Test CUPRA Leon 1.5 eTSI DSG | 2024

Test CUPRA Leon 1.5 eTSI DSG | 2024

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 29. 9. 2024


CUPRA do toho v poslední době opravdu šlape. Letos představila spoustu novinek, mezi kterými byly nejen úplně nové modely, ale i facelifty těch stávajících. A my jsme jeden z těch modernizovaných vyzkoušeli v testu. Do něj dorazil pětidveřový CUPRA Leon s mild-hybridní jedna pětkou.

Že to není SEAT poznáme na první pohled

Je to 6 let od doby, kdy se z původně vrcholného označení modelů značky SEAT (Leon Cupra, Ibiza Cupra, Ateca Cupra) stala samostatná značka. Ta nabízí nejen původní modely SEAT (Leon a Ateca), ale vyvinula i zcela nové, přičemž Formentor se stal jasně tím vůbec nejprodávanějším a (nejen) na českých silnicích jej můžeme opravdu často potkávat.

Formentoru se teď ale věnovat nebudeme, ten si necháme na příště (a příležitostí bude v nejbližší době několik), teď nás totiž bude zajímat „krátký“ CUPRA Leon. A právě to, že je to CUPRA Leon je teď opravdu důležité. Před faceliftem si totiž byli SEAT Leon i CUPRA Leon velmi podobní, odlišovaly je prakticky jen detaily jako jsou loga a některé barevné doplňky karoserie. U výkonnějších verzí modelů CUPRA to pak ještě byly koncovky výfuku.

Test CUPRA Leon 1.5 eTSI DSG | 2024

A to už platit nebude, protože CUPRA Leon nově vypadá úplně jinak. Přestože modernizací prošel i SEAT Leon, ta se ale zaměřila jen na drobnosti a vnější vzhled se nezměnil. To u modelu CUPRA Leon se vzhled změnil poměrně výrazně. Nové jsou oba nárazníky, ten přední dostal výrazné prolisy a otvory, což má podle designérů připomínat rozevřenou tlamu predátora, ten zadní nově obsahuje vcelku masivní difuzor.

Modernizace se inspirovala modelem CUPRA Tavascan, který byl představen v loňském roce. V jeho designovém jazyce se změnily právě tvary nárazníků, ale i grafika světlometů. Ty nově mají trojici trojúhelníků, které slouží pro denní svícení a dvojici čoček pro hlavní světlomety. Umějí i funkci LED Matrix a svítí parádně. Samozřejmostí je, že jsou výhradně fullLED, žárovky už tady nenajdeme. Zadní světlomety jsou – jak je dnes trendem – přes celou šířku auta propojeny. Na rozdíl například od Škody Kodiaq ovšem celá červená linka svítí. A svítí i samotné logo CUPRA, které je do linky zakomponováno.

Z víka kufru tak zmizel původní znak, který se sem podle nás ani nehodil. Logo CUPRA totiž bylo na původním obdélníku ze znaku SEAT a působilo rušivě. Nešlo jej jen tak jednoduše odstranit, protože zároveň sloužilo jako klika pro otevírání kufru. Povedlo se to až v rámci faceliftu. Jenže jak se teď dostanete do kufru? Použít k tomu můžete tlačítko na klíči nebo ovladač ve dveřích řidiče. Na dveřích do kufru ale není žádné viditelné tlačítko nebo ovladač, není ani ve výřezu u osvětlení registrační značky, kam ho některé automobilky v takových případech schovávají. CUPRA na to ale myslela a vymyslela to šalamounsky. Mikrospínač pro otevření dveří totiž umístila vespod lišty u spolujezdcova světlometu.

Test-2024-CUPRA_Leon-15_eTSI-DSG-zadni_svetla

Pokud jsme mluvili o zadní logu, sluší se zmínit i to přední. To bylo řešeno podobným způsobem na obdélníku původního „eSka“ přímo v masce chladiče, modernizovaný CUPRA Leon už má logo nad maskou na nárazníku a je to samotný emblém značky CUPRA v typické měděné barvě.

Změny jsou také uvnitř, přestože rozhodně ne tak zásadní. Ty jsou už ale pro oba Leony prakticky stejné. CUPRA v rámci modernizace podsvítila dotekovou plošku před displejem infotainmentu, kterou se ovládá teplota klimatizace/topení a hlasitost multimédií. Nové jsou i některé materiály čalounění, které cílí na větší udržitelnost. Například skořepinová sedadla jsou čalouněna buď tkaninou z mikrovlákna obsahujícího 73 % recyklátu, nebo ekologicky zpracovanou kůží. A větší a s jinou grafikou je také displej multimédií.

Níc zásadního se neměnilo ani pod kapotou. Tady je pořád na výběr mezi benzinovými (čistě benzinovými i testovaným mild-hybridem) a naftovými čtyřválci, případně si můžete objednat i plug-in hybrid. Základem nabídky je čistě benzinový čtyřválec 1,5 TSI se 110 kW, který se jako jediný pojí s manuální převodovkou. Všechny ostatní pohonné jednotky už se pojí s DSG, tedy i testovaný mild-hybrid. Vrcholem nabídky je 300koňový benzinový dvoulitr s pohonem předních kol, což je rozdíl oproti kombíku, který může mít 333koňovou čtyřkolku s „chytrou“ čtyřkolkou s Torque Splitterem.

Test CUPRA Leon 1.5 eTSI DSG | 2024

Za volantem

Před námi stojí CUPRA Leon s pětidveřovou karoserií, mild-hybridním motorem 1,5 eTSI s pohonem předních kol a převodovkou DSG. Díky světlé karoserii na něm vyniknou všechny ty změny, přičemž právě dovnitř prohnutý přední nárazník s velkým otvorem pro přívod vzduchu je opravdu na pohled výrazný. Auto – i s touto „jen“ 150 koňovou motorizací – vypadá „rychleji“ než jak rychlé ve skutečnosti je. Podporuje to i fakt, že v zadním nárazníku jsou naznačeny čtyři koncovky výfuku (po dvou na obou stranách), přestože fyzicky je výfuk jen na jedné straně a směřuje do země.

Podobný dojem panuje i po otevření dveří, protože jsou tady sportovní sedadla s výrazným bočním vedením a integrovanou hlavovou opěrkou. Ta jsou překvapivě opravdu pohodlná a ani dlouhé sezení v nich neznamená bolest zad.

Motor se startuje levým tlačítkem ve spodní části volantu, to pravé slouží k přepínání jízdních režimů. Tam, kde se startuje v SEATu Leon, je v CUPRA Leon tlačítko na deaktivaci stabilizačního systému. Ano, je tu opravdu fyzické tlačítko na stabilizační systém. Naopak tu není tlačítko na deaktivaci systému Start/stop, ale to najdeme jednoduše a pár kliknutí v infotainmentu.

Test CUPRA Leon 1.5 eTSI DSG | 2024

Poměrně jednoduchá je i deaktivace (pro nás otravného) pípání při upozornění na překročení maximální povolené rychlosti. To sice můžeme vypnout také v infotainmentu, ale jednodušší to bude přes displej před řidičem. Na volantu stačí stisknout tlačítko v levě části se symbolem autíčka v kruhu a dostaneme se hned do příslušné nabídky. Takové řešení nabízejí třeba i nové škodovky, ale už ne modernizovaný Volkswagen Golf.

Jak jezdí?

Patnáctistovka pod kapotou nabídne výkon 110 kW/150 koní a točivý moment 250 Nm. To není na auto vážící zhruba 1,4 tuny úplně málo. Technické údaje slibují zrychlení z místa na stovku za 8,7 sekundy a maximální rychlost je 215 km/h. Tyto absolutní hodnoty sice na silnici asi nevyužijete, tam ale naopak potěší, že pružnost motoru je překvapivě velmi slušná a 7stuňová dvouspojková převodovka DSG dokáže měnit rychlosti opravdu rychle.

Tím, že jde o mild-hybrid, tu máme navíc 48V startér-generátor, který slouží jako pomocník pro benzinový motor. V tomto případě nabídne dalších 13,5 kW/18 koní a 56 Nm. Ty se přidávají ke spalovacímu motoru při zrychlování, rozjezdu z místa a v dalších situacích, kde je potřeba krátkodobá dodatečná síla. Zároveň by měl snižovat spotřebu paliva, protože auto dokáže často plachtit s vypnutým motorem. Děje se tak při sundání nohy z plynu jak v městských rychlostech, tak i v těch dálničních. Jakmile ale opět plynový pedál sešlápnete, motor se automaticky aktivuje. Stejně tak se nastartuje ve chvíli, kdy šlápnete na brzdu. Start motoru navíc nijak nepoznáte, vše je opravdu hladké a jemné.

Test CUPRA Leon 1.5 eTSI DSG | 2024

A ta spotřeba paliva? Není vůbec špatná. Ve městě se lze úplně v pohodě udržet do osmilitrové hranice, mimo město pak dokáže spadnout i pod šest. My jsme nakonec skončili na hodnotě zlehka pod 6 l/100 km, přičemž auto jsme přebírali se 7,2 l/100 km za posledních 700 km. Vzhledem k tomu, že je tu 50litrová palivová nádrž (platí to pro verze s adaptivním podvozkem DCC, bez DCC má 45 litrů), nabídne auto i velmi dlouhý akční rádius bez nutnosti dotankování.

Při jízdě potěší pocitová lehkost, s nímž se CUPRA Leon po silnicích pohybuje. Předek auta reaguje na pohyby volantem rychle a ochotně mění směr jízdy. Podvozek je sice spíše tužší, přesto bychom jej rozhodně neoznačili za tvrdý. Při komfortním nastavení příjemně filtruje nekvalitu silnic, ale v tom sportovním naopak příjemně ztuhne, kola kopírují asfalt, ale neustále s ním drží kontakt. U každého auta platí, že je potřeba, aby „byly brzdy a podvozek před motorem“, což tady platí beze zbytku. I když jde o prakticky základní motorizaci, stále dokáže nabídnout na klikatých okreskách dostatečně zábavnou jízdu.

A když už jsme se zmínili o brzdách, tak jen dodáme, že jsou hodně ostré, někdy víc, než bychom čekali. Auto brzdí skvěle, přesto někdy po opravdu lehkém sešlápnutí brzdového pedálu začne auto brzdit víc. Přisuzujeme to nejspíše tomu, že mild-hybridní systém se dobíjí pouze rekuperací. K dokonalosti bychom však přeci jen brali, kdyby nástup brzdného účinku o něco jemnější.

Test CUPRA Leon 1.5 eTSI DSG | 2024

Kabina auta je docela dobře odhlučněná, platí to jak pro zvuk od motoru, tak i od aerodynamiky nebo od kol. O to víc vynikne změna dodavatele příplatkového audiosystému. Nově jsou tu totiž komponenty Sennheiser, které nahrazují původní Beats Audio. Celkem dostanete 12 reproduktorů, které dokáží vyloudit opravdu parádní zvuk – skvěle zahrají nejen basy, ale i výšky. V autě navíc ani při vyšší hlasitosti nic nedrnčí a nevibrují ani dveře či jiné části interiéru.

Závěr a cena

Test modernizovaného hatchbacku CUPRA Leon ukázal, že facelift přináší výrazné změny hlavně ve vnějším designu, uvnitř i z pohledu techniky jsou to spíše drobná vylepšení. Pod kapotou se nezměnilo mnoho, testovaná verze s mild-hybridním motorem 1,5 eTSI a výkonem 150 koní nabídne solidní jízdní dynamiku, příjemnou spotřebu paliva i velmi dobře nastavený podvozek. Ačkoliv nejde o nejrychlejší model, jízdní vlastnosti, dobré odhlučnění i nový audiosystém Sennheiser se postarají o to, že se vám za volantem bude líbit.

Ceník startuje za čistě benzinovou patnáctistovku s manuálem na 779 900 korunách s daní, mild-hybridní 1,5 eTSI DSG je dražší o 90 tisíc korun. Základní cenu stanovil český importér na 869 900 Kč s DPH.

Technické údaje:

Auto:

CUPRA Leon 1.5 eTSI DSG

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1498 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

předních kol

Výkon:

110 kW/150 koní při 5000 až 6000 ot/min

Točivý moment:

250 Nm při 1500 až 3500 ot/min

Zrychlení 0-100 km/h:

8,7 s

Maximální rychlost:

215 km/h

Převodovka:

7stupňová dvouspojková automatická (DCT)

Spotřeba paliva:

5,6 – 5,9 l/100 km

Emise CO2:

124 – 134 g/km

Objem nádrže:

50 litrů (verze s DCC)

Délka:

4398 mm

Šířka:

1799 mm (bez zrcátek)
1992 mm (se zrcátky)

Výška:

1444 mm

Rozvor:

2686 mm

Pohotovostní hmotnost:

1401 – 1441 kg

Objem zavazadlového prostoru:

380 litrů


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru