Nevyhrají žádnou soutěž krásy, netrhnou rekordy na sprintech a neužijete si s nimi žádnou zábavu v terénu ani v pěkně kroucených šikanách. Převezou ale celou rodinu habánů i s kufry na dovolenou a štaflemi napříč. Milují je malíři, truhláři, podomní prodejci a obří famílie. Citroën Berlingo a Peugeot Rifter jsou dvojka k pohledání. V čem se tyhle osobní dodávky liší a stojí vůbec za to?
Síla dieselu
Stejná technika, stejné motory. Berlingo a Rifter mají mnoho podobného. Spolu s Opelem Combo Life je pořídíte jak v krátké (4403 milimetrů), tak prodloužené verzi (4753 milimetrů, jmenuje se XL a Long) a usadíte do nich pět až sedm pasažérů. Základní benzinový motor je tříválec s objemem 1,2 litru, vrcholný diesel 1,5 BlueHDI má 96 kW/130 koní a točivý moment 300 Nm. A právě ten jsme při testu měli jak v Rifteru, tak Berlingu. Je tichý, poměrně pružný a dobře spolupracuje s manuální i automatickou převodovkou.
Berlingo i Rifter se umí otáčet – jsou optimálně výkonné, na své poměry hbité (s překvapivě dobrým poloměrem otáčení) a pracovité. Obě auta jsou zároveň hodně měkce naladěná a vlivem skříňovité karoserie mají silnou tendenci kolíbat se v zatáčkách.
Naprosto spolehlivě (a dílem samostatných zadních sedaček i pohodlně) vás ale odvezou kamkoli budete potřebovat. A jezdit budete za minimum – spotřeba se kombinovaně udrží v rozumných mantinelech kolem šestilitrové hranice. Pokud tedy bratry nebudete trápit a spokojíte se s rolí klidného a trpělivého řidiče.
Co budete na francouzských rodinně-užitkových autech zbožňovat, je účinek posilovače jejich řízení. V městském prostředí vás nebudou bolet zápěstí a s lehkostí zaparkujete. Krabicovité tvary jsou odhadnutelné, a jestli si nepotrpíte na estetice, rádi využijete otevírání dveří do boku, samostatné otevírání skla pátých dveří a podobně. Tohle je kamufláž prvotřídních praktiků.
Vejce vejci?
Na rozdíl od Rifteru se Berlingo moc neliší od dalších modelů z nabídky Citroënu: řeč je o dvojitých světlometech, úzkém ledkovém pruhu denního svícení na kapotě či bočních chráničích. To má své výhody i nevýhody – Berlingo se sice blíží podobě osobních aut, a proto si ho zákazníci jistěji spojí s běžným denním užíváním, na druhou stranu na ulici splyne s ostatními citroëny, zatímco Rifter – leč konzervativněji laděný – jde na rozdíl od dalších aut ze „lvího portfolia“ jednoznačně rozeznat.
Výbavou se obě auta trochu liší. Testované Berlingo je ve verzi XTR, která simuluje dodávkového „teréňáka“ se světlostí 27 centimetrů (o tří čísla výš než klasická verze). Má kryty na náraznících nebo obřích zpětných zrcátkách, jiné čalounění a oranžové doplňky. Spolu s technologií Grip Control, což je koncernová náhražka systému pohonu všech čtyř kol, vyrazíte z obchodu přes polňačku na chatu a mělké bláto nebo vyjeté koleje vás nezastaví. Ne že by jednotlivé funkce systému řidič-laik rozpoznal, ale auto samo o sobě je v lehoučkém terénu překvapivě schopné.
Peugeot Rifter jsme dostali v nejvyšší výbavě GT Line s maskou chladiče v onyxové černé – tu najdete i na krytech zpětných zrcátek, střešních nosičích a bočních lištách. Lité sedmnáctky (ty obouvá i Berlingo) mají diamantový výbrus a na karoserii najdete měděné logo GT Line, které s Rifterem na první pohled tak úplně neladí. Názor ale změníte v interiéru s volantem potaženým kůží a i-Cockpitem, který vyvyšuje kapličku s „budíky“ nad volant. Na rozdíl od jiných aut ale ani menší řidiči nebudou mít v Rifteru problém s věncem, který by jim mohl vadit ve výhledu. Tady se sedí hezky pěkně vysoko a rozhledu nic nebrání.
Enterprise v rozletu
Berlingo a Rifter (alias Teepee aka Partner) to spolu táhnou už od poloviny 90. let a po celou tu dobu absolutně vítězí v množství úložných prostor. Jsou poschovávané na stropě, na palubce, u kolen, na podlaze, všude. Rifter v tomto ohledu působí domyšleněji, víc rodinně. Středový tunel u něj slouží jako mohutná schránka, zatímco v Berlingu je propastná díra až na podlahu. Architektura i-Cockpit je možná líznutá francouzskou avantgardou, ale dělá z auta útulnou pohovku na čtyřech kolech.
Světelný tubus na střeše u obou modelů je nevídaným ozvláštněním interiéru. Člověk se cítí jako v útrobách hvězdné lodi Enterprise nebo pod zářivkou v kanceláři. Míra osvětlení jde regulovat přes dotykovou obrazovku a úplně vypnout, v hodně tlumeném nastavení ale nijak neoslňuje. Chlapci s perem a papírem naopak nezvládli expresionismus přechodu karoserie a bočního okna. Část plechu překrývá sklo – zvenku je to poměrně vkusný detail, ale při pohledu zevnitř ven budete mít víc otázek než odpovědí…
Berlingo a Rifter jsou jako dvojvaječná dvojčata. Trochu jinak vypadají, malinko se liší výbavou, jsou si ale nesmírně podobní. Rifter je o něco málo dražší a uvnitř útulnější, Berlingo má vkusnější zevnějšek a terénní úmysly. Vyberte, jak libo – na každý pád ovšem kupujete s drobnými rozdíly to jedno auto.
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Jsou stejní!,Jsou stejní!
Berlingo líp vypadá,Rifter je dražší
Interiér Rifteru je útulnější…,… než v Berlingu. Toliko rozdíly.
[/table]
Citroën Berlingo
Peugeot Rifter
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30|30″ colalign=“left|center|center“]
Typ vozu:,Nový,Nový
Značka:,Peugeot,Citroën
Typ:,Rifter,Berlingo
Motor:,řadový čtyřválec,řadový čtyřválec
Objem válců:,1499 ccm,1499 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo,turbodmychadlo
Palivo:,benzin,benzin
Pohon:,předních kol,předních kol
Výkon:,96 kW/130 koní v 6750 ot./min,96 kW/130 koní v 6750 ot./min
Točivý moment:,300 Nm v 1750 ot./min,300 Nm v 1750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.4 s,10.5 s
Maximální rychlost:,186 km/h,186 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.8 / 4.1 / 4.4,4.8 / 4.1 / 4.4
Objem nádrže:,50 litrů, 50 litrů
Délka:,4403 mm,4403 mm
Šířka:,1848 mm,1848 mm
Výška:,1844 mm,1878 mm
Rozvor:,2785 mm,2785 mm
Provozní hmotnost:,1505 kg,1505 kg
Objem zavazadlového prostoru:,597/3000 l,597/3000 l
Ceník:, najdete zde,najdete zde
[/table]
Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu