Test BMW 530d GT xDrive (2015)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 10. 2. 2015


BMW řady 5 GT je na trhu již pátým rokem, nejde tedy o žádnou novinku. Podobně jako „obyčejná“ pětka ale prošlo nedávno faceliftem, který pozměnil motorovou paletu a zaměřil se decentně i na design. Vyzkoušeli jsme jednu z nejprodávanějších, ne-li vůbec nejprodávanější verzi 530d GT xDrive.

Ačkoliv BMW tohle auto nazývá řadou 5, postaveno je na lehce upraveném podvozku vlajkové lodi automobilky, řady 7 (mají dokonce stejný rozvor náprav). Nabízí praktickou pětidveřovou karoserii liftback s bezrámovými dveřmi, vyvýšený posez a spoustu místa nejen vpředu, ale zejména vzadu. Otázkou nicméně zůstává, jestli má tohle auto smysl. Není to ani sedan, ani kombík ani MPV ani SUV.

Interiér je typickým BMW. Pokud jste někdy nějaké moderní BMW vlastnili, budete přesně vědět, kam sáhnout a čím a kde se co ovládá. Pokud jste u BMW nováčkem, ani tak nebudete dlouho tápat. Ovladače jsou rozmístěny intuitivně. Přední sedadla nabízejí královský prostor a možnost jejich seřízení je prakticky nekonečná. Ani cestující na zadních sedadlech si na nedostatek prostoru stěžovat nemohou a dámy si budou moci snad klidně přehodit nožku přes nožku. Pokud však na výšku měříte cca 190 a více cm, možná budete v kontaktu se stropnicí.

test-bmw-530d-GT-xdrive-at-p1

A co zavazadelník? Jeho víko se vyklápí buď celé i s oknem a nebo bez něj podobně jako u Škody Superb. Vzhledem k vnějším rozměrům auta by se mohl objem 500 (či až 650 pokud posunete zadní sedačky zcela vpřed) litrů zdát jako malý, kufr je však prakticky a pravidelně tvarovaný. Pokud zadní sedačky sklopíte, vzroste objem pro zavazadla až na 1 750 litrů.

Důležité ale ve finále je, jak se s autem jezdí. Nutno uznat hned na začátek, že hmotnost o metrák přesahující dvě tuny, je na autě znát. Zejména na brzdách, kdy se auto zhoupne dopředu. Fyzika nejde zamaskovat ani v zatáčkách, kde je tu masu cítit, nicméně neznamená to, že by 5 GT bylo neohrabané. Na své rozměry i hmotnost totiž zatáčí celkem ochotně.

Při faceliftu do ceníku přibyl základní čtyřválec 2,0 l spalující naftu a ostatní motorizace byly posíleny, výjimkou samozřejmě není ani testovaný řadový šestiválec 30d. Z objemu 3,0 l nabídne výkon 190 kW/258 koní. Působivý je také točivý moment 560 Nm, jehož maximum je dostupné už od 1500 ot./min, což je ve spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou (jiná volba k 5 GT ani není) zárukou vcelku bezproblémové dynamiky nejen na papíře (zrychlení 0-100 km/h: 6,2 s a maximální rychlost 243 km/h), ale i v praxi.

test-bmw-530d-GT-xdrive-at-p2

Automatická převodovka je perfektní, řadí hladce nahoru i dolů, navíc prakticky nemá prodlevu. Pro závodů-chtivé řidiče nabízí samozřejmě manuální režim a pádla pod volantem, ale jsme zpátky u té obrovské více než dvoutunové masy, jíž BMW 5 GT je, a u toho, že takovou jízdu si vlastně ani pořádně neužijete.

Přiznám se, že ačkoliv měla 5 GT adaptivní podvozek, nějak jsem se nemohl ubránit dojmu, že si s autem neumí úplně poradit. Jeho nastavení se liší s jednotlivými profily jízdy od sportovního s omezenou stabilizací (stabilizace se ale dá úplně vypnout) po komfortní. Ovšem nejkomfortnější režim Comfort+ se mi zdál být poněkud nešťastným, protože „zadek“ je v tomto nastavení až příliš měkký a auto ho tahá za sebou. Nejlepší volbou je z hlediska ovladatelnosti i pohodlí, podle mého názoru, „obyčejný“ Comfort nebo normální režim.

BMW 5 GT je autem, které se nejvíce hodí na dlouhé přesuny po dálnici, kde osmistupňová převodovka drží při povolené sto třicítce otáčky i hluk pěkné nízko, podvozek se jen tak pohupuje a spotřeba se drží hluboko pod 9 l/100 km. Obecně byla spotřeba příjemným překvapením. Dvouciferných hodnot se při normální jízdě prakticky nedočkáte a jen při častém poskakování po městě nebo jízdou vyšší než povolenou rychlostí po dálnici překonáte devítilitrovou hranici, na okresce zase dokáží údaje palubního počítače ukázat hodnoty menší než 8 l/100 km. Na konci testu svítila na displeji palubního počítače hodnota 8,8 l/100 km.

test-bmw-530d-GT-xdrive-at-p3

A to i přes to, že BMW má pohon všech kol xDrive, který jsme se rozhodli vyzkoušet na zasněžených silničkách v horách. BMW si se zapnutou stabilizací udržuje neutralitu, která díky preferenci zadní nápravy přechází v přetáčivost. Stabilizace je však naladěná tak, aby veškeré tyto přetáčivé tendence citlivě, avšak nekompromisně řešila a auto se do smyku nedostalo. Pokud stabilizaci omezíte a nebo dokonce vypnete, dočkáte se naprosto jisté přetáčivosti. Opět jsme ale u té hmotnosti, díky niž je potřeba při klouzání dbát zvýšené opatrnosi, a která prostě v sebelepším autě nedokáže ošálit fyzikální zákony.

BMW řady 5 GT je autem, které dává smysl, pokud chcete „něco jiného“. Je někde na pomezí mezi pětkou, sedmičkou a opulentní X6. BMW 530d GT xDrive je nicméně luxusním Gran Turismem, které vás zcela bez problémů převeze přes půl Evropy, naložíte do něj celou rodinu a vyrazíte na lyže a nebo přestěhujete starožitnou komodu po babičce. Sportovní geny v něm ale budete hledat marně. Jenže opravdu byste je po takovém autě chtěli?

Test BMW 530d GT xDrive (2015)

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,530d GT
Motor:,řadový šestiválec
Objem válců:,2 993 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4 xDrive
Výkon:,190 kW/258 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment:,560 Nm při 1 500 – 3 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,6.2 s
Maximální rychlost:,243 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.2 / 5.6 / 6.2
Délka:,5 004 mm
Šířka:,1 901 mm
Výška:,1 559 mm
Rozvor:,3 070 mm
Pohotovostní hmotnost:,2 120 kg
Objem zavazadlového prostoru:,500 – 650 / 1750 l
Ceník:,k nahlédnutí tady
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru