test-dacia-bigster-mild-hybrid-130-4x4-2025-23

Test Dacia Bigster mild hybrid 130 4×4 | 2025

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 1. 7. 2025


Největší a nejluxusnější Dacia všech dob. To je novinka Bigster. Rumunská značka při jejím vývoji pracovala s tím, co by oslovilo nejen stávající, ale i nové zákazníky, což znamená, že je to například první Dacia, která má elektrické ovládání kufru. A navíc dostala jako první z koncernu Renault nový hybridní pohon. A my jsme novou Dacii Bigster otestovali, nikoliv však s novým hybridem, ale s pohonem všech čtyř kol.

Vychází z Dusteru, ale je jiný

Dacia Bigster je největší model značky, ale i tak stojí na podvozkové platformě CMF-B, na které stojí aktuálně všechny modely Dacia – od nejmenšího Sandera, přes Jogger i Duster – s výjimkou elektrického Springu. Nejblíže je ale samozřejmě modelu Duster, s nímž sdílí i podobný design karoserie a pohon všech čtyř kol.

Stejně jako v případě Dusteru, nabízí se verze na benzin, která je více či méně elektrifikovaná – mild-hybrid nebo dokonce full-hybrid, který je tu v úplně nové generaci. Kombinuje totiž s elektromotorem nový 1,8litrový benzinový atmosférický čtyřválec. Spojen je výhradně s multimódovou převodovkou a pohonem předních kol. V nabídce je ale i (mechanická) čtyřkolka – tu například Renaulty na stejné platformě mít nemohou – kterou jsme právě otestovali. Pojí se výhradně s manuální převodovkou a se 155koňovým benzinovým motorem. Nafta v nabídce není a nebude.

Test Dacia Duster TCe 130 4×4 | 2025

A liší se i z pohledu designu, přestože to není nijak zásadní. Že je to Dacia, to je poznat na první pohled – zejména podle typické masky chladiče, předních světlometů i jejich grafiky. Hierarchické uspořádání nabídky je znát i u světlometů, vždyť na rozdíl od Dusteru má Bigster LEDkové nejen přední světlomety (s výjimkou halogenových žárovek v dálkových světlech), ale i ty zadní. U vyšších úrovní výbavy si navíc lze zvolit dvoubarevné lakování karoserie, kdy střecha bude černá. Tato možnost je u jakéhokoliv modelu značky Dacia k dispozici úplně poprvé, stejně jako například elektrické víko kufru, elektricky ovládané sedadlo řidiče nebo dvouzónová klimatizace.

Z čelního pohledu se od Dusteru liší jinak tvarovaným nárazníkem, ale třeba výrazně tvarovaná kapota s prolisy je u obou modelů. Ani Bigsteru nechybí oplastování karoserie, které je na bocích, na blatnících, ale i na spodních částech nárazníků. Není to ale obyčejný plast, je to plast s názvem „Starkle“. Je to totiž surový zrecyklovaný plast, který není čištěný, takže jsou v něm kousíčky rozemletých původních plastů. Jeho povrch je hladký, ale při bližším pohledu je v něm vidět barevné kousky. I díky tomu nemají žádné dva modely Dacia stejné plasty, každý je unikátní. A kolik, že je tam toho recyklátu? Dostalo se sem 20% recyklovaného polypropylenu.

Z boku vynikne délka auta. Ta je totiž celkem 4570 mm, což znamená, že jde o nejdelší Dacii v historii. Duster má přitom jen 4343 mm. Stejně tak je opravdu dlouhý rozvor náprav, který činí 2702 mm u verze s pohonem předních kol, respektive 2704 mm u testované varianty s pohonem všech kol. Duster má rozvor 2657 mm. Delší je auto přesto i za zadním kolem, tedy zadní převis. Pokud se díváte z boku, všimnout si můžete i velkých kol. Standardem jsou sice docela obyčejné sedmnáctky, ale některé výbavy mají 18″ disky a připlatit si můžete dokonce až za 19″ kola.

Dacia Bigster nabízí dvě provedení interiéru, respektive středového tunelu. Jednu variantu, kdy je středový tunel vyšší, nabízí pro hybridní verzi, druhou variantu, kdy je tunel nižší (a vypadá podobně jako v Dusteru), mají spalovací verze. U čtyřkolky je na středovém tunelu navíc otočný ovladač pohonu všech čtyř kol. Čtyřkolka tady totiž díky umí měnit naladění tak, aby auto bylo na všech površích ideálně co nejpoužitelnější a fungovalo co nejlépe. Můžete samozřejmě ovladač nechat na automatickém nastavení, kdy si vše bude řídit elektronika, anebo si ji přepnout do nějakého speciálně nastaveného režimu (na displeji infotainmentu se pak dá sledovat kolik procent výkonu jde na jednotlivé nápravy).

Za volantem

Podle nedávno zveřejněných statistik byl Bigster historicky vůbec nejúspěšnějším modelem v předprodeji značky Dacia. Oslovil navíc zcela jiné zákazníky, protože ze všech objednávek je u něj více než 80 % zákazníků úplně nových, kteří předtím nikdy žádný model Dacia nevlastnili. Z objednávek je navíc přes 90 % na nejvyšší výbavové stupně.

Pro ty tak bude kabina úplně novým místem, ale brzy se v ní zorientují, protože Dacia svá auta vyrábí tak, aby nebyla složitá. Co to znamená? Že palubní deska je jednoduchá a navíc pořád nabízí dostatek fyzických ovladačů. Některé funkce se samozřejmě ovládají přes infotainment, ale i ten má jednoduchou grafiku a poměrně jednoduché Menu.

test-dacia-bigster-mild-hybrid-130-4x4-2025-30

Dacia byla navíc jednou z prvních automobilek, která řidičům nabídla možnost upravit si nastavení jízdních asistentů podle sebe. Výjimkou není ani model Bigster, který tento speciální režim My Perso také dostal. V rámci toho si lze upravit to, jestli chcete mít jízdní asistenty v podobě hlídání mrtvého úhlu, aktivního hlídání jízdních pruhů nebo „inteligentního“ omezovače rychlosti při jízdě aktivní nebo naopak neaktivní. Nastavíte si to přímo v Menu infotainemntu a pak už jen (bohužel musíte po každém novém nastartování) dvakrát stisknete tlačítko nalevo od volantu a asistenty se vám nastaví.

Vyrážíme na cestu

Pro nastartování lze u vyšších výbav pouze stisknout tlačítko, kartu (tady není klíč) k autu vůbec nemusíte vytahovat z kapsy nebo z kabelky. Pak už stačí jen zařadit jedničku a rozjet se. U testované čtyřkolky vás možná překvapí, že jednička i dvojka jsou tu hodně krátké, takže budete řadit hodně brzy. Má to jednoduchý důvod, protože zkrácené první dva rychlostní stupně tu mají nahradit redukční převodovku, což pomůže mimo silnici v terénu. Trojka, čtyřka, pětka i šestka jsou pak už „normální“.

Čtyřkolka je k dispozici pouze v jediné motorizaci, kterou je mild hybrid 130 4×4. Je to benzinový mild-hybrid se 48V palubní sítí, ale čistě na elektřinu jezdit neumí. Hybridizace je tady pouze k tomu, aby šetřila spotřebu a zlepšovala pružnost motoru. 48V startér/generátor tady pomáhá tříválcovému přeplňovanému motoru o objemu 1,2 litru. Potěší, že je to naprosto bezúdržbové zařízení, o které se navíc řidič nemusí při jízdě nijak zajímat. A vlastně prakticky ani nebude vědět, že tam je. Malá baterie se dobíjí při sama brzdění.

test-dacia-bigster-mild-hybrid-130-4x4-2025-17

Motor poskytuje výkon 96 kW/130 koní a točivý moment vrcholí 230 Nm. Z pohledu dynamiky to znamená podle technických údajů zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,2 sekundy a elektronicky omezenou maximální rychlost na 180 km/h. To jsou absolutní hodnoty, která na papíře nic moc neprozradí. Za jízdy je ovšem Bigster s tímto motorem poměrně klidné auto, v nejnižších otáčkách je spíše letargický a nějaký lepší zátah předvede až přibližně kolem tří tisíc otáček. Ani tak to ale není žádné rychlé auto a vyhovovat bude spíše klidnějším řidičům. Ti pak dokáží jezdit se spotřebou do 7 l/100 km.

A klidnějším řidičům bude vyhovovat i naladění podvozku, které je spíše komfortnější. Auto se v zatáčkách docela dost naklání, ale přes nerovnosti, propadlé nebo naopak vystouplé kanály a podobné nekvality silnic se přenese jako by nic a navíc tiše. A pokud pak vyjedete mimo silnici a trochu třeba zvýšíte tempo, je až neskutečné jak podvozek dokáže polní cestu žehlit. Vidíte výmol a čekáte ránu? Jenže ono se nic nestane, auto se jen tak lehce zhoupne a jede dál.

A nakonec potěší i to, že v kabině je při jízdě mnohem větší klid než v případě Dusteru. A není to náhoda, protože to je jedno z vylepšení, na které se při vývoji Dacia zaměřila. Kromě toho, že je tu víc zvukové izolace (byla přidána izolace na přepážku do motorového prostoru), tak jsou tu také tlustější boční skla i přední sklo, které navíc dostalo akustickou fólii. Nejvíce se to projevuje při jízdě po dálnici.

test-dacia-bigster-mild-hybrid-130-4x4-2025-36

Závěr a cena

Dacia Bigster posouvá značku do zcela nové dimenze a mezi úplně nové zákazníky. Za ty dvě dekády, co je značka na trhu, se totiž z nejlevnějších aut na trhu přesunula do škatulky „co nejlepší hodnota za peníze“. A funguje to, takže může začít nabízet právě i auta jako Bigster – větší, komfortnější a technicky pokročilejší než jakýkoli předchozí model. Testovaná verze s pohonem všech kol a benzinovým mild-hybridem sice neoslní svou dynamikou, ale mile překvapí pohodlnou a překvapivě tichou jízdou. Bigster dává jasně najevo, že Dacia už opravdu není jen o té nízké ceně, ale umí zaujmout i zákazníky hledající praktičnost, prostor a nenápadný komfort. Škoda, že se nenabízí i v sedmimístné variantě…

Co pak prozradí pohled do ceníku? Vůbec nejlevněji vyjde Dacia Bigster v základní výbavě Essential s motorem mild hybrid 140, za kterou dáte 549 000 Kč. Jen o tři tisíce dražší je verze mild hybrid-G 140, která umí jezdit nejen na benzin, ale i na LPG. Čtyřkolka je o něco dražší, její základní cena je ve stejné výbavě stanovena na 607 000 Kč. Testovaný kus byl naopak v nejvyšší výbavě Extreme, přičemž základní cena je v tomto případě 685 000 Kč. Kompletní ceník je ke stažení zde.

Proslýchá se navíc, přestože to oficiálně nikdo nepotvrdil, že čtyřkolka by v blízké době nemusela být spojena už jen s manuální převodovkou, ale že by mohla být dostupná i s automatem. To by bezpochyby ještě víc rozšířilo potenciální zákaznickou základnu. Jednou z nejpravděpodobnějších možností je to, že by mohla být čtyřkolka k dispozici s hybridní motorizací.

Technické údaje:

Auto:

Dacia Bigster mild hybrid 130 4×4

Motor:

řadový tříválec

Objem válců:

1199 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

96 kW/130 koní při 4500 ot./min

Točivý moment:

230 Nm při 2250 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

11,2 s

Maximální rychlost:

180 km/h

Převodovka:

6° manuální

Spotřeba paliva (kombinovaná):

6,1 l/100 km

Emise CO2:

137 g/km

Objem nádrže:

55 litrů

Délka:

4570 mm

Šířka:

1813 mm (bez zrcátek)
2069 mm (se zrcátky)

Výška:

1706 mm

Rozvor:

2704 mm

Provozní hmotnost:

1428 – 1515 kg

Objem zavazadlového prostoru:

629 / 1929 litrů


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru