-at- (6)

A Ford šel vlastní cestou i co se týká pohonných jednotek. Jde o jednoho z mála výrobců, který používal pětiválcový motor. Kromě sportovních modelů, kde spaloval benzin, ho dává právě i do pick-upu. Tady je ale ještě o poznání větší a spaluje naftu. Všechny ostatní pick-upy pohání buď čtyřválcové anebo šestiválcové motory (jen Volkswagen Amarok V6 a Mercedes-Benz X 350 d).

Motor není odhlučněn tak precizně jako u obou šestiválcových konkurentů, ale díky příjemné zvukové kulise a celkovému pocitu z auta to nevadí. Pětiválce mají svůj typický zvuk, který lze rozpoznat i při jízdě v Rangeru. 200koňový výkon i 470 Nm točivého momentu nejsou vůbec špatné hodnoty, které dokáží i s téměř 2,2tunovým pick-upem docela slušně hýbat. Výhodou je, že auto je vcelku dynamické nejen prázdné, ale i naložené téměř půltunovým nákladem.

V testovaném autě byl motor spojen s automatickou šestistupňovou převodovkou. Její práce je povedená, vytknout ji prakticky není co. Vlastně ani nechybí nemožnost manuálního řazení pomocí páček pod volantem. Šlápněte na plyn „normálně“ a motor se opře o krouťák, pokud šlápnete na plyn razantněji, převodovka poměrně rychle přeřadí, aby se motor naopak spoléhal na koně.

test-2019-ford-ranger-32-tdci-4x4-at- (28)

Dvě anebo čtyři hnaná kola

Ford Ranger je v nabídce výhradně s připojitelným pohonem všech čtyř kol. Standardně jsou poháněna kola zadní nápravy, k nimž se připojují kola přední nápravy. Slouží k tomu otočný ovladač umístěný na středovém tunelu nalevo od voliče automatické převodovky. Pohon všech čtyř kol lze aktivovat až do 120 km/h.

Pokud by standardní čtyřkolka nestačila a bylo by potřeba ještě vyšší průchodnost terénem, k dispozici je i režim s redukovaným převodem, který je třeba aktivovat na místě se zařazeným neutrálem. A pokud by ani to nepomohlo, má Ranger i elektronickou uzávěrku zadního diferenciálu. To platí bez výjimky pro všechny verze, protože jde o standardní výbavu.

Průchodnost terénem je velmi dobrá, vždyť přední i zadní nájezdový úhel je shodných 28° a přechodový úhel je (díky světlé výšce nenaloženého auta, která činí 229 mm) 25°. Bát se nemusíte ani vody, protože brodivost je až 800 mm.

A co uveze?

I když jde o pick-up, který ze své podstaty nemá nabízet komfortní jízdní vlastnosti, ale spíše má mít schopnosti odvézt těžký náklad (testovaná verze uveze až 1022 kg bez řidiče, případně dalších 3,5 tuny na tažném zařízení), jízda s ním je vlastně na silnici pohodlná a řadí se mezi ty nejpohodlnější pick-upy na českém trhu. Pokud na korbu naložíte náklad, jízdní komfort se dále bude vylepšovat přímo úměrně naložené hmotnosti. Už s přibližně půltunovým nákladem záď prakticky nijak neposkakovala ani neodskakovala. Potěší, že Ford myslel i na bezpečnost, takže vůz vybavil systémem vyvažování brzdného účinku v závislosti na zatížení ložné plochy (LAC).

Na korbu lze naložit náklad dlouhý 1549 milimetrů a široký 1560 milimetrů, respektive 1139 milimetrů mezi podběhy. To na největší konkurenty ztrácí a klasickou europaletu na šířku na korbu neumístíte, na délku ano a korba půjde zcela bez problémů zavřít. Hloubka korby je 835 milimetrů.

Náklad lze před nenechavci uchránit mnoha způsoby, protože Ford nabízí několik možností zakrytování. Kromě klasického hardtopu jde o několik možností krytů, včetně rolovacího, který jsme měli i my a podle mého jde o nejlepší způsob, který příliš nenaruší praktičnost nakládacího prostoru.

test-2019-ford-ranger-32-tdci-4x4-at- (45)

Závěr a cena

Ford Ranger je jedním z těch nejlepších pick-upů, který si můžete pořídit. Jeho podvozek je naladěn docela pohodlně i s prázdnou korbou a v testované verzi Wildtrak se budete cítit příjemně i v interiéru. Ten je vyveden v kůži s kontrastním oranžovým prošíváním a nabízí výbavu, za kterou by se nemusela stydět mnohá luxusní auta. Kompromis bude možná potřeba udělat v posezu, protože volant je nastavitelný jen výškově.

Současná doba v Evropě v automobilovém průmyslu velí zeštíhlování motorů a jejich elektrifikaci, protože jinak by automobilky splňovaly podle svých slov přísné předpisy jen stěží (spotřeba pětiválce se pohybovala mezi 9 a 10 l/100 km). Dotkne se to i Rangeru, který v rámci již představené modernizace dostane pouze čtyřválce. Na druhé straně alespoň přidává i parádní verzi Ranger Raptor.

Ceník této odcházející předfaceliftové verze startovala na 692 600 Kč bez DPH (838 046 Kč) za základní výbavu s motorem 2,2 TDCi a s manuální převodovkou. Testovaná verze v nejvyšší výbavě a s pětiválcem s automatem je ze zcela opačné strany ceníku a vyjde minimálně na 1 047 700 Kč bez DPH (1 267 717 s DPH).

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Ford
Typ:,Ranger Wildtrak 3.2 TDCi 200 k AT 4×4
Motor:,řadový pětiválec
Objem válců:,3198 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,147 kW/200 koní v 3000 ot./min
Točivý moment:,470 Nm v 1500 – 2750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.6 s
Maximální rychlost:,175 km/h
Převodovka:,šestistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,11.4 / 7.3 / 8.8
Emise CO2:,231 g/km
Objem nádrže:,80 litrů
Délka:,5362 mm
Šířka:,1860 mm
Výška:,1815 mm
Rozvor:,3220 mm
Pohotovostní hmotnost:,2230 kg
Ceník:,ke stažení zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru