Test Citroën Berlingo M Profi+ 1.5 BlueHDi EAT8 96 kW (2024)

Test Citroën Berlingo M Profi+ 1.5 BlueHDi EAT8 96 kW (2024)

Autor: Tomáš Hadač - Foto: Michal Kollert - 23. 3. 2024


Není to tak drahná doba, co bylo Berlingo v Česku k mání pouze coby elektromobil. Naštěstí už je opět dostupné se spalovacími motory a právě tuhle variantu jsme vyzkoušeli. Jezdí solidně a úsporně, byť extra zábavu úplně nečekejte.

Když našincům koncern Stellantis poněkud překvapivě stáhl osobní verze dodávek se „spalováky“, byl to docela šok. Citroën Berlingo vždy platil za oblíbený vůz jednak mezi drobnými podnikateli, jednak mezi rozrostlejšími rodinami, neboť odvezl kupu věcí a rovněž nabídl atraktivnější ceny než segment módních SUV. Ostatně po dlouhá léta bylo Berlingo nejprodávanějším modelem značky napříč kontinentem, včetně České republiky.

Jak je to s N1?

Odstartujme malým vysvětlením, osobní verze Citroënu Berlingo jsou aktuálně homologovány coby užitkové modely N1. Co to znamená? Zvýšená užitečná hmotnost se zastavuje na hodnotě 819 kilogramů, zatížení střechy má poté strop na 100 kg. Stejně tak je ale zapotřebí myslet na to, že kategorie vozu N1 může být zatížena vyšší sazbou pojistného. Dlužno taktéž podotknout, že některé radnice mohou požadovat podnikatelské (dražší) tarify parkovného namísto základních (levnějších) pro rezidenty. Určitý pozor byste měli dát i na některých hraničních přechodech určených výhradně pro osobní automobily.

Test Citroën Berlingo M Profi+ 1.5 BlueHDi EAT8 96 kW (2024)

A teď už hurá dovnitř, kde kvitujeme na první dobrou měkké a dost pohodlné přední sedačky. Co se týče těch zadních, na nich budou mít i basketbalové postavy dostatek prostoru. Po „nahození“ vznětového čtyřválce disponujícím 96 kW/130 koní a 300 Nm potěší ušní bubínky dobré odhlučnění.

Plusové body v interiéru získává řada odkládacích přihrádek a schránek. Pozitivní hodnocení si zaslouží též loketní opěrky či elektricky ovládaná dětská pojistka. Menší vadu na užitečnosti představují držáky na pití, jež jsou podle nás nedostatečné. Než naskočíme opět na notu chvály, zmiňme ještě poněkud zastaralý multimediální systém, jenž navíc kvůli své složitosti umně schovává vypínání stop-startu. Co je naopak fajn, jest 230V zásuvka v prostoru pro nohy spolujezdce, manuální ovládání klimatizace a hlasitosti rádia a také nevrzající plasty.

Téměř bez potíží

Při samotné jízdě nás nic neobtěžuje, osmistupňový automat šlape bezproblémově a předvídatelně, třebaže je brát v potaz, že podvozek je naladěný v tužším módu. Jednoznačně palec nahoru dostává výtečně fungující hlídání mrtvého úhlu, systém aktivního hlídání jízdních pruhů a zejména spotřeba paliva: po týdenním vztahu s vozem se zajímavě řešenými bezpečnostními prvky na bocích se skóre zastavilo na hodnotě 6,3 litru na 100 kilometrů. Snad jediným rušivým elementem jsou občasné rány v kabině, pakliže trefíme na tuzemských okreskách větší výmol.

Test Citroën Berlingo M Profi+ 1.5 BlueHDi EAT8 96 kW (2024)

Během statického prozkoumávání vozu se nyní pouštíme do zavazadelníku čalouněného kobercem, jenž skýtá dva vstupy: první (jen) přes zadní okno a druhý prostřednictvím pátých dveří, přičemž v základním objemu servíruje 597 litrů. Ano, nejsou to zrovna dvakrát fenomenální čísla, krychlovitý tvar však umožňuje využít kufr na 100 %. Jak jsme v úvodu nakousli, jde o verzi N1, nicméně pevnou ocelovou oddělovací přepážku byste zde hledali marně. Ta byla importérem vyndána.

Závěr a cena

Berlingo je zkrátka a dobře poctivý pracant, jenž vás pohodlně odveze i s rodinou a nemalým počtem zavazadel, kam si umanete. Jistě, žádné speciální řidičské, neřkuli sportovní dovádění od něj neočekávejte, nicméně to ani nepatří do náplně jeho práce. Vše naopak spraví příjemná spotřeba. Množství nabízených derivátů je velmi pestré: trojlístek výbav, duet karosářských délek M a XL a co se týká motorizací buď přeplňovaný zážehový tříválec 1.2 PureTech, nebo jedna z dvou verzí dieselu 1.5 BlueHDI.

Nám v redakci přistál napěchovaný diesel s výkonem 130 koní a osmistupňovou automatickou převodovkou v nabité specifikaci Shine: čili s elektrickou parkovací brzdou, zadním parkovacím asistentem, dvouzónovou klimatizací, systémem zrcadlení mobilu či trojicí samostatných sedaček vzadu. Což ovšem něco stojí. Náš testovaný krasavec v šedém metalickém laku Platinum vyšel ve špičkové výbavě na 790 000 korun po slevě. Cenu lze však zmáčknout výrazně dolů výběrem prostřední výbavy Feel, jež toho nenabízí úplně málo. Nejlevnější verzi Berlinga pak naleznete s cenovkou 465 000 korun s DPH.

Technické údaje:

Auto:

Citroën Berlingo M Profi+ 1.5 BlueHDi EAT8

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1499 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

nafta

Pohon:

předních kol

Výkon:

96 kW/130 koní při 3750 ot./min

Točivý moment:

300 Nm při 1750 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

10,3 s

Maximální rychlost:

184 km/h

Převodovka:

8° automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

6,0 l/100 km

Emise CO2:

162 g/km

Objem nádrže:

50 litrů

Délka:

4403 mm

Šířka:

1848 mm

Výška:

1844 mm

Rozvor:

2785 mm

Provozní hmotnost:

1563 kg

Objem zavazadlového prostoru:

597 litrů

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru