Když chcete malé SUV, máte poměrně dost možností. Pokud k tomu přidáte pohon všech kol, nabídka se rázem docela omezí. Pokud ale za nové auto nechcete zaplatit majlant, nabízí se Dacia Duster. Má cenu o ní přemýšlet?
Leccos napoví už fakt, že jde o nejprodávanější model automobilky, která se tradičně drží i na špici prodejů svého segmentu. A není divu, protože po faceliftu, který před více než rokem dostala, nabízí spoustu uživatelsky příjemných novinek – od designu až po funkčnost. V interiéru jde například o přesun ovladačů oken na dveře řidiče, ale také například navigaci s dotekovým displejem. Exteriéru dominuje chromovaná maska chladiče, jiné světlomety nebo nové střešní lyžiny.
Jednou z velkých novinek je také motor 1,2 TCe, který byl z počátku v nabídce pouze s pohonem předních kol. Nově si ho ale můžete pořídit také s pohonem všech kol, což byl i případ testovaného vozu. Jde o přeplňovaný benzínový čtyřválec s výkonem 92 kW/125 koní a točivým momentem 205 Nm.
Motor vyniká tichým chodem, v interiéru ho na volnoběh prakticky neslyšíte a nijak hlučně se neprojevuje ani při jízdě. To by Dusteru mohli závidět i některé dražší vozy. Motor se co do zátahu začne výrazněji projevovat až nad dvěma tisíci otáček za minutu, do té doby je jeho projev poměrně letargický. Je ale znát, že s vyšší karoserií, pohonem všech kol a hmotností atakující 1,4 tuny má docela dost práce. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne podle technických údajů testovaný Duster za 11 sekund, maximální rychlost je 177 km/h.
Nepotěšila nás spotřeba paliva. Ta se při běžné jízdě rozhodně nepohybuje kolem slibovaných 6,4 l/100 kilometrů, ale dlouhodobě jsme se pohybovali nad 8 litry. Pokud jsme si naplno užívali pohon všech kol a zasněžené silnice, které v době testu zasypával sníh prakticky každý den, znamenalo to spotřebu kolem 11 l/100 km, ovšem s opravdu těžkou nohu na plynu.
Pohon všech kol je v tomto případě ovládán elektronicky, kdy je na středovém panelu otočný ovladač s módy „2WD“, „Auto“ a „Lock“. Tento ovladač pak ovládá systém pohonu náprav, kdy jde pouze o předokolku, případně se zadní náprava připojuje automaticky v případě potřeby a nebo jsou v režimu LOCK poháněna všechna čtyři kola najednou (funguje do 30 km/h, případně do 80 km/h s vypnutou stabilizací). Zadní náprava se připojuje pomocí elektromagnetické mezinápravové spojky (toto řešení pochází z Nissanu). Dacia Duster s pohonem všech kol je poměrně slušným terénním náčiním, nemá sice redukční převodovku (tu do jisté míry nahrazuje kratší první převodový stupeň) ani uzávěrky diferenciálů, ale má poměrně velkou světlou výšku 21 cm, velké nájezdové úhly (přední nájezdový úhel 29,3°, zadní 34,9°) i přechodový úhel (23°). Pohon všech kol funguje na sněhu jistě, mám pocit, že v režimu auto by připojení zadní nápravy mohlo být rychlejší, ale nestalo by se nám, abychom někde něco nevyjeli nebo Duster někde zaváhal.
Snad nejlepší dojem z celého auta v nás zanechal podvozek. Ten je naladěn poměrně komfortně a snad i díky vysokým pneumatikám je vlastně jedno, po jakém povrchu Duster zrovna jede. Jízda je nejistější snad jen ve vyjetých kolejích a ve vyšších rychlostech na dálnici (dálničních 130 km/h je ok). „Gumověji“ působilo řazení i řízení, to ale vzhledem k určení auta i jeho ceně vlastně není až tak důležité.
Na některých místech ale Duster jasně dokazuje, že se muselo šetřit. Těmi místy jsou například nemoderní ramínkové stěrače, kliky dveří či otevírání zavazadlového prostoru zapuštěným zámkem – chtěl by se mi říci, že pro dámy s dlouhými nehty to bude složitější, ale takové asi v Dusteru jezdit nebudou… Pro pořádné chlapy to problém nebude, možná jim to bude nakonec vyhovovat více než nějaká elektronická tlačítka.
Důraz na cenu je znát také v interiéru. Palubní deska má jednoduché tvary, spoustu odkládacích přihrádek a často se odněkud ozývá drnčení. Opět to ale není nic divného ani u aut mnohem dražších. V Daciích můžete mít nově také navigační systém, týká se to dvou nejvyšších výbavách s tím, že v té nejvyšší je v základní výbavě, v druhé nejvyšší je ale příplatek poměrně výhodných 7500 Kč. Je škoda, že displej je umístěn hodně nízko ve středovém panelu a jakákoliv manipulace či nastavování adresy není při jízdě jednoduchá. Zmínit musím také ovládání tempomatu, který je převzatý z Renaultů, a jeho zapínání i vypínání obsluhují tlačítka umístěná pod displejem navigace. Také ovládání zrcátek, jehož ovladač je umístěn pod ruční brzdou, není příliš komfortní.
Všechno tohle ale Dusteru odpustíte, protože vlastně příjemně jezdí. Potěšit může (ale i nemusí) pohled do ceníku. Duster startuje na čtvrt milionu Kč, za to ale dostanete poměrně nevybavené auto s benzínovým motorem a pohonem předních kol. Nejlevnější čtyřkolka ve vyšší výbavě znamená příplatek minimálně 80 tisíc (332 900 Kč) a za testované provedení v nejvyšší výbavě a s nejsilnějším a nejrychlejším motorem musíte zaplatit minimálně 409 900 Kč, za naftový motor se připlácí přibližně 25 tisíc Kč.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Dacia
Typ:,Duster
Motor:,1.2 TCe 4WD
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 197 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,všech kol (4WD)
Výkon:,92 kW/125 koní při 5 250 ot./min
Točivý moment:,205 Nm při 2 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,11.0 s
Maximální rychlost:,177 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.1 / 6.0 / 6.4
Emise CO2:,145 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4 315 mm
Šířka:,1 821 mm
Výška:,1 695 mm (včetně střešních lyžin)
Rozvor:,2 674 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 387 kg
Objem zavazadlového prostoru:,408 / 1 570 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]