CUPRA Formentor byl první, ale rozhodně ne poslední model mladé španělské značky, která vznikla odtržením od SEATu. Formentor je na trhu od roku 2020 a na silnicích se vyskytuje v opravdu velmi hojném počtu. My jsme jej vyzkoušeli v nejvýkonnější čtyřválcové verzi s pohonem všech čtyř kol.
Ověřený recept
CUPRA Formentor stojí na léty prověřené koncernové podvozkové platformě MQB a využívá stejnou techniku jako další modely Volkswagen, Audi, Škoda i SEAT. Uspokojit dokáže velmi široké zákaznické pole, vždyť je v nabídce s naftovými motory, ale i s benzinovými motory od základní přeplňované jedna pětky se 150 koňmi až po vrcholný 390koňový pětiválec z Audi. My se dnes budeme ale věnovat autu o jednu příčku níž, nejsilnějšímu čtyřválci s 310 koňmi.
Nabídka modelu CUPRA Formentor je rozdělena na běžné verze a pak verze VZ (= VeloZ – v překladu ze španělštiny „rychlý“). Aktuálně jsou tu tři verze. Základní 2.0 TSI se 180 kW/245 koňmi s pohonem pouze přední nápravy, pak testované 2.0 TSI s 228 kW/310 koňmi a pohonem všech čtyř kol a pak také plug-in hybridní verze se 180 kW/245 koňmi a pohonem předních kol.
Všechny Formentory s výjimkou 1,5 TSI jsou vždy spojeny s dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG, u jedna pětky je standardně šestistupňový manuál, DSG je za příplatek 50 tisíc korun.
Design i ergonomie kabiny je z koncernu Volkswagen také dobře známá. Palubní desce dominuje středový displej infotainmentu, přes který se ovládá drtivá většina prvků výbavy i dalších funkcí, fyzických anebo snad dokonce mechanických tlačítek je tu opravdu málo. Displej je velký (úhlopříčka je 12 palců), poměrně přehledný, ale odpoutává pozornost od jízdy. Alespoň, že je tu armáda (samozřejmě i aktivních) jízdních asistentů, které mohou případnou nepozornost řidiče korigovat. Některé z nich lze ovšem, pokud budete chtít, vypnout jednoduše po vyvolání Menu stiskem bočního tlačítka na páčce blikačů pod volantem. Vypnout ale například systém Stop/Start jednoduché nebude, nachází se totiž poměrně hluboko v Menu.
Druhý nejvýkonnější
Pod kapotou testovaného kusu je dvoulitrový, turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec s výkonem 228 kW/310 koní a maximem točivého momentu 400 Nm. S tím je spojen vždy pohon všech čtyř kol a převodovka DSG. Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy a maximální rychlost je omezena na 250 km/h.
Přestože je tohle sportovní verze, rozhodně se s ní dá jezdit úplně v klidu a pohodově. Motor má skrze výfuky sice mnohem zajímavější zvuk než u základní patnáctistovky, ale přesto auto není hlučné. Zvuk výfuku se navíc mění podle zvoleného jízdního režimu a v tom nejostřejším s názvem „CUPRA“ se ozývá po ubrání plynu i poměrně decentní prskání. Jenže k tomu je tady i falešný zvuk z reproduktorů, deaktivovat se dá jen v individuálním jízdním režimu.
V nejostřejším režimu je navíc příjemně rychlá odezva na pohyby plynovým pedálem. Auto je ostřejší, pevnější, tužší a připravené na klikatou okresku. A přestože je to crossover, při jízdě v zatáčkách to rozhodně vadit nebude. Těžiště je totiž i tak příjemně nízko a karoserie se téměř nenaklání. Zatáčkami se dokáže prosmýknout podobně jako menší Leon. Také naladění čtyřkolky je povedené, je to samozřejmě primárně auto s pohonem předních kol s připojovanými zadními koly, ale naladění se liší také podle zvoleného jízdního režimu.
V těch sportovních (Sport a CUPRA) se počítá s tím, že bude řidič na plyn šlapat víc, takže zadní kola do práce zapojuje mnohem dříve a často i „preventivně“. Díky tomu je pak auto pod plynem neutrální a nejde hned po tečně ven. Přetáčivé ale na suchém asfaltu nikdy nebude, třeba na sněhu si ale zadkem hodí rádo. Tlačítko na deaktivaci stabilizace je tu na rozdíl od běžných verzí dedikované a najdeme jej na středovém tunelu před voličem převodovky. To je místo, kde mají běžné modely tlačítko ke startování motoru. Stabilizaci lze omezit (ESC Sport), ale také deaktivovat (ESC Off), ale nevypne se zcela. Právě například na sněhu do řízení pořád zasahuje.
Auto umí být vážně hodně rychlé, ale dělá to bez dramatičnosti (ano, i v nejostřejším režimu Cupra). Z Formentoru čiší i při opravdu rychlé jízdě jistota, motor má dost síly v celém spektru otáčkoměru a převodovka řadí opravdu rychle. Bohužel nenechá motor v omezovači, ale pokud se ručička na digitálním přístrojovém štítu dostane do červeného pole, převodovka sama zařadí vyšší rychlost. Pokud budete chtít, můžete samozřejmě využít možnost manuální změny rychlostí, k čemuž jsou určeny páčky na volantu. Ty jsou ale malé, stejné jako i u obyčejného SEATu Arona.
Klidně a pohodově
CUPRA Formentor ale samozřejmě nabízí mnohem více jízdních režimů než jen sportovní, individuální a Cupra. Ještě je tu totiž normální a komfortní. Přepínají se stiskem tlačítka na levé straně volantu. A pokud jej dlouze podržíte, dostanete se rovnou do CUPRA režimu. Pravé tlačítko na volantu slouží pro nastartování motoru.
V komfortním jízdním režimu se auto znatelně uklidní a změkne. Díky adaptivnímu podvozku DCC se dá s autem zcela bez problémů jezdit i po historickém centru Prahy. V takovém tempu tohle auto jezdí v kombinovaném režimu kolem 9 l/100 km, pokud vyrazíte na delší výlet po okreskách, pak se dostanete i pod devět.
Závěr a cena
CUPRA Formentor byla trefou do černého. Prodeje jsou parádní, na silnicích je tohle auto vidět. Nejvíc jezdí „obyčejných“ Formentorů, které se však od těch s přídomkem VZ na pohled skoro neliší. Největším rozdílem jsou koncovky výfuku, protože Formentory mají jen ozdobné rámečky v nárazníku, zatímco verze VZ mají opravdové koncovky výfuku: 245koňová verze po jedné na každé straně, 310koňová verze po dvou na každé straně vodorovně a pětiválcové VZ5 má dvě koncovky na každé straně šikmo nad sebou. Liší se samozřejmě také velikost a brzd.
Testovaný (dnes už nejvýkonnější) Formentor z nabídky je opravdu rychlé auto. A to jak v přímce, tak i v zatáčkách. Je navíc hodné a i díky skvěle naladěnému pohonu všech kol s ním vlastně není složité jet rychle.
A cena? Nejlevnější CUPRA Formentor 1,5 TSI s manuální převodovkou startuje na 889 900 Kč. Testované 310koňové provedení je ale výrazně dražší, jeho základní cena je 1 534 900 Kč. Už v základu jde o velmi pěkně vybavené auto, do kterého není třeba nic moc připlácet. Testované auto dostalo navíc větší 19″ kola, metalický lak Magnetic šedá, bezdrátové dobíjení mobilního telefonu, elektrické páté dveře a přípravu pro tažné zařízení. Jeho celková cena tak vyrostla na 1 586 200 Kč.
Technické údaje:
Auto: | CUPRA Formentor VZ 2.0 TSI 310k DSG 4WD |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1984 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 228 kW/310 koní při 5450 ot./min |
Točivý moment: | 400 Nm při 2000 – 5450 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 4.9 s |
Maximální rychlost: | 250 km/h |
Převodovka: | 7stupňová dvouspojková (DSG) |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 8,5 l/100 km |
Emise CO2: | 192 g/km |
Objem nádrže: | 50 litrů |
Délka: | 4450 mm |
Šířka: | 1839 mm |
Výška: | 1528 mm (se střešními ližinami) |
Rozvor: | 2679 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1668 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 420 litrů |