Současný Ford Ranger už je sice na odchodu, ale ještě minimálně do konce roku tady s námi bude. I proto jsme se posadili za volant toho nejlepšího, co nabízí. V rámci testu jsme vyzkoušeli Ford Ranger Raptor.
Široký, vysoký, výkonný
Už na první pohled je jasné, že tohle není obyčejný Ranger. Jeho postoj je výrazně širší, má větší terénní pneumatiky a celkově drsnější vzhled. Ani Ranger tak svému pojmenování Raptor rozhodně nezůstává nic dlužen.
Pokud se na provedení Ranger Raptor podíváme detailněji, všimneme si nové masky chladiče s velkým nápisem Ford namísto běžného malého modrého oválu. Jsou tu také rozšiřovací nástavce blatníků (rozchod totiž ve Fordu rozšířili o 15 cm!), v nichž se ukrývají 17″ disky s terénními pneumatikami s rozměrem 285/70 R17. Nejsou to ovšem jediné změny na podvozku, ten totiž dostal upravené zavěšení včetně nových tlumičů, díky čemuž je světlá výška o 51 mm vyšší.
V interiéru se nic zásadního neudálo, jde jen o drobnosti, které mají navodit sportovnější pocit. Zmínit lze specifické čalounění sedadel, kontrastní prošívání po celém interiéru a červený proužek na vrchu volantu.
Odolnější technika
Ovšem není to jen pozlátko, ba právě naopak. Ještě zajímavější než změny designu jsou změny na technice. Raptor je auto, které musí být schopné mimo silnici, nikoliv však v pomalém zdolávání terénních překážek, ale naopak při svižné jízdě.
Tomu nejvíce pomáhá právě upravené zavěšení kol. To zahrnuje nová přední hliníková ramena, ale také změny na zadní tuhé nápravě, která byla výrazně rozšířena a místo listových per dostala vinuté pružiny a Wattův přímovod, aby byly pohyby nápravy přímočaré. S tím korespondují tlumiče Fox, jejichž obal je lakovaný modrou barvou. A právě „foxy“ jsou zárukou toho, že Ranger Raptor není auto na ozdobu, ale auto, které se mimo silnice jen tak něčeho nezalekne. Tlumiče mají navíc progresivní charakter, takže se jejich účinek v závislosti na stlačení mění.
V rychlosti mimo silnici může člověk něco přehlédnout a mohl by něco na autě zničit. Tomu se snaží předejít masivní ochrana podvozku. A to znamená, že tu nemohou být obyčejné plastové kryty, naopak jsou tu pořádné kovové pláty. Ty chrání hlavně motor a převodovku.
Na silnici
Od pick-upů jsme zvyklí na to, že kvůli svému primárně pracovnímu určení nejezdí na silnici tak hladce jako například SUV. Je to dáno zpravidla konstrukcí zadní nápravy, ale to u Rangeru Raptor neplatí. Kvůli tomu, že vzadu nejsou listové pružiny, není ani s prázdnou nákladovou korbou auto nijak uskákané a celkově by se dalo označit jako pohodlné. Přes nerovnosti se přenáší hladce, na silnici se jen tak pohupuje a jde tak o jeden z nejpohodlněji jezdících pick-upů na trhu.
Daní za to ale je to, že už není tak pracovně zaměřen a má nejen nižší nosnost, ale také utáhne jen lehčí přívěs. Na korbu s rozměry 1560 na 1575 milimetrů teď naložíte jen 600 kg (ostatní Rangery mají tisíc kilogramů) a na tažném zařízení, které se dodává jako standardní výbava s 13pinovým konektorem, odvezete přívěs s maximální hmotností 2,5 tuny (o tunu méně).
Vpřed vás požene naftový motor. Jde o dvoulitr s dvěma turbodmychadly, jehož výkon je 157 kW/213 koní a točivý moment 500 Nm. Jasně, ve srovnání s Fordem F-150 Raptor, který má benzinové atmosférické osmiválce nebo přeplňované šestiválce, to nepůsobí nijak oslnivě, ale vlastně to není vůbec špatný motor. Pro běžnou jízdu…
Pokud s autem budete jezdit klidně, zvládne to naftové biturbo bez výhrad. Motor je spojen s desetistupňovým automatem, který tady funguje výrazně líp než v Mustangu. Při běžné jízdě potěší přísun točivého momentu, jehož maximum je dostupné už v 1750 ot./min.
Jakmile byste však s autem chtěli jezdit sportovněji, ukáže motor své limity. Jeho projev totiž není nijak vzrušující, zátah je bez špičky, zcela lineárně táhne od nízkých otáček až k červenému poli. Navíc jej doprovází falešný zvuk, vycházející z reproduktorů, který se nedá nijak vypnout.
Mimo silnici
Pokud ale ze silnice – lhostejno, zda z kvalitní anebo nekvalitní, protože Raptoru je to jedno – sjedete, pak se teprve naplno projeví to, pro co byl Ranger Raptor stvořen. I tady se totiž podvozek projevuje tak, že se snaží i polní a podobné cesty vyrovnat jako by to snad pořád byla jen nekvalitní silnice. A daří se mu to, tlumiče Fox jsou neskutečně schopné a nerovnosti, výmoly a díry pohlcují jemně. Od náprav se ani při větší rychlosti neozve nic, žádná rána.
Standardně je poháněna zadní náprava, u níž se dá uzavřít uzávěrka zadního diferenciálu. To je u podobných aut výjimkou, protože zpravidla se dá elektronická uzávěrka využít až při aktivaci pohonu všech kol, případně dokonce až s redukční převodovkou. Projevuje se tady právě určení Raptoru coby auta pro rychlé přesuny v terénu. Stabilizace se dá (jen) omezit, ačkoliv se tváří jako deaktivovaná, do řízení nakonec zasahuje.
Stálý pohon všech čtyř kol samozřejmě nechybí. Ovládá se otočným ovladačem na středovém tunelu vedle řadicí páky. Nechybí samozřejmě ani redukční převodovka, takže i do náročného terénu je Ranger Raptor náležitě vybaven. Pokud byste si přeci jen tolik nevěřili, můžete využít některý ze 6 přednastavených terénních jízdních režimů Terrain Management Systemu anebo elektronický asistent sjíždění kopců.
Závěr a cena
Nová generace Fordu Ranger už byla představena, jde o společné dílo automobilek Ford a Volkswagen, ale i ta odcházející má stále co nabídnout. Těsně před koncem svého životního cyklu představil Ford ještě několik speciálních edic a i testovaný Ranger Raptor nabízí parádní jízdní zážitky.
Tím jednoznačně nejlepším je jeho podvozek, který funguje skvěle na silnici, ale i mimo ni. Auto navíc skvěle vypadá a na silnici jde o působivý kus techniky. Nakonec tím pocitově nejslabším článkem je motor. Nikoliv snad z důvodu dynamiky, ale spíše pro svůj projev, který má ke vzrušení při vyslovení slova „Raptor“ daleko, protože má lineární projev a je doplněn falešným zvukem z reproduktorů. Dokážete s ním ale jezdit i kolem 10 l/100 km.
A na kolik vás vyjde? Ceník Fordu Ranger Raptor nabízí pouze jedinou variantu, protože je v nabídce pouze jediný motor, jediná převodovka a pohon všech kol. Cena startuje na 1 625 030 Kč s DPH.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Ford
Typ:,Ranger Raptor 2.0 EcoBlue Bi-Turbo 4×4
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1996 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,157 kW/213 koní v 3750 ot./min
Točivý moment:,500 Nm v 1750 – 2000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.5 s
Maximální rychlost:,170 km/h
Převodovka:,desetistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,10.8 (WLTP)
Emise CO2:,281 g/km (WLTP)
Objem nádrže:,80 litrů
Délka:,5374 mm
Šířka:,2028 mm
Výška:,1873 mm
Rozvor:,3220 mm
Pohotovostní hmotnost:,2510 kg
Ceník:,ke stažení zde
[/table]