Celoroční pneumatiky si v posledních letech získávají čím dál více příznivců. Důvodů je několik. Za prvé se jejich kvalita objektivně zlepšuje a za druhé přestávají být brány jako nouzové řešení. Lidé navíc začínají víc přemýšlet nad náklady. Přezouvání dvakrát ročně totiž není jen otázkou času, ale i peněz a v době, kdy běžná výměna pneumatik snadno vyjde i na dva tisíce, si člověk logicky položí otázku, jestli si to celé nejde nějak usnadnit.
A právě v tuhle chvíli začnou dávat smysl celoroční pneumatiky. I proto je každý podrobný test celoročních pneumatik vítaným vodítkem při rozhodování. Ten poslední zveřejnil německý autoklub ADAC, který hodnotil pneumatiky v rozměru 225/45 R17. Výsledky? Některé překvapí, jiné spíš varují.
V testu celoročních pneumatik 225/45 R17 ADAC testoval tyto pneumatiky:
- APlus AS909
- Arivo Carlorful A/S
- Barum Quartaris 5
- BFGoodrich Advantage All-Season
- Bridgestone Turanza All Season 6
- Continental AllSeasonContact 2
- CST Medallion All Season ACP1
- Dunlop All Season 2
- Goodyear Vector 4Seasons Gen-3
- Michelin Crossclimate 2
- Nexen N´Blue 4Season 2
- Petlas Multi Action PT565
- Pirelli Cinturato All Season SF3
- Superia Ecoblue2 4S
- Viking FourTech Plus
- Vredestein Quatrac Pro+
Goodyear se drží na vrcholu – znovu
Mezi celoročními pneumatikami vyčnívají především Goodyear Vector 4Seasons Gen-3, které si odnesly hodnocení „dobré“ a podle celkového výsledku se dělí o první místo. Nejde přitom o nic výjimečného, stejnou známku získaly už loni a potvrzují tak, že nejde o jednorázový úspěch, ale stabilní kvalitu.
ADAC ve svém hodnocení zdůrazňuje výjimečně dlouhou životnost. U Goodyearu je odhadována na 68 tisíc kilometrů, což je v testu suverénně nejvíce. Díky nízkému otěru, solidnímu chování za všech podmínek a příznivé spotřebě paliva se jedná o rozumnou volbu pro každého, kdo nechce obměňovat pneumatiky častěji, než je nutné.
Goodyear přitom nevede jen v „papírových“ číslech. Ve skutečných jízdních podmínkách se projevuje jako velmi vyvážená pneumatika. Na suchu možná nepatří ke špičce, ale nezklame. A co je důležité, není výrazně slabá v žádné disciplíně. Funguje jak na vodě, tak na sněhu, kde oceníte přilnavost i jisté brzdění.
Rozdíly mezi pneumatikami? Občas až nebezpečně velké
Zatímco špička testu je poměrně vyrovnaná, na opačném konci žebříčku najdeme modely, jejichž koupi by si měl člověk opravdu rozmyslet. Rozdíl v brzdné dráze na mokré vozovce je mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou přes 14 metrů. Na suchu je rozdíl kolem 7 metrů. A to je v krizové situaci opravdu hodně.
Například levné pneumatiky APlus nebo Arivo neselhávají jen v brzdění, ale také při aquaplaningu. Zatímco špičkové modely udrží kontrolu i při vyšší rychlosti, nejhorší gumy z testu začínají ztrácet přilnavost výrazně dříve, rozdíl je téměř 13 km/h.
Cena nerozhoduje vždy o kvalitě
Mnoho lidí si stále myslí, že rozdíl mezi drahou a levnou pneumatikou je jen v logu a ve značce. Test ADAC ale ukazuje, že tak jednoduché to není. Nejlepší pneumatiky v testu, včetně Goodyearu, nejsou zdaleka nejdražší. A i když si za kvalitu něco připlatíte, rozdíl bývá jen v řádu několika stokorun. V porovnání s tím, co riskujete u levnějších modelů, to není mnoho.
Například pneumatiky Goodyear stojí podle cenového srovnávače okolo 2300 Kč za kus, tedy o zhruba 600 Kč více než nejlevnější gumy v testu. Rozdíl v bezpečnosti, výdrži i v komfortu ovšem může být propastný.
Kompletní výsledky:
Shrnutí? Jedna dobrá sada může ušetřit spoustu starostí
Pro ty, kdo se nehoní za vteřinami na okruhu a nejezdí pravidelně do horských závějí, dávají kvalitní celoročky smysl. Ušetří peníze za přezouvání, odpadne mu skladování druhé sady kol a zároveň už se dnes nemusí bát, že jej pneumatiky zradí v náročnějších podmínkách.
Z testu ADAC jasně vyplývá, že v případě dobré celoroční gumy nejde jen o značku nebo o cenu, ale hlavně o vyvážené vlastnosti. V tom aktuálně vyniká Goodyear Vector 4Seasons Gen-3. Nabízí dlouhou životnost, solidní výkon za každého počasí a dobrý poměr ceny a kvality. To z něj dělají jednu z nejlepších voleb, které dnes na trhu celoročních pneumatik jsou.