Není nad to dát sbohem létu jízdou pod širým nebem. Je to fér tečka za těmi parnými červencovými a srpnovými dny. Kočírovat k tomu BMW 430i je dobrá příležitost ukázat, že kabriolety nemusejí být za každou cenu extravagantními frajírky koupališť. Tenhle bavorák má sice perfektní siluetu, ale trochu nadváhu, jen čtyři válce a se všemi příplatky se blíží cenovce dva miliony korun. Přesto si ho strašně rychle oblíbíte.
Svléknout, prosím
Je nizoučké, a to až nebývale hodně v poměru k dnešním gigantickým SUV. Takže pozor na nasedání, kyčle to nemají v oblibě. Designérům ale odpustíte, přeci jen „bavorácké ledvinky“ přilepené k asfaltu už se jen tak nevidí. Navíc „čtyřka v kabriu“ jinak zásadně nevybočuje, přináší léty prověřené jednoduché tvary od západních sousedů se stoupající boční linkou, skoro plochými boky a duálními lampami. Všimněte si, jak auto doslova leží na příplatkovým devatenáctkách.
Zhruba od klik směrem dozadu se plechová střecha hodně kulatí, takže radíme čtyřku svléknout, to pak krásně vynikne její přímočaré tělo. Pravda, než kabrio skryje střechu v kufru, zvládli byste do sebe hodit kafe. Alespoň takové to pravé italské espresso „za libru“, které pravý Říman zhltne na jeden doušek. Dobrých 20 vteřin totiž tahle procedura zabere, však také střecha není jen obyčejná plátěná, ale z plechu, a navíc složená ze tří dílů. Na druhou stranu je to celkem zážitek sledovat všechna ta mechanicko-elektronická „hejblátka“ v pohybu.
Obejme vás
Čtyřka je pochopitelně čtyřmístná, ovšem počítejte s tím, že na výlet se vypravíte jen ve dvou. Nebo s dětmi. BMW 430i je ale de facto roadster s rozšířeným kufrem. Šup kabelku a batoh na zadní lavici a jedem. Znamenitý rozvor 2910 milimetrů sice vybízí k větší prostornosti, jenže přední sedačky jsou skoro metro od přední nápravy, čímž sice vynikne protáhlá kapota, ale kolena dospělého budou na zadní lavici trpět.
Oproti tomu vepředu si budete libovat, auto vás příjemně obejme, je hrozně útulné. Alespoň menším postavám to tak bude připadat, pro hřmotné řidiče bude interiér možná až stísněný. Přeci jen čtyřka není žádný gigantický kabriolet rozměrů Rolls-Roycu Dawn. Jistojistě ale budete i tak obdivovat řemeslně vyčiněnou zlatohnědou kůži a konzervativně luxusní pojetí palubní desky, tolik typické pro soudobé modely BMW.
Větrná clona za zadními sedadly poměrně schopně chrání posádku před akustickým ruchem svižnější jízdy. A pokud budete chvíli bojovat s jejím složením (kdybyste přeci jen rád vyrazili ve čtyřech), nebojte, nejste první ani poslední. Ukládá se do kufru, který je sám o sobě poměrně dlouhý a pojme až 370 litrů (to samozřejmě v případě, že v něm není složená střecha).
Má chuť
Motorově si 430i stojí pěkně v půlce benzinové nabídky. Je tu slabší 420i se 184 koňmi a silnější verze 440i, která má proklatě dobrý šestiválec a táhne silou dokonce 326 koní. Třicítka je pověstným zlatým středem, nabídne 252 zapřáhnutých ořů, čtyři válce a točivý moment 350 Nm v rozsahu už od 1450 otáček do 4800. Výkonnostní vrchol má čtyřválec lehce nad pěti tisíci otáček.
Novinářská verze nadto přidává sportovní osmistupňový automat za 64 tisíc a adaptivní M podvozek za 19 tisíc, který v kombinaci s velkými nízkoprofilovými pneumatikami překvapivě nepůsobí tolik tvrdě a po asfaltu umí hbitě poletovat, aniž by řidiči orazítkoval hýždě texturou sedačky. Se střechou v kufru nicméně auto působí těžkopádně, ono považte – kabriolety jsou obecně těžší, ale tenhle má dokonce 1,8 tuny, a to už je něco hmotnosti. Oproti kupé přidává 230 kilogramů. Výchylka při rozložení hmotnost je znát především v utažených zatáčkách, kdy je „čtyřka“ neposedná a vzpouzí se ideální stopě.
Lehce živější svezení ovšem 430i snese, na stovce je za 6,3 vteřiny a má chuť předjet každého loudu. Obyčejné trajdání krajinou kabriu ale sluší už z podstaty mnohem víc. Konvenuje to luxusní výbavě s příplatky, které cenovku auta z 1 387 000 dostaly až na 1 907 000 korun. Jen to hvízdlo. Mimo jiné vlivem paketů First Class (přidává zadní kameru, navigační systém a devět reproduktorů) a Innovation (adaptivní LED světla, asistovaná dálková světla nebo head-up displej) dohromady za víc než 110 tisíc. Holt BMW se rádo předvádí. Ale proto ho máme rádi, ne?
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Krásná silueta, Těžká váha
Útulný interiér,Šestiválec nenahradíš…
Anatomie skládací střechy,Málo prostoru vzadu
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,430i
Motor:,TwinPower Turbo 2.0
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,zadních kol
Výkon:,185 kW/252 koní při 5200 ot./min
Točivý moment:,350 Nm při 1450 až 4800 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,6.3 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.9 / 5.3 / 6.3
Emise CO2:,146 g/km
Objem nádrže:,60 litrů
Délka:,4638 mm
Šířka:,1825 mm
Výška:,1384 mm
Rozvor:,2910 mm
Pohotovostní hmotnost:,1810 kg
Objem zavazadlového prostoru:,220–370 l
Ceník:,ke stažení zde
[/table]
Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu