Test nové generace BMW M5 by se dal vlastně jednoduše shrnout do několika slov: „Je to sakra rychlý auto, kupte si ho!“ Řekne to úplně všechno, ale byla by škoda se trochu nerozepsat. Pojďme se tedy na novou generaci superpětky podívat detailněji.
Nová generace = revoluce
Nejprve ale trochu teorie. Nová generace supersedanu řady 5 přichází s revolučním pohonem všech kol M xDrive. Revolučním nejen z pohledu modelů M5, ale i z pohledu toho, že se ze čtyřkolky dá udělat jen zadokolka. A to je přece pro ty opravdové bavoráky alfou omegou jízdy.
Čtyřkolka má ale samozřejmě nastavení ještě více. Může fungovat podobně jako „obyčejný“ xDrive, který známe z modelů M Performance (4WD), můžete si ji nastavit jako 4WD Sport, kdy bude zadní nápravu preferovat o poznání více, ale stále nepřijdete o jistotu pohonu všech kol a relativně bezproblémového přenosu výkonu.
No, a nakonec je tady režim 2WD, jenž zcela odpojí pohon přední nápravy a z auta se stane čistokrevná zadokolka. Jeho aktivace není nijak složitá, jen je třeba splnit jednu podmínku. Režim pohonu zadních kol se dá aktivovat výhradně se zcela deaktivovanou stabilizací (DSC).
Osmiválec zůstal
Předchozí generace byla prvním modelem BMW M5, který dostal přeplňovaný osmiválcový motor a ten je tady i v nové generaci s kódovým označením F90. Podle BMW jde o „nejnovější a nejpokročilejší“ verzi motoru V8 s objemem 4,4 litru vybaveného technologií BMW M TwinPower Turbo. Turbodmychadla jsou tu dvě a jsou umístěna přímo mezi řadami válců tak, aby výfukové plyny musely urazit co nejkratší dráhu a minimalizovalo se prodlení mezi sešlápnutím plynového pedálu a roztočením dmychadel s následným zrychlováním. A věřte mi, že zpoždění tady (speciálně v nejostřejším sportovním módu motoru) není prakticky žádné.
Řidič svou nohou ovládá působivých 441 kW/600 koní, který doplňuje obrovský přísun točivého momentu 750 Nm (mimochodem BMW M550d xDrive má dokonce 760 Nm!). A to je i na auto vážící 1930 kg opravdu hodně. Vždyť zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou pouhých 3,4 sekundy a maximální rychlost je s paketem M Driver’s Package, který testované auto mělo, 305 km/h. Jak to vypadá v praxi se můžete podívat v přiloženém videu.
Novinkou je u vozů BMW M změna převodovky. Dvouspojkovou skřín M DCT v nové generaci BMW M5 nenajdete. Své místo tady uvolnila tradiční automatické převodovce s hydrodynamickým měničem, která umožňuje hladší jízdu. Nový je také volič převodovky, který má na rozdíl od jiných modelů BMW M režim „P“.
„Zmizík“
A jak se s novým BMW M5 jezdí? Hned, když motor červeným tlačítkem – to samo o sobě naznačí potenciál auta – nastartujete, motor se párkrát pootočí a pak s poměrně respekt vzbuzujícím vyštěknutím nastartuje. Osmiválec pak se zvýšenými otáčkami příjemně a docela hlučně brumlá. Pokud často jezdíte někam v noci, sousedi z vás rozhodně radost mít nebudou… Auto o sobě dává vědět i při jízdě. Pokud na plyn příliš nešlapete, jen si příjemně pobrumlává, pokud ale na plyn začnete šlapat, zvuk výfuku se zintenzivní a svoji sílu auto začne dávat na odiv. Ovšem nijak vulgárně, ale ani „divadelně“. Střílení a prskání je tu spíše decentní.
Už prvních pár metrů po rozjezdu prozradí, že tohle je úplně jiná pětka, než kterou známe. Zásadně se liší i od BMW M550i xDrive. Z M5 je totiž cítit obrovská tuhost. Auto působí jako jeden celek. Tužší je i podvozek, ale přesto dokáže i na příplatkových 20″ kolech s vcelku nízkými pneumatikami nerovnosti slušně a s naprostou jistotou neustálého kontaktu se silnicí odfiltrovat.
Testované BMW M5 obouvalo lepivé pneumatiky Pirelli P Zero (275/35 ZR 20 102Y XL vpředu a 285/35 ZR 20 105Y XL vzadu), které mu pomáhají s až překvapivou jistotou a přilnavostí. Na sportovní režim čtyřkolky a režim napůl deaktivované stabilizace MDM (M Dynamic Mode) je auto k asfaltu přilepené a dokáže i poměrně ostré zatáčky vykroužit v takových rychlostech, za které byste se nemuseli stydět na německých dálnicích. Díky preferenci zadní nápravy je tu stále cítit, jak vás zadek tlačí, předek to „jen“ kontroluje a průjezd je naprosto jistý. I v režimu MDM vás nechá sklouznout, ale i v tomto případě přichází přetáčivost plynule.
Pokud si přepnete jen na režim zadních kol – lze si to i s nastavením motoru, posilovače řízení a podvozku nastavit do pamětí na volantu – pak je odsazení zádi otázkou milisekundy po sešlápnutí plynu. Motor má tolik krouťáku a výkonu, že i zadní 285 mm široké pneumatiky začnou klouzat hned – ostatně to je opět k vidění ve videu níže. Auto má výkonu opravdu na rozdávání. Potvrzuje to i fakt, že BMW s novou M5 drží rekord v driftování. Drift trval 8 hodin a řidič ve smyku ujel 374,1 kilometru!
Mimochodem tahle M5 dokázala při jedné z našich testovacích jízd do kopce protočit na krásně hladkém asfaltu zadní kola (na režim 2WD) i při přeřazení ze 3. na 4. rychlostní stupeň. A to tady jde už o vážně vysoké rychlosti…
Na rozdíl od Mercedes-AMG E 63 S kombi, které jsme testovali před pár týdny, ale působí BMW M5 jemněji. Motor není tak ostrý, ani tak výbušný. Při jízdě v AMG jste neustále ve střehu, na plynový pedál šlapete opatrněji než v M5, protože tady je zrychlování o něco plynulejší. Přesto je to úplně stejná „lokomotiva“, protože obě auta zrychlují z jakýchkoliv rychlostí naprosto neuvěřitelně. Když šlápnete na plyn ve 200 km/h, stále vás obě auta zarazí do sedačky a spolujezdci vylijí kelímek s kafem do klína s takovou rychlostí, že se ani nestihnou leknout. Rovinky na mapě tyto supersedany (v případě AMG ale i kombíky) jednoduše vymazávají. A to i proto, že už ze zatáček dokáží vyjíždět absurdně rychle!
Před další zatáčkou se ale nebylo třeba obávat, protože testované auto bylo vybaveno příplatkovými karbon-keramickými brzdami (dají se poznat podle barvy brzdových třmenů). Ty jsou vážně obrovské a skvěle brzdí. Brzdí také tím líp, čím jsou teplejší a s 1,9tunovým autem si poradí jako nic. Jen ta cena, pořídili byste si za ně i fabii…
Atmosféra na palubě jako v limuzíně
Interier se podobá běžným pětkám, ačkoliv tu samozřejmě několik nápadných odlišností je. Těmi zásadními jsou volant s dvěma červenými tlačítky, sedadla či již zmíněný volič převodovky, vedle něhož jsou také další tlačítka jízdních nastavení jednotlivých částí auta. Design (samozřejmě až na dekory a podobně) ani funkčnost se neměnil a to je dobře, protože je to tu přehledné, intuitivní a hezké.
Testované M5 mělo interiér čalouněný hnědou kůží, což vůbec nevypadalo špatně. Dostalo také multimediální systém na zadní sedadla, to asi aby se děti mohly při driftování dívat na pohádky, a parádně zní i zvuková aparatura Bowers & Wilkins. Potvrzuje se tady jasně fakt, že jde o auto, které je určeno i na pracovní cesty a schůzky. Když vás jednání s klienty přestanou bavit, prostě jen zajedete na závodní okruh, zahanbíte nějaké sporťáky a pojedete zpátky do kanceláře…
Tlačítko mění černou na bílou
Ona červená tlačítka na volantu jsou rychlé paměti oblíbených nastavení jízdních režimů. V modelech BMW M se totiž nastavení nemění přepínáním tlačítka z komfortu na sport atd., ale tady si nastavujete každý prvek (řízení, podvozek, motor, ale i otáčky pro automatické přeřazení) zvlášť. Slouží k tomu tlačítka vedle řadící páky a jsou tu tři možnosti Comfort (pro motor Efficiency), Sport a Sport Plus. To, v jak vysokých otáčkách vám bude řadit automaticky převodovka, si nastavujete tlačítky na jejím vrchu. Dvě z vašich nejoblíbenějších preferencí si pak můžete uložit právě do jednoho z tlačítek.
V našem případě jsme si pod tlačítko M1 uložili to nejostřejší nastavení, které zahrnovalo motor, podvozek i řízení v režimu Sport Plus, k tomu manuální režim řazení a pohon zadních kol. Do tlačítka M2 to pak byl nejostřejší motor, řízení i podvozek v komfortu, manuální řazení a omezený režim stabilizace MDM. Stačilo tlačítko stisknout (v případě jakéhokoliv omezení stabilizace je potřeba tlačítko stisknout 2x pro opravdové potvrzení omezení stabilizace) a auto se razantně změnilo. Výhodou je, že mezi pohonem všech čtyř kol a pouze zadních kol lze přepínat libovolně i za jízdy.
Závěr a cena
Testované BMW M5 není ani v nové generaci na pohled nijak vyzývavé, prozrazují ho decentně rozšířené blatníky, ty přední s výdechy s logem M5, přepracované nárazníky – ten zadní s výrazným difuzorem a čtveřicí koncovek výfuku, typicky „emkově“ tvarovaná vnější zpětná zrcátka, ale také třeba boule v přední kapotě. Pokud se budete dívat pozorněji, všimnete si i karbonové (ano, opravdu karbon, žádná náhražka) střechy.
I když je tahle nejrychlejší pětka stvořena pro rychlost, příliš vás obtěžovat nebude ani při každodenní ježdění. Bude však potřeba počítat s tím, že jde o auto s opravdu tuhým skeletem i tvrdším podvozkem. Při klidné jízdě ale spolupracuje jako jakékoliv jiné auto, převodovka řadí hladce, motor i výfuk je relativně tichý a spotřeba se dá držet i kolem 12 l/100 km. Dálničních 140 km/h na tempomat zvládne i za 10 l/100 km.
Pohled do ceníku prozradí, že BMW M5 je zhruba o milion dražší než verze M Performance (M550i a M550d), jeho cena začíná na 3 185 000 Kč s DPH. Docela jednoduše se dá ale zvýšit možnostmi příplatků. Vždyť třeba jen karbon-keramické brzdy jsou za 238 472 Kč a sportovní výfuk stojí 40 638 Kč…
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Výkonný motor k neutahání,Noční odjezdy vám zkazí sousedské vztahy
Skvělý podvozek a brzdy,Nepříliš velký dojezd na plnou nádrž
Nenápadnost,Vyšší cena
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,M5 M xDrive
Motor:,vidlicový osmiválec (V8)
Objem válců:,4395 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,4×4 (M xDrive)
Výkon:,441 kW/600 koní při 5600 – 6700 ot./min
Točivý moment:,750 Nm při 1800 -5600 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,3.4 s
Maximální rychlost:,305 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,14.5 / 8.2 / 10.8
Emise CO2:,241 g/km
Objem nádrže:,68 litrů
Délka:,4965 mm
Šířka:,1903 mm
Výška:,1473 mm
Rozvor:,2 975 mm
Pohotovostní hmotnost:,1930 kg
Objem zavazadlového prostoru:,530 litrů
Ceník:,ke stažení ZDE
[/table]