Když jsem se s novým Fordem Focus seznámil poprvé, zanechal ve mně hlavně pozitivní dojmy. A nejen ve mně, ale i v novinářské porotě, která ho zvolila českým Autem roku 2019. O to zvědavější jsem byl na to, jak si povede v testu. Do toho počátkem letošního roku dorazila pětidveřová verze s benzinovým motorem 1.5 EcoBoost a ve výbavě ST-Line.
Benzin jen se třemi válci
Nová generace Fordu Focus přijela na trh po 20 letech od uvedení té první s naftovými čtyřválci, ale pokud chcete benzin, tak je na výběr jen mezi tříválci. Ale je to špatně? To byla ta nejzásadnější otázka, která mě při přebírání auta zajímala, protože při prvních jízdách ve Francii mi tříválec pod kapotou jako problém nepřipadal.
On se totiž Ford s touto koncepcí popasoval velmi dobře. Motor v kabině není nijak výrazně ani nepříjemně slyšet a je prakticky prost i jakýchkoliv vibrací. A ještě lepší je to při jízdě. To, že jde o tříválec, tak nakonec poznáte podle zvuku prakticky jen při plném plynu. Testované auto mělo navíc laděný výfuk, který ze svých útrob vydával docela pěkný zvuk.
A příjemné překvapení je to i z pohledu dynamiky. Motor je totiž příjemně pružný a to i z nízkých otáček a to i přesto, že jde o slabší 1.5litrový tříválec. Maximum jeho točivého momentu 240 Nm je k dispozici už od 1600 ot./min, maximum výkonu 110 kW/150 koní se pak o slovo přihlásí v 6000 ot./min, pak ale zátah motoru uvadá. Ostatně o tom, že nejde o pomalé auto, svědčí i technické údaje, v nichž se můžete dočíst o zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,8 sekundy a maximální rychlosti 210 km/h. Ještě lepší dynamiku nakonec kazí jen opravdu dlouhé zpřevodování. A spotřeba? V testu kolem 7 l/100 km při běžné jízdě.
Skvělý podvozek
Ve výbavě ST-Line je sportovní podvozek, ale v testovaném autě byl příplatkový adaptivní podvozek za 21 tisíc korun. A rovnou je třeba říci, že jde o vážně povedený mix komfortního nastavení do města i na klidné cesty, ale zároveň jistoty při ostřejší jízdě. A přitom k této změně stačí jen stisknout jedno tlačítko.
Rozdíly jednotlivých režimů jsou docela velké. Zatímco komfortní odpružení nechá tlumiče změknout a jízda je pak trochu houpavější, ten sportovní je naopak výrazněji přitvrdí, ale stále si ponechávají potřebnou poddajnost, takže auto není uskákané. Kola tak drží ve všech jízdních režimech neustálý kontakt se silnicí a nerozhodí je ani velká nerovnost nebo naopak série menších nerovností. I když nejde ani o sportovní verzi, ale jen o sportovněji se tvářící výbavu, je potěšující, jak dobře, rychle a přitom jistě dokáže tenhle focus projíždět zatáčky.
Pohoda na palubě
Černá barva sice schová spoustu tvarů a detailů, ale vězte, že výbava ST-line přichází s několika designovými prvky, které ostatní výbavy nemají. Zvenku jde o nástavce prahů, zadní nárazník s difuzorem, dvojitou koncovku výfuku či specificky tvarovaná litá kola. Uvnitř najdete hliníkové pedály, jiná sedadla s výraznějším bočním vedením či černou stropnici. Testované auto bylo navíc vybaveno sadou Design ST-Line a ta přidává střešní spojler na víku kufru, červeně lakované brzdové třmeny, interiérové koberce s červeným prošíváním a některé další drobnosti.
V interiéru je dost míst, posez za volantem je parádní a pochvalu zaslouží i sedadla. A to nejen vpředu, ale i vzadu, jakkoliv bych v pěti (na šířku tu až zase tolik místa není, v podélném směru však ano) na žádnou dlouhou cestu jet nechtěl. Kufr je takovým průměrem ve třídě, nabízí objem 375 litrů, pravidelné tvary a dobrý přístup. Dá se samozřejmě sklopením opěradel zadních sedadel zvětšit, ale pak tu vznikne miniaturní schod.
Pokud máte rádi hudbu, určitě si připlaťte za audiosystém Bang & Olufsen. Pak totiž dostanete aparaturu s 10 reproduktory a subwooferem. A hraje vážně báječně. Díky samostatnému subwooferu má výrazné basy a díky zbylým reproduktorům i středy a výšky a přitom hraje čistě. Těch 11 tisíc (respektive 17 800 Kč pro výbavu Trend Edition) za to opravdu stojí!
Závěr a cena
Ford Focus nové generace tedy příjemně překvapil nejen při prvních jízdách, ale i při klasickém týdenním testu. Jde totiž o velmi příjemně jezdící auto, jehož objektivním nedostatkem přítomnost benzinových tříválců rozhodně není. Pokud by pro však vás subjektivně byla, můžete vybírat z naftových čtyřválců. Ty jsou v nabídce dva s objemy 1.5 a 2.0 litru.
Samá slova chvály si zaslouží adaptivní podvozek, který funguje vážně dobře, a auto je díky tomu velmi jisté v zatáčkách, ale i na dálnici. Věřte mi, že i když tohle auto pohání 150koňový tříválec, můžete si s ním (právě i díky naladění podvozku) užít hodně svižnou jízdu na vaší oblíbené okresce a přitom s naprostou jistotou za volantem. Jen brzdy bych si dokázal představit ostřejší…
A cena? Nezkazí tyhle dobré pocity z auta nakonec pohled do ceníku? Myslím, že ne. Ford si pro benzinové motorizace připravil aktuálně akční ceny, takže za nejlevnějšího focuse s litrovým ecoboostem ve výbavě Trend zaplatíte 379 tisíc korun. Testovaný ST-line se slabším 1.5litrovým ecoboostem vyjde v základu na 514 900 Kč. Mimochodem za kombi je příplatek jen 10 tisíc.
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Odhlučnění a celkové naladění motoru,Jen průměrný objem zavazadlového prostoru
Dostatečná dynamika,Velmi dlouhé převody
Naladění podvozku,Brzdy by mohly být ostřejší
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Ford
Typ:,Focus
Uspořádání:,řadový tříválec
Objem válců:,1497 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,110 kW/150 koní při 6000 ot./min
Točivý moment:,240 Nm při 1600 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,8.8 s
Maximální rychlost:,210 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,5. (kombinovaná)
Emise CO2:,125 g/km
Objem nádrže:,52 litrů
Délka:,4378 mm
Šířka:,1825 mm
Výška:,1452 mm
Rozvor:,2700 mm
Provozní hmotnost:,1369 kg
Objem zavazadlového prostoru:,375 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]