To hlavní, o čem se u nového BMW řady 4 mluví, jsou přední ledvinky. O těch ale teď mluvit nebudeme, v pár následujících odstavcích se podíváme na to, jak se (se zatím vrcholnou) čtyřkou jezdí.
Šest válců a pohon všech kol
BMW řady 4 vychází z již dříve představeného BMW řady 3 a stejně jako ono nabídne pohon čtyřválcovými a šestiválcovými motory, kombinující pohon zadních anebo všech kol. Pohonné jednotky se (až na BMW M4) pojí výhradně s automatickými převodovkami.
Pokud byste ale chtěli pod kapotu čtyřky naftový šestiválec, na rozdíl od řady 3 neuspějete. Naftové motory jsou totiž k dispozici pouze jako 420d, respektive 420d xDrive, což značí dvoulitrový čtyřválec. Naopak benzinový šestiválec lze kromě vrcholného M4 pořídit i v testovaném M440i xDrive.
Jde o třílitrový řadový šestiválec s přeplňováním jedním dvoukomorovým turbodmychadlem. Pojí se výhradně s pohonem všech kol xDrive, který preferuje zadní nápravu. A jde o pořádně kořeněný motor, vždyť řidič svou pravou nohou ovládá 275 kW/374 koní a 500 Nm. Díky tomu dokáže zrychlit z místa na stovku za působivých 4,5 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.
Mild-hybridní technika
Jedna novinka tu však oproti předchozím motorizacím 40i přesto je a všimnete si toho hned, jak budete chtít vypnout režim Start/stop. Tlačítko na jeho deaktivaci tady totiž není, je to mild-hybrid, takže se motor na semaforech, na křižovatkách, ale občas i při jízdě bude vypínat. Tomuto šestiválci k lepší efektivitě totiž pomáhá 48Voltový startér/generátor. Při jízdě to ale (až na neustále aktivní Start/Stop) nepoznáte. Zajímavé také je, že jiné značky u svých mild-hybridů deaktivaci systému Start/Stop umožňují…
S tím se pojí možnost změny zobrazení digitálního přístrojového štítu. Pokud se proklikáte Menu do zobrazení, budete si moci vybrat, jestli v pravé polovině chcete mít otáčkoměr (i když se stupnicí proti směru hodinových ručiček) nebo ekonoměr, podobně jako to mají elektromobily a Rolls-Royce. Měnit se v pravém „budíku“ dají měnit i hodnoty palubního počítače, ale nic jiného změnit nelze. Šablona je tu jen jediná. Přehledné to je, grafika je jemná a zobrazení je skvělé i na ostrém slunci.
Mild-hybridní pohonná jednotka se do práce zapojuje docela často a motor nechává zhasnout i při jízdě po městě, kdy auto plachtilo bez nastartovaného motoru. Zvládne to ale jen chvíli a v případě, kdy se řidič dotkne plynového pedálu nebo šlápne na brzdový pedál, motor se okamžitě nastartuje. Vzhledem k jemnosti jeho reakcí (i v případě systému Start/Stop) to nakonec nijak neobtěžuje.
Rychlé a jisté
I když je tahle čtyřka na poslech decentnější, rozhodně jí to neubralo nic na rychlosti, ba právě naopak. Ve srovnání s předchozí generací sice zmizela možnost kombinace s manuální převodovkou a pohonem zadních kol, ale auto zrychlí na stovku skoro o půl sekundy rychleji. A věřte nám, že je to pořádný kalup. Testovaný kus ovšem nepřekvapí jen zrychlením z místa, nýbrž i pružným zrychlením, kterému pomáhá i skvěle fungující a rychlá osmistupňová automatická převodovka ZF.
Nejnovější automobilové modely musejí dodržovat všemožné přísné limity a nejinak je tomu i u testovaného BMW M440i xDrive Coupé. Poznáte to hned po nastartování. Ne snad, že byste neslyšeli vůbec nic, ale oproti dřívějším dobám je motor o poznání tišší. A nezmění se to příliš ani při jízdě, kde ale v interiéru přispívají reproduktory.
Jak si můžete poslechnout ve videu výše, BMW M440i o zvuk ale nepřišlo zcela. Stále se z jeho dvojice koncovek výfuku ozývá pěkný zvuk, jen ho nedoprovází žádné výrazné prskání nebo střílení. A to ani při přeřazení nebo při ubrání plynu. A je jedno, jestli máte ekologický, komfortní nebo sportovní režim (na ten se ale vypíná Start/Stop).
Pokud ale pojedete klidně na komfortní, ekologický anebo adaptivní režim, pak vás překvapí, jaký je v kabině klid. A to nejen při popojíždění ve městě, ale i v dálničních rychlostech. Tady neslyšíte žádné rušivé zvuky od motoru, ale ani od kol nebo od aerodynamiky.
Slova chvály zaslouží také podvozek, který se v BMW M Performance podařilo naladit opravdu dobře. Je to M sportovní podvozek, který je adaptivní, takže nabízí různou tuhost i fungování v různých jízdních režimech. V každém z nich se však kola pevně drží asfaltu. V komfortním režimu je sice auto stále tužší, ale nerovnosti umí velmi dobře filtrovat. Navíc se ani tak nebojí rychleji projetých zatáček.
Po přepnutí do sportovního jízdního režimu auto výrazněji přiostří, tak nějak se napruží a čeká, až ho opratěmi seknete po zádech. Reakce na pohyby plynovým pedálem jsou rychlé, navíc s prvotní reakcí pomáhá právě 48V startér-generátor. Ostré je i řízení, přičemž přední část auta ochotně reaguje i na milimetrové otočení volantem.
I díky pohonu všech kol xDrive lze zatáčky projíždět opravdu velmi rychle a jistě, protože na suchou silnici lze výkon přenést prakticky téměř bez omezení. Pokud silnice navlhne, potěší, že stabilizační systém se dá stále zcela deaktivovat (anebo jen omezit) a díky preferenci zadní nápravy a dostatku výkonu se lze i sklouznout (i díky sériově dodávanému M sportovnímu diferenciálu, což je elektronicky řízený samosvorný zadní diferenciál). Pokud to ale nepřeženete s rychlostí nebo přidáním plynu, nemusíte se bát. 440i xDrive není zlé auto.
A co spotřeba paliva? Opakujeme to často, ale BMW umí vyrábět ty nejlepší motory a platí to bezezbytku i pro tento šestiválec. I když má šest válců a skoro čtyři stovky koní, dokážete s ním úplně běžně mezi 8 a 9 l/100 km, když se budete chtít trochu svézt, pak samozřejmě spotřeba paliva poroste vysoko nad 10 l/100 km. Navíc můžete tankovat obyčejný Natural 95.
Závěr a cena
Nová generace BMW řady 4 je větší, na délku dokonce o 14 centimetrů a přišla s revolučním designem. O tom si každý jistě názor udělá sám. Nová čtyřka přinesla i nejmodernější prvky výbavy, zahrnující aktivní asistenty řízení, například včetně
asistenta couvání BMW Reversing Assistant – to, jak funguje, můžete zhlédnout zde.
Zároveň se auto posunulo k větší univerzálnosti – nejen díky většímu vnitřnímu prostoru, ale i z pohledu celkového nastavení. I když poznáte, že jde o sportovní verzi, stále překvapí tím, jak přesto dokáže působit komfortně. Ve sportovním režimu v něm ale probudíte zvíře, které se na klikatých okreskách dokáže hodně, přesto stále jistě rozvášnit. Myslet je ale potřeba na to, že hmotnost je více než 1,8 tuny.
A co prozradí pohled do ceníku? Nejlevnější je BMW 420i se 135kw benzinovým dvoulitrovým motorem, za nějž zaplatíte minimálně 1 146 600 Kč, nejlevnější naftovou čtyřkou je 420d za 1 205 100 Kč. Testované BMW M440i xDrive vyjde na 1 670 500 Kč.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,M440i xDrive Coupé
Motor:,řadový šestiválec
Objem válců:,2998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,všech kol (xDrive)
Výkon:,275 kW/374 koní při 5500-6500 ot./min
Točivý moment:,500 Nm při 1900–5000 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,4.5 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,9.0–8.6 / 6.0–5.7 / 7.1–6.8
Emise CO2:,163–155 g/km
Objem nádrže:,59 litrů
Délka:,4794 mm
Šířka:,1887 mm
Výška:,1393 mm
Rozvor:,2857 mm
Pohotovostní hmotnost:,1815 kg
Objem zavazadlového prostoru:, 440 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]