Malá a zábavná zadokolka, kterou můžete ždímat, protože brzdy a podvozek jsou bezpečně před motorem? Že mluvíme o Subaru BRZ, Toyotě GR86 nebo Mazdě MX-5? Ale kdepak, my mluvíme o základním BMW Z4 sDrive20i. To oproti zmíněným soupeřům nabízí i nebývalý komfort a možnou výbavu. A přitom v základu stojí o čtvrt milionu víc.
Čerstvě po faceliftu. Velmi decentním
BMW představilo loni na podzim pro Z4 facelift. Ten byl ovšem hodně decentní a na první pohled jej pozná asi opravdu jen znalec. V případě testovaného základního čtyřválce dostanou noví majitelé standardně M sportovní paket, takže auto dostane sportovnější vzhled.
Konkrétně to znamená nový přední nárazník a s většími a výraznějšími otvory pro přívod vzduchu do motoru, ale po bocích také pro zmenšení turbulencí a usměrnění vzduchu kolem kol. Jiná je také maska chladiče, která dostala i novou výplň. Nové jsou i boční prahy a zadní nárazník nebo koncovky výfuku.
V kabině ale zůstalo „všechno při starém“ a BMW Z4 nedostalo široký displej, který nahrazuje kapličku přístrojů a propojuje ji s displejem infotainmentu jako v tomu je v ostatních nových nebo modernizovaných modelech. I díky tomu jsou na středovém panelu stále tlačítka ovládající klimatizaci a topení a není třeba vše ovládat skrze displej infotainmentu. Teplota klimatizace/topené se navíc zobrazuje přímo na zabudovaném displeji.
Celkové ovládání interiéru auta je perfektní. Víte, kde co máte, kam sáhnout, pokud chcete aktivovat vyhřívání sedadel, zvýšit teplotu nebo třeba deaktivovat stabilizaci. Není třeba dlouze a složitě klikat na displeji. Středový displej je ale samozřejmě dotekový, navíc jej lze ovládat i kolečkem iDrive na středovém tunelu u řadicí páky.
Pohon zadních kol a manuál
BMW Z4 je poslední model, který mnichovský výrobce představil s manuální převodovkou. Není to sice jediný model s manuálem, který v nabídce má, ale žádný další nový už nevznikne. Vzhledem k nosné nabídce automobilky, kterou tvoří hlavně velká a pohodlná auta, to není nic překvapivého, ale v takto malém roadsteru je radost mít ho prakticky kompletně ve svých rukách. A když píšeme kompletně, tak to tak i myslíme, protože stabilizační systém lze kompletně deaktivovat.
Převodovka je šestistupňová. Řadicí páka nemá ale úplně mechanický chod, změny rychlostí jsou spíše takové „gumové“, ale řidiče jednoduše potěší, že si auto může vlastně úplně ovládat sám. Neznamená to, že by snad řazení bylo špatné, ale u v prvním odstavci zmiňovaných modelů aut přeřazení tak nějak „víc cítíte“. Dráhy řadičky jsou ale přesné a jasně vymezené a nemělo by se vám stát, že byste netrefili správnou rychlost. A k tomu je tu navíc jen pohon zadních kol, takže tohle auto by vlastně mohla být řidičská nirvána. Ale je tomu skutečně tak?
Vlastně je, protože BMW Z4 má skvělý podvozek. Celkově auto funguje a chová se úplně jinak než auta z prvního odstavce, necítíte z něj tuhost ani neposednost, ale vlastně spíš pohodlí a jistotu. Při běžné jízdě je auto příjemně komfortní a přestože jde o roadster s plátěnou střechou, karoserie se prakticky nekroutí. Se zataženou střechou také překvapí klid a ticho, které v interiéru panuje.
Jakmile přidáte a na auto zatlačíte, začne se podvozek projevovat jinak, než jsme u dnešních aut zvyklí, a což může konstrukce samotného auta, které má opravdu dlouhý předek, přičemž řidič sedí skoro až na zadních kolech. Auto se v zatáčkách zapírá do zadního vnějšího kol a na nerovnostech se tak zajímavě zhoupne. Tlumiče i pružiny (je tady příplatkový M Sportovní podvozek) ale dělají přesně to, co mají a pneumatiky jsou se silnicí v kontaktu pořád. Ždímat tohle auto jako mokrý hadr není problém, je jen potřeba si zvyknout právě na to specifické chování, zejména ono zmiňované zhoupnutí. A naladění auta i jeho schopnosti jsou tak dobré i díky tomu, že rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu je ideálních 50:50.
Tohle auto, ačkoliv je to zadokolka, není ani s deaktivovanou stabilizací zlé, vlastně naopak. Je hodné, není „přemotorované“, výkonu má přesto dostatek na to, aby bylo na okreskách rychlé. Pod kapotou má dvoulitrový čtyřválcový benzinový motor s přeplňováním turbodmychadlem. Jeho výkon je 145/197 koní a točivý moment vrcholí 320 Nm. A co to znamená v řeči čísel? Zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 6,8 sekundy (verze před modernizací to zvládla za 6,6 sekundy) a maximální rychlost je 241 km/h. Je jen škoda, že je to „prostě obyčejný motor“, jehož průběh výkonu je zcela lineární, bez jakékoliv gradace výkonu nebo vzrušení u červeného pole. Na běžnou jízdu je ovšem toto naladění skvělé.
Auto nemá a ani v rámci příplatkové výbavy nemůže mít samosvorný diferenciál, je tu klasický otevřený diferenciál. To znamená, že na suchu je Z4 hodné auto, které takřka nedostanete do přetáčivého smyku. Na mokru se vám to ale samozřejmě povede, jenže i tehdy se smyk poměrně rychle rovná, protože výkonu není zase tolik a jedno z kol vždy trakci chytne. To ale samozřejmě neznamená, že byste na mokru ze zatáčky nemohli ve smyku vyjíždět…
Potěší i apetit motoru, protože ten při běžné jízdě není nijak vysoký. Pokud budete s autem jezdit tak nějak „normálně“, počítejte se spotřebou do 8 l/100 km, pokud občas přitlačíte na pilu, dostanete se nad 9 l/100 km. Objem nádrže je docela slušných 52 litrů, takže u čerpací stanice nebudete muset stavět každou chvíli.
Se střechou nebo bez?
BMW Z4 je dvoumístný roadster s elektricky ovládanou plátěnou střechou. S tou lze manipulovat nejen na místě, ale i za jízdy až do 50 km/h. Slouží k tomu drobný ovladač napravo od řadicí páky. Ten musíte sice při stahování/natahování střechy celou dobu držet, ale netrvá to dlouho, zabere to něco přes deset sekund. Střecha neubírá místo v kufru, skládá se do vlastního prostoru za sedadly.
Se střechou nahoře je auto překvapivě tiché. Po jejím stažení se samozřejmě hluk diametrálně zhorší, protože posádka uslyší úplně všechno, co se venku děje. Zároveň ale ucítí také úplně všechno, takže někde v přírodě ucítí i vonící rozkvetlé rostliny. Posádku také potěší, že ačkoliv nejsou boční skla nijak velká a jsou tu jen ta ve dveřích, do kabiny v městských a mimoměstských rychlostech nijak nepříjemně nefouká, BMW Z4 je na tom v tomto směru o poznání lépe než třeba Audi TT. Do auta ale samozřejmě začne výrazněji foukat kolem stovky. I přesto však na dálnici není foukání otravné, tady bude spíš vadit velký hluk.
Auto jsme testovali na podzim, kdy přes den byly ještě teploty docela vysoké, ale noci už byly velmi studené. Tepelná izolace střechy je parádní, platí to právě jak při vyšších teplotách přes den, tak i těch nižších v noci. Pokud byste však chtěli vyrazit přes noční město se staženou střechou, problém to nebude. Topení je velmi výkonné a stejně tak vyhřívání sedadel a volantu.
Závěr a cena
Trh s auty se proměňuje a kabriolety a roadstery z něj mizí. Znát je to i v nabídce BMW, v níž podobná auta také prořídla a například BMW řady 2 už v současné generaci bez střechy nekoupíme (zůstalo jen kupé, ale alespoň s vrcholným M2). A smutné je, že BMW Z4 už v nové generaci také nepřijde, proto si jej musíme užít v té současné, která na trhu ještě nějakou dobu zůstane. Jde o „staré“ BMW se vším, co k tomu patří – od architektury kabiny, přes jeho celkové naladění, se spalovacími motory, až po to, že může být i s manuální převodovkou.
BMW Z4 parádně jezdí a to i s testovanou základní motorizací. Pokud byste ale chtěli, nabízí se i se silnějším čtyřválcem 30i, ale také s šestiválcem M40i. U těch už ale budete mít pouze automatickou převodovku. Ani testovaná „dvacítka“ ale není pomalá, navíc můžete její motor ždímat jako hadr a podvozek to vždy a za každých okolností zvládnou. A brzdy? I ty jsou bezpečné a naddimenzované. Jezdit s tímhle autem je zábava nejen v rámci kochání se krajinou, ale i ve chvílích, kdy se chcete svézt po nějaké své oblíbené klikaté okresce.
BMW Z4 v základu vyjde na milion bez daně, s DPH je to 1 212 900 Kč. Za to dostanete v základu auto, které jsme testovali. Za výkonnější Z4 sDrive30i dáte minimálně 1 457 300 Kč, ale už bude pouze s automatem, a na vrcholné Z4 M40i si musíte připravit alespoň 1 690 000 korun. Náš konkrétní testovaný kus měl navíc příplatkovou výbavu za tři sta tisíc, takže vyšel na něco málo přes jeden a půl milionu korun.
Technické údaje:
Auto: | BMW Z4 sDrive20i (2023) |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1998 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | zadních kol |
Výkon: | 145 kW/197 koní při 4500 ot./min |
Točivý moment: | 320 Nm při 1450 – 4200 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 6,8 s |
Maximální rychlost: | 241 km/h |
Převodovka: | 6° manuální |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 7,3 l/100 km |
Emise CO2: | 164 g/km |
Objem nádrže: | 52 litrů |
Délka: | 4324 mm |
Šířka: | 1864 mm |
Výška: | 1304 mm |
Rozvor: | 2470 mm |
Provozní hmotnost: | 1495 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 281 litrů |