Citroën zařadil do své nabídky novou vlajkovou loď, která se postavila nad dosud největší Citroën C5 Aircross. Auto, které je opět „tím správným Citroënem“, dostalo jméno C5 X a jde vlastně o křížence několika typů karoserií. Na to právě odkazuje ono X v názvu. My jsme jej vyzkoušeli s plug-in hybridním pohonem.
Vypadá jako klasický Citroën
Když se podíváme do minulosti značky Citroën – pár desítek let zpět – uvidíme auta, která rozhodne nevypadala „běžně“, vzpomeňte si třeba na legendární Citroën DS. Citroën navrhoval a vyráběl auta, která v davu nikdy nezapadla. Jeho futuristicky tvarované karoserie zaujaly, ale od konce devadesátých let se umírnil. Změna přišla až před pár lety s tehdy novým modelem C4 Cactus první generace. Nevrátil se sice k typickým původním tvarům karoserie, ale přišel s radikální změnou a novinkou, kterou se opět odlišil od ostatních výrobců.
Teď, o dalších 8 let později, je tady Citroën C5 X. A důvod, proč neustále zmiňujeme tvar karoserie, je ten, že tohle auto má s jistou dávkou fantazie opět ty klasické tvary. Automobilka tvrdí, že jde o auto na pomezí limuzíny, kombi a SUV. A vážně, když se na něj podíváte, vlastně nebudete vědět, jaká karoserie to. K tomu navíc Francouzi přidali extravaganci moderních Citroënů a fakt, že tohle auto si nelze splést s jiným. Zajímavé také je, že Airbumps, tedy ochranné plastové kryty dveří, ixko nedostalo.
Citroën C5 X je velké auto. Na délku mu naměříme 4805 mm, na šířku 1865 mm a vysoké je 1485 mm. Rozvor náprav činí 2785 mm, díky čemuž je na předních i na zadních sedadlech dostatek prostoru i pro nadprůměrně vzrostlé jedince. Místo mají dost pro kolena, lokty, ale i hlavu.
TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:
Interiér se nese v podobném duchu jako u modernizovaného C5 Aircross. Základem palubní desky je velký dotekový displej infotaninmentu, který je umístěn na úplném vrcholu. Pod ním jsou výdechy klimatizace a topení a ještě níž pak fyzické ovladače pro ovládání topení. Je to jedno z mála aut koncernu PSA, u něhož nemusíte topení ovládat přes displej. Jde také o první Citroën, který dostal přední odvětrávaná sedadla i masážní funkci.
Plug-in hybrid a pohon předních kol
Citroën pro C5 X nabízí trojici motorizací, ale ani jedna z nich není naftová. Dvě motorizace jsou čistě benzinové (tříválec 1,2 PureTech 130 a čtyřválec 1,6 PureTech 180), jedna je plug-in hybridní. A právě plug-in hybrid jsme vyzkoušeli. Jde o verzi s označením PLUG-IN HYBRID 225 ë-EAT8, která – jak název napovídá – nabídne 225 koní. Všechny verze v nabídce mají automatickou převodovkou a pohon pouze předních kol.
Plug-in hybridní pohonná jednotka kombinuje turbodmychadlem přeplňovaný 1,6litrový benzinový čtyřválec (133 kW/181 koní a 300 Nm) s elektromotorem (81 kW/110 koní a 320 Nm). Celkový výkon je 165 kW/225 koní a točivý moment 360 Nm. Dynamika není vůbec špatná. Udávané zrychlení z 0 na stovku je 7,8 sekundy a maximální rychlost je 233 km/h a čistě na elektřinu dokáže auto jet až 135 km/h.
Elektromotor je synchronní, umístěný je vpředu v automatické převodovce, přičemž od spalovacího motoru jej odděluje spojka (podobně řešené to má u plug-in hybridů i Škoda). Elektrickou energii pro jízdu si bere z akumulátorů s využitelnou kapacitou 12,4 kWh (celková je 13,2 kW). To má vystačit na čistě elektrických 55 kilometrů (WLTP). Podle zkušeností je ale lepší počítat spíše s 30-40 kilometry. Dobíjení je možné přes standardní 3,7kW jednofázovou palubní nabíječku, za příplatek může být 7,4 kW. Z wallboxu (právě s palubní nabíječkou 7,4 kW) dobijete baterii z 0 na 100 % za 1 hodinu a 40 minut, z klasické 230V zásuvky za 7 hodin a pět minut.
Za volantem
Plug-in hybridy fungují „správně“, když mají nabitou baterii, a nejinak je tomu i u testovaného Citroënu C5 X Plug-in Hybrid 225 ë-EAT8. Když je v baterii energie dostatek, snaží se ji pohonná jednotka využívat co nejvíce a jezdit co nejvíce lokálně bezemisně. Elektromotor má dostatek výkonu i na výraznější akceleraci – a to jak ve městě, tak i mimo něj (dálnici nevyjímaje). Připojení spalovacího motoru probíhá hladce, prakticky neznatelně a pokud se tomu nevěnujete, při klidné jízdě ani nebudete vědět, „co“ vás zrovna pohání vpřed.
K dispozici jsou samozřejmě také různé jízdní režimy, které fungování elektromotoru a spalovacího motoru ovlivňují. Kromě čistě elektrického, kdy se snaží jet auto výhradně na elektřinu (než dojdou baterky nebo bude potřeba velké akcelerace), přes hybridní, kdy se oba motory zapojují „ideálně“, až po sportovní, kdy jsou oba dohromady pro co nejlepší zrychlení. Nechybí ale ani režim pro dobití akumulátoru, v rámci něhož se spalovací jednotka nastartuje a kromě pohonu auta bude akumulátor dobíjet. V takovém režimu je ale spotřeba paliva hodně vysoká a v českých podmínkách, kdy ve městech nemáme žádné povinné bezemisní zóny, tento režim zcela postrádá smysl. Budou ale doby, kdy to bude potřeba, protože i na tyto situace myslí nová emisní norma Euro 7.
Spotřeba paliva závisí hodně na tom, zda budete akumulátor nabíjet anebo nikoliv. Pokud ano, dá se jezdit i se spotřebou kolem 3 l/100 kilometrů. Pokud ale dobíjet nebudete, pak se připravte na horší dynamiku – elektromotor bude mít energii prakticky jen na nějaké rozjezdy, případně krátké pojezdy – a vyšší spotřebu paliva. V takovém režimu používání se při klidné jízdě nebude schopní dostat pod 6 l/100 km.
Skvělý podvozek
To nejlepší na jízdě je ale podvozek. Citroën i tady používá řešení s hydraulickými dorazy.Automobilka odpružení nazývá jako Citroën Advanced Comfort a rozhodně si na něm dala záležet. C5 X se na hladké silnici příjemně pohupuje, jako by snad mělo vzduchový podvozek, ale má klasické tlumiče s dvěma vinutými pružinami (jedna pro běžné tlumení a druhá, nižší a tužší právě jako onen doraz).
U plug-in hybridní verze je na rozdíl od těch benzinových podvozek řízený aktivně s přizpůsobitelnou tuhostí tlumení podle zvoleného jízdního režimu. Komfort při jízdě je vážně skvělý, tohle auto působí jako luxusní loď a maskuje i větší nerovnosti. Přitom nemá typické neduhy měkkých podvozků, že by se auto na nerovnostech různě vlnilo nebo odskakovalo.
Závěr a cena
Citroën C5 X je velkým překvapením. To auto naživo vypadá hodně zajímavě a buď se vám bude líbit, nebo ne. Za celý testovací týden jsme nepotkali člověka, kterému by byl jeho design jedno. To auto navíc nabízí vážně skvělý komfort podvozku, velmi dobré odhlučnění kabiny i dostatečnou dynamiku. Že by snesl silnější motor poznáte na dálnici, pokud vás někdo zbrzdí a vy budete potřebovat znovu zrychlit. Potěší i spotřebou paliva, kdy se dá jezdit kolem 4-5 l/100 km, pokud budete baterie dobíjet.
A cena? Český ceník startuje na 880 tisících korunách za verzi Feel s motorem 1,2 PureTech 130. Pokud byste chtěli jiný motor, musíte vybrat jinou výbavu. Testovaný plug-in hybrid je k dispozici o jednu výbavu výš na Feel Pack od 1 190 000 Kč, ale čistě benzinová jedna šestka je až ve třetí výbavě Shine za cenu od 1 050 000 Kč, plug-in hybrid je dražší o 200 tisíc korun.
Technické údaje:
Auto: | Citroën C5 X PLUG-IN HYBRID 225 ë-EAT8 |
Motor: | benzinový čtyřválec + elektromotor |
Objem válců: | 1598 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin + elektřina |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 133 kW/181 koní (spalovací motor) |
Točivý moment: | 300 Nm (spalovací motor) + 320 Nm (elektromotor) |
Zrychlení 0-100 km/h: | 7,8 s |
Maximální rychlost: | 233 km/h |
Převodovka: | 8° automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 1,3 l/100 km |
Emise CO2: | 30 g/km |
Objem nádrže: | 40 litrů |
Délka: | 4805 mm |
Šířka: | 1859 mm |
Výška: | 1485 mm |
Rozvor: | 2785 mm |
Provozní hmotnost: | 1797 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 485 / 1580 dm³ |