test-2018-renault-twizy- (1)

Test elektromobilu Renault Twizy (2018)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 25. 10. 2018


Když v létě Renault oznámil, že bude i v České republice prodávat elektromobil Twizy, začal jsem se těšit na to, až se s ním svezu. Mám tyhle hrozně vtipné krabičky rád. Jezdil jsem s ním týden a zjistil jsem spoustu věcí.

Vypadá jako hračka

Renault Twizy je malý. Navíc vypadá jako kombinace auta a legendárního skútru BMW C1. Nad sebou máte oblouk, sedíte uprostřed, před vámi je jeden stěrač, sedačka má naopak dva bezpečnostní pásy do kříže a v základní výbavě navíc nemáte ani dveře. Na rozdíl od bavoráckého skútru jsou tady ale čtyři kola a rozjedete se i bez pásů.

Nicméně skútr BMW nezmiňuju jen kvůli designu, Twizy se totiž také dá řídit od 16 let, takže vaše ratolesti nemusejí čekat až do 18 let nebo jezdit v autech typu Aixam a podobně. Jde o verzi s označením „Urban 45“, ale ta se však v České republice neprodává, museli byste se poohlédnout jinde. U nás máme pouze „Urban 80“ (čísla značí maximální rychlost).

BMW_C1-skutr-2001
Skútr BMW C1 | Foto: BMW

Když se podíváte na testovaný kus, můžete si dveří všimnout. Jasně, v základu tam nejsou, ale je možné je objednat v rámci příplatkové výbavy. Stojí 8 tisíc korun a podle mě to bude nejlépe utracených 8 tisíc ve vašem životě. Důvod? Kromě většího pocitu bezpečí, oceníte dveře i ve chvílích, když se na cestu vydáte v dešti anebo v chladném počasí. Tohle auto totiž nemá topení a nemá ani vyhřívaná sedadla (má ale vyhřívané čelní sklo), takže vás alespoň ochrání od větru. Mimochodem dá se sehnat i slída na okna, ale v příslušenství českého importéra není.

Dveře však nejsou nijak jištěny ani se nedají zamknout a díky absenci oken tak v autě nelze prakticky nic nechat. Jsou tu sice také dvě zavírací odkládací přihrádky před řidičem, ale jejich bezpečnost není kdovíjaká a to i přesto, že ta vpravo je dokonce zamykatelná. Stále jde o kousek plastu, který silou povolí.

Renault nabízí v ceníku alarm, ten mělo i testované auto, ale na jeho funkčnost jsem nepřišel. Pokud vsunete ruku do interiéru a otevřete jednu z přihrádek, houkat nezačne. Pokud otevřete dveře, houkat nezačne. Houkat začal až s otočením klíčku v zapalování bez potřebné deaktivace.

Zajímavé ale je, že ačkoliv jde o elektromobil, jsou všude na autě ve světlech žárovky. Žárovkami svítí hlavní světla, všechny blinkry, ale i brzdovky. Nejen, že je to trochu retro, ale žárovky mají i větší odběr elektřiny než modernější a dnes častou používanější diody.
test-2018-renault-twizy- (2)

Člověka nebo zboží?

Pokud přemýšlíte o tom, že byste si Renault Twizy pořídili, pak si hned na začátku musíte říct, k čemu byste ho využívali. V ceníku jsou totiž dvě verze. Jedna z nich je Urban a druhá z nich Cargo. Jak už asi podle názvu tušíte, ta první převeze více lidí (1+1), ta druhá zase více nákladu (1+náklad).

My jsme jezdili ve verzi Urban, která nabízí dvojici míst k sezení. Ta jsou umístěna za sebou a cestující na zadních sedadlech sedí obkročmo s tím, že má nohy kolem sedadla předního cestujícího. Na zadní místo ale fouká o poznání víc než na to přední. Jako nouzovka ale postačí naprosto bez problémů.

V případě verze Cargo by tu zadní místo nebylo, ale byl by tu nákladový prostor, který naopak verzi Urban chybí. Mohlo by tak jít o velmi zajímavou alternativu například pro rozvoz pizzy nebo podobné služby. Díky velikosti auta by se s ním dá zaparkovat i v těch nejpřecpanějších světových městech. Mimochodem v Praze už pár let parkují elektromobily za registrační poplatek 100 Kč ročně na všech modrých a fialových zónách zdarma.

Nasedáme

Nastupování do auta je pro řidiče naprosto jednoduché. Nejen, že si může vybrat, jestli nasedne zleva nebo zprava, ale díky tomu, že se dveře vyklápí vzhůru, nebude mu nic překážet. Sedačka není nijak polstrovaná, ale má protiskluzovou úpravu a velmi rychle do sebe natáhne teplo – podobně jako vana v koupelně. Ani v zimě vám tak od zadku a zad nebude zima. Na sedačce rádi využijete oba dva pásy, protože nemá prakticky žádné boční vedení.

test-2018-renault-twizy- (3)

Před vámi pak bude jednoduchý volant, páčky pod volantem a jednoduchý budík a tlačítka k přepínání směru jízdy a tlačítko výstražných blikačů. Displej zobrazuje také jen základní informace jako je rychlost, počet ujetých kilometrů a stav baterie a dojezd. Ten se reálně pohybuje kolem 60 -70 kilometrů při nijak úsporné jízdě. Podle zkušeností majitelů, kteří auto mají a umí s ním jezdit, není problém ani dojezd kolem 90 kilometrů.

Aktivace auta před jízdou není nijak složitá. Vložíte klíč do spínací skříňky, otočíte s ním do první polohy, počkáte, až naběhne budík a pak s ním otočíte až do druhé polohy. Auto pípne a je připraveno k rozjezdu. Sešlápněte brzdu, odjistěte ruční brzdu (elektromotor neumí auto „zabrzdit“, ruční brzdu je potřeba použít vždy po deaktivaci auta), zvolte režim pro pohyb vpřed nebo vzad a můžete vyrazit.

A jedeme!

Prvotní reakce na sešlápnutí plynu je vlažnější, ale když se auto rozjede, už na pokyny pravé nohy reaguje ochotněji. Díky hmotnosti pouhých ani ne půl tuny a výkonu 8 kW nejede nijak špatně, brzdou provozu rozhodně nebudete – samozřejmě pokud nevyjedete mimo město, protože maximální rychlost je omezena na 80 km/h (na displeji 85 km/h), nebo vám nebudou docházet baterie.

test-2018-renault-twizy- (4)

Ty se dají trochu dobít pomocí rekuperace při jízdě. Přiznám se ale, že bych klidně bral rekuperaci výkonnější, protože po ubrání plynu Twizy nezačne brzdit nijak výrazně a nakonec je potřeba použít i klasické kotoučové brzdy. A to je to největší mrhání energií, které existuje. V tomhle se mi opravdu líbí BMW i3, které po sundání nohy z plynu začíná okamžitě rekuperovat tak silně, že klasické brzdy nepotřebujete prakticky vůbec. I tak je ale možné dojíždět do cíle s vyšším udávaným dojezdem na displeji, než když jste odjížděli.

Jízda není nijak pohodlná, protože kola jsou malá, pneumatiky nízké a pružiny příliš nepruží, takže jízdu po tzv. „kočičích hlavách“ si úplně užívat nebudete. Vtipný je také zvuk blinkrů, což je takové zvláštní pípání. Vlastně mě ale tyhle věci stejně nijak netrápily, protože o to větší legrace to s autem byla. Kdykoliv jsem totiž s Twizym jel, vždycky jsem se usmíval.

Za jízdy je také poměrně výrazně slyšet typický zvuk elektromotoru, ale také třeba zpívání ptáků nebo věty typu: „Ježiš, podívej! Co to je?!“ Když se otočíte, vidíte lidi, kteří si na vás ukazují a usmívají se. Oni často neví, že je slyšíte. A bude se vám to stávat pořád, protože tohle auto je obrovským středem pozornosti. S žádným jiným autem jsem nikdy nebyl viditelnější. Navíc v tom pozitivním slova smyslu, protože třeba takové BMW i8 je také hodně nápadné, ale lidé na něj často reagují negativně.

Kdyby vás přeci jen nebavilo poslouchat tyhle radostné výkřiky, můžete si pustit hudbu. Rádio tu nehledejte, není tady, ale v testovaném autě bylo příplatkové bluetooth handsfree, které lze použít nejen jako handsfree pro telefonování, ale i pro streamování z mobilního telefonu. Reproduktory jsou přímo ve střeše nad hlavou zadního cestujícího. Má to ale také drobnou nevýhodu. Do města jsou reproduktory super, ale jakmile vyjedete mimo město, už je moc neuslyšíte. Na druhou stranu je tohle stejně vyložené městský stroj.

test-2018-renault-twizy- (5)

A ve městě oceníte i jeho poloměr otáčení. Ten je ještě menší než u Renaultu Twingo. Na silnici se do protisměru otočíte na pouhých 6,8 metrech. Navíc můžete svůj manévr kontrolovat s maximální přesností, protože když se vykloníte „z okna“, uvidíte na přední i na zadní kolo.

Dobíjení

Pokud máte zkušenosti s elektromobily (anebo třeba jen plug-in hybridy), určitě také nemáte rádi dobíjecí kabel, který se jen tak povaluje v kufru. Po každém dobíjení ho musíte „zamotat“ a uklidit tak, aby nepřekážel. Minimálně já to tak mám. Renault Twizy na to ale jde jinak. Ve své přední části má odklápěcí přihrádku, ve které si dobíjecí 3m kabel vozí stále s sebou. Je s autem spojený napřímo, nejde z něj odpojit.

Jde o kabel s klasickým konektorem do běžné domácí zásuvky na 230V. Akumulátor má kapacitu 6,1 kWh a jeho dobití z 0 na 100 % zabere 3 hodiny a 30 minut (pokud nebudete dobíjet v mrazu). Mimochodem Renault udává spotřebu elektrické energie ve městě 6,3 kWh na 100 km.

Závěr a cena

Týden za volantem Renaultu Twizy ukázal jeho charakter, ale i silné a slabé stránky. Mezi ty nejslabší patřilo (ne)komfort jízdy a to, že mi byla při večerních jízdách, kdy teploty klesaly na jednotky stupňů, zima. To se samozřejmě dá vyřešit teplejším oblečením, ale nedokážu si tohle auto představit přes zimu. Ten zásadní mínus je tak u nás zcela jistě pouze sezónní užití. Pro městské použití naopak dostačuje dojezd. Ovšem jako nedostatečný na druhé straně vidím zase nemožnost s v Twizym cokoliv nechat, protože ruce nenechavců jsou všudypřítomné.

test-2018-renault-twizy- (6)

Nicméně mě v tom bavilo jezdit, je to něco úplně jiného, než jsou běžná auta a motorky, a svou přítomností na ulicích děláte ostatním lidem radost.

A kolik vás to bude stát? No, žádná láce to není. Základní cena je 319 900 Kč za testovanou verzi Urban 80 N, za „užitkovou“ Cargo 80 N budete muset připlatit dalších 20 tisíc korun. Se všemi příplatky se cena testovaného Renaultu Twizy vyšplhala na ceníkových 363 400 Kč.

Technické údaje:

Typ vozu: Nový
Značka: Renault
Typ: Twizy
Motor: elektromotor
Palivo: elektřina
Pohon: zadních kol
Výkon: 8 kW/11 koní
Točivý moment: 57 Nm
Zrychlení 0-45 km/h: 6.1 s
Maximální rychlost: 80 km/h
Převodovka: automatická
Spotřeba paliva: 6.3 kWh/100 km
Emise CO2: 0 g/km
Kapacita baterie: 6.8 kWh
Délka: 2338 mm
Šířka: 1396 mm (s dveřmi)
Výška: 1454 mm
Rozvor: 1686 mm
Pohotovostní hmotnost: 474 kg
Objem zavazadlového prostoru: neudává se


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru