Občas se stává, že automobilky recyklují jména svých starších modelů a dávají je znovu úplně novým modelům. Typickým příkladem je například Ford, který před lety znovu začal prodávat model Puma a v loňském roce to byly modely Explorer a Capri. A právě poslední jmenovaný jsme vyzkoušeli v nejnovějším testu.
Známá technika
Ford Capri je elektromobil, který je větší než dříve představený Explorer. Stojí ovšem na stejné podvozkové platformě MEB, kterou si Ford půjčil od koncernu Volkswagen, a používá i podobnou techniku. Může to být elektromobil s pohonem zadních nebo všech kol a s baterií s kapacitou 52 kWh nebo 77 kWh pro zadokolku, respektive 79 kWh pro čtyřkolku.
Verze s pohonem zadních kol jsou v nabídce dvě a jsou vybaveny jedním elektromotorem na zadní nápravě. Slabší verze se 125 kW/170 koňmi se pojí s nejmenší 52kWh baterií, ta silnější má 210 kW/286 koní, točivý moment 545 Nm a baterii se 77 kWh. V nabídce je také čtyřkolka s dvěma elektromotory (k tomu zadnímu přibyde i další na přední nápravě), která bude mít celkový výkon 250 kW/340 koní. Točivý moment bude kombinací 134 Nm z elektromotoru na přední nápravě a 545 Nm z elektromotoru na zadní nápravě.
Obě verze budou ale překvapivě svižné. Slabší zadokolka zvládne sprint z 0 na 100 km/h za 8,7 sekundy, ta silnější to zvládne za 6,4 sekundy. Čtyřkolka je pak dokonce o více než sekundu rychlejší, protože se sprintem 0-100 km/h si poradí za 5,3 sekundy. Maximální rychlost je vždy elektronicky omezena, přičemž u nejslabší verze je to na 160 km/h, u ostatních pak 180 km/h.
TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.
Vysoká rychlost je nepřítelem dojezdu, protože ve vysokých rychlostech výrazněji stoupá spotřeba elektrické energie, auto už se musí poprat s vysokým odporem vzduchu. Pokud se ovšem podíváme na homologační data, pak v kombinovaném režimu ujede zadokolka v nejslabší specifikaci až 393 kilometrů, ta výkonnější až 627 kilometrů a v případě čtyřkolky je to jen maximálně 592 km.
A když pak energie v baterii dojde, přichází na řadu její doplnění. Obě verze samozřejmě podporují rychlonabíjení. Výkonnější zadokolka zvládne v ideálních podmínkách dobíjecí výkon maximálně 135 kW, ale zajímavé je, že ta slabší umí dokonce 145 kW. Čtyřkolka je na tom nejlépe a umí nabíjet až 185 kW. Standardní nabíjení střídavým proudem zvládnou všechny tři verze výkonem 11 kW. Nabití z 10 na 80 % tak tedy podle Fordu zabere 25 minut u slabší zadokolky, 28 minut u silnější zadokolky a 26 minut u čtyřkolky.
„Dárce“ v něm na první pohled vidět není
Přestože to není Ford z vlastního vývoje, dárce orgánů ve Fordu Capri na první pohled vidět není. Platí to jak pro exteriér, tak i pro interiér, přestože uvnitř je pravděpodobnost mnohem větší. Bohužel si totiž od Volkswagenu vzal i to nejhorší, co mohl, což je dotekové ovládání na volantu a také ovládání stahování oken. Pro všechna čtyři okna jsou tady totiž pouze dva ovladače. Před nimi je nápis „REAR“, který je dotekovou ploškou. Pokud se jej dotknete, rozsvítí se nebo se naopak zhasne. Pokud svítí, ovladače budou stahovat zadní okna, pokud nesvítí budou se ovládat okna přední. Nešikovné, kostrbaté, otravné.
Naopak třeba displej infotainmentu, který je orientovaný na výšku, je vlastním řešením Fordu, protože Volkswageny používají displeje na šířku. Běží ovšem na stejném operačním systému jako ve VW, což znamená i logiku ovládání a někdy i chyby, ale Ford dodal vlastní grafiku. Displeji lze ovšem u testovaného Capri i u dříve testovaného Exploreru měnit polohu, respektive jeho sklon, navíc je za ním uschovaná přihrádka, do které se dají schovat některé předměty. Pozice displeje se navíc se zamčením auta také zamkne, takže se pro věci za displej nelze dostat a z této přihrádky se stane tak trochu trezor.
Že je to Volkswagen ale nakonec poznáte i podle dotekové plošky nalevo od volantu, kde se ovládají světlomety a je tady i vyhřívání zadního okna nebo ofuk čelního skla, ale také podle voliče převodovky na pravé straně sloupku řízení, přičemž ovládání stěračů se přesunulo na levou páčku, společně s aktivací blinkrů nebo dálkových světlometů. Navíc fyzických ovladačů je tady opravdové minimum a takřka všechno se ovládá dotekem.
Zvenku je ale nový Ford Capri autem, u kterého byste příbuznost s elektromobily VW asi jen tak nepoznali. Má specifické nárazníky, úplně jinou masku chladiče a i světlomety. Dokonce i tvar karoserie vypadá odlišně. Oproti dříve představenému Exploreru je Capri větší. Na délku měří 4634 mm, široký je 1872 mm bez zrcátek (2063 mm se zrcátky) a na výšku je to 1626 mm (Explorer má na délku 4468 mm, na šířku bez zrcátek 1872 mm, respektive 2063 mm se zrcátky a vysoký je 1630 mm). Rozvor náprav je 2767 mm (Explorer má rozvor stejný). K tomu je tady navíc poměrně velký kufr. Jeho objem je v základním uspořádání 572 litrů po opěradla, resp. 567 litrů u výbavy Premium.
Za volantem
Je skvělé, že si Ford Capri ponechal i řešení s tím, že není třeba pro aktivaci auta stisknout žádné tlačítko, ale stačí se jen usadit na sedadlo řidiče, sešlápnout brzdový pedál a auto se aktivuje samo. Pak už stačí jen zařadit a můžete se rozjet. Ford nenabízí možnost měnit intenzitu rekuperace pomocí páček na volantu, umožňuje pouze běžný jízdní režim „D“ nebo režim „B“ se zvýšenou rekuperací, ale tou neumí zabrzdit až do zastavení.
Údaje o jízdě se zobrazují na maličkém displeji na vrchu palubní desky, který je prakticky stejný jako v elektrických Volkswagenech. Není tu moc informací, prakticky jen stav baterie, rychlost a asistenční systémy, ale i tak někdy může displej působit nepřehledně. To ale nevadí, protože tu může být naopak i přehledný a velký head-up displej, který údaje promítá na sklo.
Ford Capri jezdí tak, jak byste od něj čekali, tím spíš, pokud už jste měli tu čest například právě s Explorerem, nebo většími VW ID. Přesto si Ford stejnou techniku doladil podle sebe. Přijde nám, že Capri je přeci jen o něco ochotnější ke svižnější jízdě a ochotněji se proplétá zatáčkami. K tomu má výhodu v nízkém těžišti – kvůli své konstrukci s velkými a těžkými bateriemi v podlaze mezi nápravami. V našem případě šlo o 210kW verzi s pohonem pouze zadních kol.
Naladění auta je povedené, celkově působí sladěným a harmonickým dojmem. Pocitově tady totiž nic nad ničím nevyniká a všechno spolu ladí. Reakce na sešlápnutí plynového pedálu nejsou zbrklé, Ford elektromotory naladil opravdu jemně, přesto se při plném plynu dostaví velmi razantní akcelerace. Není to sportovní auto, v žádném případě, ale velmi příjemný každodenní dopravní prostředek, který vás vlastně dokáže přeci jen i trochu vtáhnout do děje.
Povedené jsou i brzdy, respektive jejich naladění. Tady se totiž povedlo velmi jemně vyřešit přechod mezi tím, kdy auto brzdí jen rekuperací a tím, kdy už se do práce zapojí i klasické brzdy. Ten rozdíl je prakticky neznatelný a nestane se, že by auto najednou cuklo a začalo brzdit víc.
A co spotřeba? Ford pro testovanou výkonnější zadokolku uvádí kombinovaný dojezd podle výbavy 598 až 627 kilometrů a spotřebu v rozmezí 13,8 – 14,6 kWh/100 km. Hodně do toho promlouvá výbava a také velikost kol. Naše spotřeba se nejčastěji pohybovala kolem 16 – 17 kWh/100 km, přičemž cesty zahrnovaly jak město, tak i okresky a dálnice. Ve městě se dá při klidné jízdě se zvýšenou rekuperací naopak dostat i k 12 kWh/100 km.
Závěr a cena
Ford Capri je autem, které sice vychází ze základu koncernu VW, ale snaží se nabídnout vlastní tvář. Na silnici působí jistě a ochotně reaguje na povely řidiče, ale dokáže být i pohodlný. Překvapením je i spotřeba elektrické energie. Na druhé stranu ovšem trpí několika nešikovnými řešeními převzatými z výchozího Volkswagenu, především v interiéru, kde najdeme několik ergonomických přešlapů. Celkově jde ale o povedený elektromobil, který si sice nevymýšlí nic zásadně nového, nicméně funguje tak, jak se dnes od podobného auta očekává. A navíc nabídne dostatek místa pro posádku i její zavazadla.
A co cena? Ford aktuálně na své elektromobily poskytuje poměrně velké slevy, takže skladové auto vychází hodně zajímavě. Startovní cena skladových aut je od 896 900 Kč s DPH. Pokud se podíváme na aktuální akční ceník (stáhnout si ho můžete tady) v případě, že byste objednávali auto do výroby, startuje slabší zadokolka s 52kWh baterií v základní výbavě Style na 916 900 Kč s DPH. Testovaná zadokolka se 77kWh baterií a 210 kW výkonem je v nabídce až od druhé výbavy Select, přičemž jejíž cena je od 1 079 900 Kč s DPH. Čtyřkolka je ve stejné výbavě Select od 1 179 900 Kč s DPH.
Technické údaje:
Auto: | Ford Capri 77 kWh PRODLOUŽENÝ DOJEZD |
Motor: | elektromotor |
Pohon: | zadní (RWD) |
Výkon: | 210 kW / 286 koní |
Točivý moment: | 545 Nm |
Zrychlení 0–100 km/h: | 6,4 s |
Maximální rychlost: | 180 km/h |
Převodovka: | jednostupňová automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 13,8 – 14,6 kWh/100 km |
Emise CO2: | 0 g/km |
Kapacita baterie (využitelná): | 77 kWh |
Délka: | 4 634 mm |
Šířka: | 1 872 mm (bez zrcátek) |
Výška: | 1 626 mm |
Rozvor: | 2 767 mm |
Provozní hmotnost: | 2 098 – 2 114 kg |
Max. přípustná hmotnost vozidla: | 2 685 kg |
Max. hmotnost přívěsu (brzděný / nebrzděný): | 1 000 / 750 kg |
Max. zatížení na kouli tažného zařízení: | 75 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 572 / 567 litrů |