Kombíky s plastovými chrániči na vyšším podvozku bývaly pro české chataře velkým lákadlem. Pak došlo k boomu kategorie SUV a roli scoutů a alltracků převzaly crossovery. Přesto právě oplastované octavie, golfy a focusy můžou být dobrou variantou pro ty aktivní rodiny, kterým se SUV buď přejedly, nebo jim nikdy nevoněly. Zvlášť s tak úsporným dieselem, jaký má testovaný Focus Active.
Sbalte si na cestu
Vystouplý „čumák“ na zaoblené špičce kapoty s černočernou mřížkou chladiče, kolem nelakované plasty a vespod decentní chránič. To samé po bocích na prazích a vzadu na nárazníku. Kdo se v autech nevyzná, rozdíly oproti klasickému Focusu ho netrknou; jsou marginální, ale účelné. Kamení a štěrk si u Focusu Active jen tak neškrtne, stejně jako větve nebo ostrý led. Čarokrásná mléčná metalíza si péči holt zaslouží.
Jak poznat, že tenhle Focus je sbalený na cesty přírodou? Jisti si budete s pravítkem v ruce, verze Active má o 30 milimetrů vyšší podvozek vpředu a o 34 milimetrů vzadu. Focusu to nesmírně sluší, zvlášť na použitých osmnáctkách. Líbí se nám dvoudílný LED pásek denního svícení, protáhlá karoserie s výrazným převisem za zadní nápravou i zužující se prosklení s opticky tenoulinkým C sloupkem. Active ale nemusíte mít jen jako kombík, Ford ho (netypicky) prodává i jako klasický hatchback.
Poprvé bez páky
V autě se sedí hodně nízko, ale pohodlně, řidič si rychle najde ideální pozici. Velkou mírou díky pěkně anatomicky tvarovaným sedačkám z látky a kůže. Horší je to pak s výhledem přes robustní palubní desku s vystouplým displejem multimediálního systému. Ten není z největších (osm palců), ale na základní manipulaci (s pěkně jednoduchým systémem Sync 3) jistě postačí. Interiér je po americku prostý zbytečných dekorů, což ho zpřehledňuje. Panel pro ovládání klimatizace by přesto snesl o tři až pět tlačítek méně.
Řadicí páku automatické převodovky vystřídal po vzoru aut do zásuvky v interiéru Focusu kruhový volič. Měli jsme ho i o dva týdny později v modelu Edge. Má měkký a plynulý chod, jen si nesmíte splést, jestli točit po směru hodinových ručiček, nebo proti. Záměna směru jízdy může být fatální… O to víc prostoru je tu ale na mobilní telefon (včetně bezdrátového nabíjení) nebo odkladiště na dva nápojové kelímky.
Spoustu prostoru nad hlavou, pro ramena i lokty ocení nejen posádka vpředu, ale i cestující na zadní lavici. Kombíkový Focus má rozvor 2700 milimetrů (jako u dlouhé Corolly), přičemž do kufru stačíte naskládat 575 litrů zavazadel a ještě si vezete rezervu. Navíc víko se ovládá hezky manuálně, chytnete ho za šikovně tvarovaná madla. Žádná tlačítka, žádné zdlouhavé čekání na servomotorek nebo otravné varovné pípání.
Stesk po čtyřkolce?
K dispozici pro Focus Active dává Ford dva motory – jednak dvoulitrový turbodiesel o výkonu 110 kW (150 koní) při 3500 otáčkách s točivým momentem 370 Nm a pak také benzinovou patnáctistovku EcoBoost s totožným výkonem. Testovanou dieselovou jednotku EcoBlue jsme dostali spárovanou s osmistupňovým automatem s hydrodynamickým měničem, který ale hlavně v nižších rychlostech zbytečně zmatkoval, zbrkle podřazoval a výrazně cukal. Jinak klidnou naftu celkem brzdil. Šestistupňový manuál bude lepší (a o skoro 50 tisíc levnější) volba.
Focus boduje spotřebou. Auto si kombinovaně vezme pod šest litrů nafty na sto kilometrů a jeho dieselový motor je zároveň geniálně tichý, skoro o něm nevíte. Úžasný podvozek z normálního Focuse Ford upravil, dostal mimo jiné jinou geometrii nebo odlišné naladění tlumičů. Stále však platí, že má přesné řízení s pěknou zpětnou vazbou, auto s řidičem příkladně komunikuje a podvozek nepouští do interiéru žádné lomození. Reliéf krajiny hezky tlumí.
Testované auto přijde na něco málo přes 800 tisíc, pěkně vybavený základ (s navigací, tempomatem, minirezervou) dostanete i o 150 tisíc levněji. A to je cena, o které by si koncern VW a jeho konkurenční zástupci mohli nechat zdát. Oproti Focusu ovšem mají velké lákadlo – pohon 4×4. Ten Ford ani u aktivního Focusu prostě nenabízí, přibyly tu jen dva nové režimy jízdy pro kluzký povrch a nezpevněnou cestu. Stojí za vyzkoušení, běžný řidič ale významné odlišnosti nepozná. Otázkou zůstává, na kolik se pohon 4×4 za příplatek i 200 tisíc u konkurence vyplatí. Focus Active je jinak geniálně praktické a hravé auto do lesa a na pole, které si zamilujete. A po čtyřkolce se vám třeba ani nezasteskne…
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Hatchback i kombík,Nemá pohon 4×4
Krásná spotřeba,Cukající automat
Super podvozek,Nic víc :)
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Ford
Typ:,Focus Active 2.0 EcoBlue
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1996 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,předních kol
Výkon:,110 kW/150 koní při 3500 ot./min
Točivý moment:,370 Nm při 2000–2500 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,9.5 s
Maximální rychlost:,203 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.5 / 4.1 / 4.6
Emise CO2:,116 g/km
Objem nádrže:,47 litrů
Délka:,4693 mm
Šířka:,1844 mm
Výška:,1532 mm
Rozvor:,2700 mm
Provozní hmotnost:,1559 kg
Objem zavazadlového prostoru:, 575 / 1620 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]
Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu