BMW X6 způsobilo při svém představení v roce 2007 poprask a automobilové fanoušky rozdělilo na dva tábory. Tohle auto buď máte rádi a nebo ho nesnášíte, nic mezi tím. Jenže těch, kterým se líbí – a mají na něj peníze – je, zdá se, opravdu hodně, protože prodejní čísla jsou vysoká. Automobilka se tedy rozhodla přijít i s jeho zmenšenou verzí, kterou designově vlastně příliš neodlišila a pojmenovala ji X4. Byl to dobrý krok?

 

Toť otázka hned při pohledu na design. Zepředu X4 připomíná X3, ze které technicky také vychází, ale z boku a zezadu vypadá opravdu jako zmenšená X6 (na fotce vpředu X6 před faceliftem, vzadu testovaná X4) a nezkušené oko by od sebe auta nemuselo rozeznat. Nakonec pro majitele X4 možná dobrá zpráva… X4 je o 24 centimetrů kratší, o 10 centimetrů užší a 8 centimetrů nižší než nová X6 a „líbí“ se mi víc. I když za to mohou i poměrně velká 19″ kola testovaného vozu, na malých 17″ vypadá X4 divně.

test-bmw-x4-30d-xdrive-at-p1

Interiér je nám dobře známý z jiných BMW, má podobné rozmístění ovladačů i podobné tvary palubní desky, je převzatá z X3. Zpracování je tradičně perfektní, ergonomie jakbysmet. O tom, že sedíte v SUV, pardon v SAC (Sports Activity Coupé), vás na první dobrou nebude informovat nic, posez je totiž hodně nízký a interiér je jako z osobáku. M-paketový volant s tlustým věncem a čalouněním na omak příjemnou kůží padne skvěle do ruky a vlastně tu máte – kacířské, ale je to tak… – sportovní pocit. Výhled z auta není díky tlustým A-sloupkům a opravdu malému zadnímu oknu úplně ideální, ale výhled vzad napravují velká boční zpětná zrcátka.

A sportovní pocit se potvrdí i po rozjezdu, podvozek je s 19″ koly a pneumatikami 245/45 R19 poměrně tvrdý, ale s nerovnostmi si šikovně poradí. Nejen, že je utlumí, aniž by auto odskakovalo, ale je také tichý. Rozhodí ho jen opravdu velké příčné nerovnosti, při nichž se tu a tam ozve i nějaká rána. Otázkou zůstává, o kolik lépe by auto fungovalo na klasických pneumatikách, než na standartně dodávaných run-flatech…

Přečtěte si také:  Na Slovensku se řidič Octavie otočil na dálnici do protisměru. Zabil sebe i dalšího řidiče

test-bmw-x4-30d-xdrive-at-P2

Neskutečné je, jak dokáže auto podržet na kvalitních okreskách. Široké pneumatiky se k asfaltu přilepí a doširoka rozkročené nápravy vytvoří ve spolupráci s nízkým těžištěm hodně schopný stroj. Zatáčky nakonec projíždí tak, jak byste to původně ani nečekali. Tuhle obratnost a mrštnost byste čekali od mnohem menšího rodinného kombíku, nikoliv od téměř dvoutunové čtyřkolky. Agilitě pomáhá i pohon všech kol xDrive preferující zadní nápravu. Díky němu je v zatáčkách auto dlouho příjemně neutrální, pokud nájezdovou rychlost ale přeženete, hrne se auto po tečně ven.

A jezdit rychle s tímhle autem není vůbec žádný problém. Testované BMW X4 30d je vybaveno naftovým řadovým šestiválcem s objemem 3,0 litru. Jeho výkon je 190 kW/258 koní a točivý moment působivých 560 Nm. Ačkoliv je motor spojen s osmistupňovou automatickou převodovkou, díky dostupnosti maxima točivého momentu už v 1 500 ot./min příliš řadit nemusí. Mohutný zátah se po sešlápnutí plynového pedálu dostaví prakticky kdykoliv a nepolevuje až ke 4500 ot./min. Reakce a síla motoru se také liší v závislosi na zvoleném jízdním režimu, onen záběr samozřejmě neplatí v nejúspornějším režimu Eco Pro, který je zaměřen na co nejnižší spotřebu paliva a je schopen ušetřit v závislosti na jízdě klidně až půl litru paliva na 100 ujetých kilometrů. Ve sportovním režimu jde ovšem o lokomotivu k neutahání. Jednotlivé režimy mění nastavení motoru, reakci na sešlápnutí plynového pedálu i nastavení převodovky. Převodovka by se dala popsat jedním slovem, je totiž skvělá. S motorem je perfektně sladěná. Řadí, kdy má, a jak má. Motor zbytečně nepodtáčí ani nevytáčí. Kdybyste si přeci jen mysleli, že to umíte lépe, můžete jí dát pomocí pádel pod volantem a nebo voličem převodovky pokyn k tomu, aby přeřadila podle vás. Změna rychlostních stupňů se odehraje bleskově a je lhostejno, zda skříň řadí dolů a nebo nahoru.

I když má tahle X4 bez pár kilogramů 1,9 tuny a šestiválec, neznamená to, že byste museli stavět na doplnění paliva na každé druhé čerpací stanici. Spíše naopak. Bez problémů a bez výraznější snahy se dá jezdit do 8,0 l/100 km, i méně. Když se však rozvášníte na okresce, počítejte přibližně s 13+ l/100 km. A to, prosím, s autem, které z místa na stovku zrychlí za 5,8 sekundy!

Přečtěte si také:  Test Škoda Octavia 1.5 TSI 110 kW ACT (2020)

test-bmw-x4-30d-xdrive-at-p3

Ale není všechno zlato, co se třpytí, tedy tak skvělé jako motor a jízdní vlastnosti na kvalitních silnicích… Díky tvaru zadní části není auto úplně praktické. Dobře se do něj sice nastupuje, protože je vyšší, ale na zadní sedačky se posadí tak maximálně děti nebo dospělí, kteří v mládí málo jedli. Prostoru pro hlavu je tu pomálu, a to i přesto, že zadní lavice je umístěna hodně dole. Dostatek místa je naopak pro kolena. Zavazadelník nabídne papírový objem 500 litrů, má pravidelný tvar a rovnou podlahu, ale nakládací hrana je příliš vysoko. Objem se dá dále zvětšit sklopením dělených opěradel zadních sedadel, vznikne tak rovná podlaha.

BMW X4 příjemně překvapilo. Mé počáteční rozčarování z designu, který se mi ani u X6 příliš nelíbí, rozstřílelo na mraky to, jak tohle auto jezdí (hlavně po kvalitní) silnici. Líbí se mi hlavně to, že se nebojí zatáček, dokonce se do nich vrhá s vervou. Jako by se na ně těšilo. Díky dostatečně výkonému motoru se nemusíte bát bezpečně předjíždět, ale zároveň vám na pohonných hmotách nevysaje bankovní účet.

To se ale nedá říci o pořizovací ceně. Protože jde o stylovku, počítejte s tím, že pár korun to rozhodně nebude! Základní cena testované verze je 1 505 400 Kč, což není úplně málo, na druhou stranu ale auto nabídne docela příjemný jízdní zážitek. A na ulici budete středem pozornosti. I když podle vraedných pohledů ne vždycky té úplně příjemné…

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: X4 30d xDrive
Motor: řadový šestiválec
Objem válců: 2 993 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: 4×4 (xDrive)
Výkon: 190 kW/258 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment: 560 Nm při 1 500 – 3 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 5.8 s
Maximální rychlost: 234 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.6 / 5.7 / 6.1
Emise CO2: 159 g/km
Objem nádrže: 67 litrů
Délka: 4 671 mm
Šířka: 1 881 mm
Výška: 1 624 mm
Rozvor: 2 810 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 895 kg
Objem zavazadlového prostoru: 500 / 1 400 l
Ceník: k nahlédnutí tady