Značka CUPRA je tu s námi teprve 7 let, ale její úspěch je působivý. Jejím prvním modelem sice byl SEAT, ale dnes už nabízí i své vlastní modely. Jedním z těch nejnovějších je CUPRA Terramar. A právě na něj jsme se podívali v redakčním testu, do kterého dojel Terramar rovnou ve vrcholné verzi VZ.
Větší než Formentor
Nová CUPRA Terramar stojí v hierarchii španělské značky nad nejúspěšnějším modelem Formentor, přestože nenabízí tak výkonné motory a některá technická řešení. Je to však o něco větší auto. Zároveň to ale není největší auto z nabídky, protože ještě o něco větší je čistě elektrická CUPRA Tavascan. Na srovnání vnějších rozměrů všech tří zmiňovaných modelů se můžete podívat v této tabulce:
Rozměr | CUPRA Formentor | CUPRA Terramar | CUPRA Tavascan |
---|---|---|---|
Délka | 4 450 mm | 4 519 mm | 4 644 mm |
Šířka | 1 839 mm | 1 869 mm | 1 861 mm |
Výška | 1 510 mm | 1 584 mm | 1 597 mm |
Rozvor | 2 680 mm | 2 680 mm | 2 766 mm |
V základu ale Formentor i Terramar používají stejnou podvozkvou platformu MQB Evo, takže v zásadě mohou mít i stejnou techniku. Pod kapotou Terramaru může být základní mild-hybridní 1,5 eTSI s pohonem pouze předních kol, ale také dvoulitrové čtyřválce TSI se 150 kW nebo jako v případě testovaného VZ se 195 kW. V obou případech jde o verze s pohonem všech čtyř kol. CUPRA nabízí také dvě plug-in hybridní motorizace s celkovým výkonem 150 kW anebo 200 kW. To jsou ale pouze předokolky. Všechny verze bez výjimky mají pouze automatickou dvouspojkovou převodovku DSG. Ta je 7stupňová pro spalovací motorizace, 6stupňová pro oba plug-hybridy.
TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:
Z designového hlediska je tohle jasná CUPRA, zejména z čelního pohledu, kdy všechny nové (Terramar a Tavascan) anebo modernizované (Leon a Formentor) modely mají podobný předek. O tom designéři mluví v tom smyslu, že má připomínat „rozevřenou tlamu predátora“. Zboku a zezadu není tohle auto tak „dynamické“ jako Formentor, ale jeho karoserie je „více SUV“. Navíc vzadu nemá výfuky, ale jen velký difuzor. Jenže to, že je to Terramar, nemusíte vůbec poznat, protože to na autě není napsané, vzadu je totiž jen velký nápis CUPRA. Že jde o Terramar si tak přečtete jen drobným písmem v zadních světlometech – ve tmě navíc nápis i svítí.
A tím se právě dostáváme i k osvětlení. Všechny světlomety na autě jsou samozřejmě fullLED (i přední mlhovky, které už dnešní moderní auta moc nemají), přičemž vzadu je i svítící logo, které je zakomponované do světlometů a do celé svítící lišty mezi nimi. Je i součástí uvítací animace po odemčení auta. Přední světla byla v případě testovaného auta příplatková Matrix LED Ultra za 25 tisíc (případně 43 tisíc za paket PURE PERFORMANCE, kde ke světlům dostanete i adaptivní podvozek DCC Pro). Ta nejen velmi dobře vykrývají kolem jedoucí auta, ale umí také na silnici promítat některé piktogramy – například upozornění na malou vzdálenost od auta vpředu, možnost námrazy, práce na silnici, ale také ukazují šířku pruhu nebo na silnici „kreslí“ čáry (rovné nebo do zatáčky, podle natočení volantu). Podívat se na některé funkce můžete v tomto videu.
Uvnitř vlastně nic nepřekvapí a je to CUPRA tak, jak ji čekáme a jak jsme na ni zvyklí. Palubní deska má typické rozvržení s dvěma displeji. Jeden displej je před řidičem a slouží pro údaje o jízdě (jeho grafika se dá samozřejmě měnit), druhý displej je na vrchu středového tunelu, je dotekový a slouží pro infotainment. Má velmi jemné rozlišení, hezkou grafiku a rychlé reakce a navíc je i docela intuitivní. Pod displeje je pak podsvícená doteková ploška, na které je možné měnit teplotu klimatizace/topení (po stranách pro řidiče i spolujezdce zvlášť) a hlasitost multimédií.
Oproti Formentoru nebo Leonu jsou přesto v kabině některé odlišnosti. Tou první jsou výdechy klimatizace a topení, které jsou vyvedeny v pro značku CUPRA typické měděné barvě. Tou druhou pak to, že volič automatické převodovky se přesunul ze středového tunelu na sloupek řízení. Na středovém tunelu je teď tedy víc místa pro odkládací přihrádky – například i pro bezdrátovou nabíjecí podložku s výkonem 15 W, která je odvětrávaná, aby se telefon při nabíjení tolik nehřál.
Z pohledu místa je v interiéru dostatek místa pro čtyři až pět průměrně vzrostlých cestujících (vzadu uprostřed to ale rozhodně není ideální). A dost místa je tady i pro zavazadla. Objem a velikost kufru se dá navíc měnit, protože zadní sedadla se dají posouvat vpřed nebo vzad v rozmezí 15 cm. Objem se tak dá zvětšit z 508 litrů v případě, že jsou sedadla úplně vzadu, až na 642 litrů, pokud je naopak posunete úplně vpřed. Opěradla zadních sedadel jsou navíc dělená v poměru 40:20:40 a kufr má vždy elektricky ovládané dveře.
Za volantem
Stejně, jako tohle auto vypadá ve srovnání s Formentorem jako „víc SUV“, tak taky jako „víc SUV“ jezdí. Je celkově větší i vyšší a jízda s ním není tak „sportovní“. Přestože jde o vrcholnou verzi VZ, tedy tu nejvýkonnější a vlastně i nejsportovnější z nabídky, její naladění je úplně jiné než u Formentoru. Formentor je totiž ve verzi VZ – vyzkoušeli jsme si ho důkladně nejen na silnicích, ale i na Severní smyččce Nürburgringu – o poznání tužší a ostřejší. A platí to pro všechny jízdní režimy – od komfortního až po CUPRA, ve kterém se ale do interiéru rozezní falešný zvuk.
A tomu, že to není tak sportovní auto, odpovídá i fakt, že Terramar dostal jen „obyčejný“ pohon všech čtyř kol bez Torque Splitteru. V zatáčkách se tak nemůže o pohon zadních kol opírat tolik a je tak mnohem víc neutrální, až nedotáčivý. Poznáte to ale až ve vyšším tempu, při běžné nebo i lehce svižnější jízdě to ale problém není. Ono vás ovšem tohle auto ale k nějaké rychlé nebo dynamické jízdě svým naladěním provokovat nebude.
Ale přesto rychle jezdit dokáže. Vždyť pod přední kapotou je dvoulitr se 195 kW/265 koňmi a s točivým momentem 400 Nm. Jde sice o kus auta s provozní hmotností 1750 kilogramů, ale přesto dokáže z 0 na stovku zrychlit za 5,9 sekundy a jede až 243 km/h. Převodovka DSG navíc řadí rychle a vlastně i chytře, takže i pružné zrychlení je velmi dobré. Předjet tak pomalejší auto na okresce není vůbec žádný problém.
Protože jde o zcela nový model, dostal už – podobně jako třeba nové modely Škoda Kodiaq nebo Volkswagen Tiguan – adaptivní podvozek DCC Pro, tedy adaptivní podvozek druhé generace. Ten je lepší v tom, že oproti tomu původnímu má v každém tlumiči dva nezávisle na sobě řízené ventily k oddělení odskokového a kompresního stupně odpružení. Díky tomu tak bylo možné nastavit širší rozsah tlumicích charakteristik, což umožnilo udělat větší rozdíly mezi jednotlivými jízdními režimy. V kabině je navíc příjemná akustická pohoda. Už ve standardu má totiž CUPRA Terramar akustická dvojskla, povedené odhlučnění kabiny i koberce v podbězích. Pokud si navíc připlatíte 14 tisíc korun za audiosystém Sennheiser s 11 reproduktory a subwooferem v rezervním kole, dostanete dokonce akustická trojskla vpředu. A k tomu vážně skvěle hrající auto!
A spotřeba? Bude hodně záležet na tom, kde a jak s tímhle autem budete jezdit. Můžete jezdit za 8 l/100 km – to pokud budete jezdit jen mimo město – ale i za 10 l/100 km – to pokud budete jezdit hodně ve městě. V kombinovaném provozu i s dálnicí jsme jezdili do 9,5 l/100 km. Palivová nádrž má objem 60 litrů.
Závěr a cena
Nová CUPRA Terramar se od Formentoru liší víc, než by se na první pohled mohlo zdát. Je větší, ale hlavně je naladěna „méně sportovně“. I tak to ale dokáže být na klikatých okreskách překvapivě svižné auto. Její ceník startuje na 1 122 900 Kč s DPH za základní 1,5 eTSI, testovaná verze CUPRA Terramar VZ začíná na 1 484 900 Kč s DPH.
Auto | CUPRA Terramar VZ 2.0 TSI DSG 4WD |
Motor | zážehový čtyřválec |
Objem válců | 1984 ccm |
Plnění motoru | turbodmychadlo |
Palivo | benzin |
Pohon | všech kol |
Maximální výkon | 195 kW / 265 koní při 5000–6500 ot/min |
Maximální točivý moment | 400 Nm při 1650–4350 ot/min |
Zrychlení 0-100 km/h | 5,9 s |
Maximální rychlost | 243 km/h |
Převodovka | automatická DSG |
Spotřeba paliva (kombinovaná) | 8,4–8,8 l/100 km |
Emise CO2 | 191–199 g/km |
Objem nádrže | 60 litrů |
Délka | 4519 mm |
Šířka | 1869 mm (bez zpětných zrcátek) 2087 mm (se zpětnými zrcátky) |
Výška | 1584 mm |
Rozvor | 2680 mm |
Provozní hmotnost | 1750 kg |
Objem zavazadlového prostoru | 508–642 litrů |