test-2021-ford_mustang_mach1

Test Ford Mustang Mach 1 (2021)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 28. 11. 2021


Ford Mustang je vlastně synonymem pro americké auto. V současné generace se poprvé oficiálně prodává i v Evropě a rovnou jde o nejprodávanější sportovní model. Boduje nejen cenou, ale zejména svým pohonným ústrojím. A my jsme v testu vyzkoušeli novinku Ford Mustang Mach 1.


Navigace:


Mustang přímo na závodní dráhu

Ford Mustang Mach 1 je sportovní verzí klasického Mustangu GT. Ford tvrdí, že jde o auto připravené na okruhy a kvůli tomu dostal spoustu úprav a vylepšení. Ty se dotkly nejen motoru, ale i převodovky, podvozku, brzd a dalších částí. Pojďme si je postupně představit.

Začněme rovnou u motoru. Pod dlouhou přední kapotou se stále nachází atmosféricky plněný vidlicový osmiválec s pětilitrovým objemem, což je samo o sobě působivé. Motor v Mach 1 vychází z verze Bullit a jeho výkon je 338 kW/460 koní. Ještě zajímavější je hodnota točivého momentu 529 Nm. Motor pro Mach 1 ovšem dostal specifické sání vzduchu s upravenými škrticími klapkami o průměru 87 mm a o přísun paliva do válců se stará vstřikovací soustava s kombinací přímého a nepřímého vstřiku.

test-2021-ford_mustang_mach1- (18)

V Evropě se oficiálně prodává „jen“ běžný Mustang, výkonnější verze Shelby tu bohužel nemáme. Mustang Mach 1 ale pár dílů z modelů Shelby dostal. Verze GT350 dodala přídavný chladič motorového oleje a nový adaptér olejového filtru.

Ze stejného modelu je také trvanlivější a odolnější manuální šestistupňová převodovka TREMEC 3160 s dvoukotoučovou spojkou, která si při řazení umí dávat automatické meziplyny. Za příplatek si ale můžete vybrat i 10stupňový automat, který byl ovšem oproti běžnému Mustangu GT také upraven. Obě převodovky jsou nově vybaveny vlastním chladičem oleje (automat má navíc ještě jeden další chladič oleje). Chlazení dostal i standardně dodávaný samosvorný diferenciál.

A protože má jít o auto na okruh, upraven musel být i podvozek. Standardem jsou adaptivní tlumiče MagneRide. Ty ale Ford nově naladil a dal jim tužší pružiny i stabilizátory s větším průměrem. Nápravnice a některé komponenty zavěšení byly převzaty z modelů Shelby GT350 a GT500. Jiná jsou také kola, která jsou oproti běžným Mustangům na obou nápravách o půl palce širší a obouvají lepivé pneumatiky Michelin Pilot Sport 4.

test-2021-ford_mustang_mach1- (12)

Specifický je i design

Mustang už od pohledu vypadá drsně, tím spíše právě verze Mach 1. Dlouhá kapota, široká karoserie a na zádi čtveřice koncovek výfuku s působivým průměrem 114 mm! Mach 1 navíc dostal specifické polepy karoserie. V nabídce je osm kombinací laku karoserie a dekoračních pruhů:

  • stříbrná Iconic, černá Shadow a bílá Oxford s černo-červenými pruhy
  • modrá Velocity, oranžová Twister, červená Race a žlutá Grabber s černo-bílými pruhy
  • šedá Fighter Jet s černo-oranžovými pruhy

A právě poslední jmenovanou kombinaci má i testovaný kus. Oranžové jsou také třmeny brzdičů Brembo.

A abyste na první pohled poznali, že tohle opravdu není jen tak obyčejný Ford Mustang, tak karoserie dostala i loga „MACH 1“ na přední blatníky i na panel mezi zadní světlomety, kde standardně bývá kulaté logo s písmeny „GT“.

test-2021-ford_mustang_mach1- (14)

Sousedi vás asi nebudou mít rádi

Nejen design, ale hlavně celkový projev auta je hodně drsný. A začne to už od nastartování. K tomu slouží startovací tlačítko na středovém panelu před řadicí pákou. Pokud nebudete startovat na mód „hodný soused“, tedy tichý, pak počítejte s tím, že o vás budou vědět všichni sousedi. To, co se po pár otočeních startéru z obrovských koncovek výfuku ozve, je hodně hlučné brumlání. Jezdíte-li často pryč brzy ráno, raději si Mustang nekupujte. Sousedi vás vážně nebudou mít rádi…

Velký osmiválec navíc na volnoběh s autem decentně hýbe a pokud přidáte plyn, celé se ze strany na stranu zatřese. Tohle v jiných autech nezažijete, ostatně k jiným autům by se to nakonec asi ani nehodilo.

A zvuk motoru se nijak výrazně neztiší ani při jízdě. Standardně auto startuje na normální jízdní režim, v němž je zvuk výfuku také normální. Ovšem „normální“ se v tomto případě nerovná „tichý“. I v tomto režimu se z výfuku, ale i od samotného motoru ozývají hodně zajímavé zvuky a o autě budou lidé na ulicích vědět už chvíli předtím, než se vůbec objeví.

test-2021-ford_mustang_mach1- (7)

Jenže tady jsou i další jízdní režimy – sportovní anebo závodní trať (a ještě další na sníh anebo na závody ve sprintu), které zvuk výfuku ještě podpoří. Mustang Mach 1 je totiž standardně vybaven zvukovými klapkami ve výfuku, které se na tyto dva jízdní režimy otevřou. Zvuk bude ještě výraznější a na „závodní trat“ (ať už jízdní režim anebo jen zvuk výfuku, který se dá nastavit samostatně) se bude po ubrání plynu ozývat i drobné prskání.

Do 2000 otáček si navíc motor jen tak brumlá a skvěle se poslouchá. Jak ovšem ručička letí otáčkoměrem nahoru, mění se brumlavý zvuk v pořádný ryk. A točit může přes sedm tisíc! Jak to zní, si můžete poslechnout ve videu níže.

Je to fakt chlapácký auto!

Drsný vzhled i zvuk atmosférického osmiválec ovšem nejsou všechno, co z tohohle auta dělá něco výjimečného. Tím je jeho celkové ovládání a chování. Už když chcete zavřít dlouhé a těžké dveře, musíte vynaložit docela dost síly. Hodně síly je potřeba i k samotnému sešlápnutí spojky, ale i k zařazení rychlosti. Všechno tu jde ztuha, ale k celkovému naturelu auta se to báječně hodí.

Pokud chcete co nejrychlejší Mustang, pak si ho zvolte s automatem. Manuální převodovka má sice poměrně přesné a nijak dlouhé dráhy řazení, ale řadit s ní tak, jak byste to udělali v hot-hatchi, prostě nemůžete. Chyba? Nikoliv, tohle auto má prostě charakter.

O amerických autech spousta lidí pořád tvrdí, že umí jezdit jen rovně. Ano, tak to bývalo, ale to pro současný Mustang už rozhodně neplatí. A už vůbec to neplatí pro Mustang Mach 1. Tohle auto má sice poměrně tvrdý podvozek, ale ten dokáže velmi dobře filtrovat nerovnosti aniž by auto bylo nějak nervózní a už vůbec nepůsobí přerostle nebo snad neohrabaně. Na silnici drží skvěle, kola se asfaltu skoro nepustí.

A právě celkové naladění auta společně s opravdu dlouhými převody způsobuje to, že maskuje rychlost. Dvojku může použít na rozjetí a omezovač přijde až kolem 110 km/h. Naopak šestka je i ve 130 km/h podtočená, jakkoliv indikátor řazení radí ji zařadit už někde nad stovkou. Jednoduše se vám tak může stát, že na běžné silnici jedete na čtyřku tolik, kolik byste nemohli jet ani na dálnici, aniž by vám to přišlo rychlé. A to i v zatáčkách. Sledovat rychloměr je tak v tomhle autě opravdu potřeba.

test-2021-ford_mustang_mach1- (22)

Překvapením je naladění stabilizačního systému. U běžného Fordu Mustang GT je hodně benevolentní a i se zapnutou stabilizací si auto umí nemálo hodit zadkem. Zejména na mokru je třeba s plynovým pedálem zacházet opatrně. Ne tak u Mustangu Mach 1, protože tady je stabilizace doladěna takřka perfektně. Ačkoliv je točivý moment hodně přes 500 Nm (i když maximum je k dispozici „až“ ve 4 900 ot./min), přidat plyn se bát nemusíte. Stabilizace je navíc naladěna docela jemně, takže neubírá skokově, ale poměrně jemně.

Nakonec motor je atmosférický a podle toho se také chová. Jeho reakce jsou sice rychlé, do přibližně čtyř tisíc otáček toho ale zase tolik nepředvede. Jenže jakmile překoná 5000 ot./min, působí jako by ho někdo polil živou vodou a vás kopnul někdo do zad. A k omezovači otáček pak letí ručička otáčkoměru hodně rychle, motor ze sebe navíc ždímá ještě víc.

Pokud ale motor budete takhle ždímat, počítejte s tím, že nádrž vám nevydrží ani na 200 kilometrů. Je totiž vážně malá, paliva natankujete jen 60 litrů. Když budete jezdit normálně, počítejte asi s 12 l/100 km, my jsme nakonec po více než 800 svižnějších kilometrech skončili s průměrem necelých 16 l/100 km.

test-2021-ford_mustang_mach1- (31)

Závěr a cena

Ford Mustang je na dnešním trhu nových aut takovým jednorožcem. Nabízí velký benzinový motor bez jakéhokoliv přeplňování a nenapodobitelný pocit z jízdy. Za volantem si budete užívat to brumlání osmiválce i samotné ovládání auta, na které musíte vyvinout více síly, než jste zvyklí z běžného auta. A pokud zvolíte verzi Mustang Mach 1, pak dostanete i rychlejší auto, s nímž se nemusíte bát zajet ani na závodní okruh.

A navíc tolik zvednutých palců, kolik jich na vás lidé ukazují v Mustangu, v žádném jiném autě nezažijete!

Nejlevnější Ford Mustang vyjde na 1 394 900 Kč s DPH. Je to kupé s osmiválcem a manuální převodovkou. Připlatit si můžete i 100 tisíc za kabriolet. Pokud byste chtěli automat, připravte si 50 tisíc. Jestli ovšem chcete Mach 1, což je rozhodně dobrý nápad, pak počítejte minimálně s částkou 1 694 900 Kč za testovaný manuál, respektive 1 764 900 Kč za auto s 10stupňovým automatem.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

3 názory na “Test Ford Mustang Mach 1 (2021)”

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru