BMW řady 1 je nejmenší a nejlevnější z nabídky, ale to rozhodně neznamená nejhorší. To už jsme zjistili v testu benzínového 125i. Tentokrát jsme vyzkoušeli verzi, která s největší pravděpodobností zákazníky osloví o něco více, pod kapotou se totiž nacházel naftový dvoulitr, který prostřednictvím automatické převodovky poháněl všechna kola. Na týden zaparkovalo do redakční garáže BMW 120d xDrive.

test-bmw-120d-xdrive-at-p1

Jedničkové BMW prošlo nedávno modernizací, která se výrazně dotkla jeho vzhledu, ale i techniky. Pod přední kapotu se nově nastěhovaly přeplňované tříválce, ale naštěstí zůstaly i čtyřválce a vrcholné šestiválce. V základu je auto zatím stále zadokolka. Exteriér dostal v přední části vozu nové světlomety, které mají už v základní verzi LED denní svícení. Ve spojení s obyčejnými světlomety ho ale netvoří pro bavoráky typické „andělské oči“, leč pouze svítící diody v každé z parabol. Pokud si připlatíte za xenonyn nebo (nově) za přední fullLED světla, kterými bylo testované auto vybaveno, budou denní svícení zajišťovat ty typické kroužky. Nový je také přední nárazník, v případě testovaného vozu jde o eMkový paket. Změny ve stejném duchu se nesou také v zadní části vozu, která dostala nově tvarovaná světla, jejichž grafika se více přiblížila nejnovějším modelům značky.

V interiéru se příliš věcí neměnilo, stále je to “typické BMW”, u kterého je vše tam, kde má být. Ovladače jsou rozmístěny intuitivně a neozývají se tu žádné pazvuky. Prostoru je na předních sedadlech dostatek, horší je to na těch zadních. Ačkoliv má testované auto pět dveří, už samotné nastupování na zadní sedačky chce trochu cviku. Perfektní je však pozice za volantem, sedačka se dá dát “až na zem”, volant se dá přitáhnout k tělu a můžete si připadat skoro jako závodník. Problém ale nebude mít ani řidič, který by naopak potřeboval sedět co nejvýše a nejblíže k volantu. Od jedničkového BMW by se v tomhle směru mohly učit i jiní a mnohdy i mnohem dražší konkurenti.

test-bmw-120d-xdrive-at-p2

Pod přední kapotou se usídlil jedním dvoukomorovým turbodmychadlem přeplňovaný naftový dvoulitr s výkonem 140 kW/190 koní při 4 000 ot./min a velmi slušným točivým momentem 400 Nm vrcholícím při 1 750 až 2 250 ot./min. Kdy ale tyhle hodnoty po startu můžete naplno využít nezjistíte, protože jednička nemá ani teploměr oleje, ani vody. Motor je nicméně i po studeném startu poměrně kultivovaný, svůj čtyřválcový původ ale nezamaskuje. Důležité je, že se jeho zvuk do interiéru dostává decentně, odhlučnění je, jak se na správné prémiové auto sluší a patří, na velmi vysoké úrovni.

Přečtěte si také:  Těchto 10 aut se utká o titul světového auta roku 2020

Dynamika tohoto motoru je dostatečná, má široké využitelné rozpětí otáček a i díky dobré spolupráci s povedenou automatickou převodovkou má příjemný projev. Převodovka je s motorem sladěná tak dobře, že prakticky není potřeba používat páčky pod volantem pro účely manuální změny rychlostních stupňů. V komfortním režimu řadí v nízkých otáčkách, ve sportovním naopak nechá otáčky vyšší (většinou neklesne pod 2 000 ot./min), ale vždy řadí rychle a intuitivně.

BMW 120d xDrive potěší také spotřebou paliva. Ta sice nedosahuje hodnot, jež slibuje výrobce, protože dosáhnout spotřeby 4,3 – 4,7 l/100 km v kombinovaném režimu je opravdu nereálné, ale i hodnoty kolem 6,5 l/100 km jsou při svižnějším ježdění velmi dobré.

test-bmw-120d-xdrive-at-p3

Líbilo se mi, jak tahle naftová čtyřkolka jezdí. Na jedné straně umí být auto vcelku pohodlné (samozřejmě s přihlédnutím k tvrdým pneumatikám run flat), ale na druhé straně se s ním pobavíte i na okresních silnicích. I když jde o čtyřkolku, stále je pro pohon preferovaná zadní náprava. Auto není přetáčivé, ale naopak působí jistě. Krásně reaguje i na povely volantem a to i přes nepříliš nízkou pohotovostní hmotnost 1 530 kg.

BMW 120d xDrive je velmi příjemným autem na každodenní ježdění, se kterým můžete jezdit nejen jen tak do práce, ale můžete ho o víkendu vyvětrat na oblíbených okreskách. Díky dobře naladěnému podvozku, motoru i převodovce vás dokáže pobavit. Vždyť 190 koní a 400 Nm ho dokáže rozjet z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy a maximální rychlost je až 222 km/h.

Za pětidveřové BMW 120d xDrive zaplatíte podle aktuálního ceníku minimálně 891 800 Kč, pokud oželíte pohon všech kol, ušetříte přibližně 100 000 Kč (785 200 Kč). Pokud je i to pro vás příliš mnoho, pak se můžete podívat na BMW 118d (případně 118d xDrive), které startuje na částce 735 800 Kč (resp. 787 800 Kč). Kompletní ceník si můžete stáhnout v odkaze v tabulce pod galerií.

Technické údaje:
Typ vozu:Nový
Značka:BMW
Typ:120d xDrive
Motor:řadový čtyřválec (R4)
Objem válců:1 984 ccm
Plnění motoru:turbodmychadlo
Palivo:nafta
Pohon:4×4 (xDrive)
Výkon:140 kW/190 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment:400 Nm při 1 750 – 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:6.8 s
Maximální rychlost:222 km/h
Převodovka:osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):5.5 / 4.3 / 4.7
Emise CO2:124 g/km
Objem nádrže:52 litrů
Délka:4 329 mm
Šířka:1 765 mm
Výška:1 440 mm
Rozvor:2 690 mm
Pohotovostní hmotnost:1 530 kg
Objem zavazadlového prostoru:360 / 1 200 litrů
Ceník:ke stažení zde