Audi Q7 dostalo další modernizaci. Zatímco naposledy se nejvíce zaměřila na zadní část, tentokrát to bylo spíše na tu přední. Týkalo se to jak běžných verzí, tak i vrcholného provedení SQ7, které jsme vyzkoušeli v testu.
Co je nového?
Audi v posledním roce modernizovalo oba své největší SUV modely. Zatímco Audi Q8 už jsme v testu měli, tak na Q7 (respektive SQ7), jejíž facelift přišel o něco později, jsme si museli chvíli počkat. Modernizaci představila automobilka začátkem letošního roku a první kusy už můžeme několik týdnů pozorovat i na českých silnicích.
Při předchozím větším faceliftu v roce 2019 se na první pohled nejvíc proměnila zadní část, kam přibyla mezi světlomety lišta. Tentokrát to byla přední část, kde je nová maska chladiče s výplní, ale také jiný tvar i grafika světlometů. Nic zásadního to přesto nebylo, pojďme se na změny podívat detailněji.
Audi Q7 je na trhu už docela dlouhých 9 let, ale díky neustálému osvěžování designu a tomu, jak dobře tohle auto jezdí, to vlastně nevadí. Na první pohled jde o stále opravdu o mladistvě vypadající auto. Po faceliftu je nová maska chladiče Single frame, kde je nová výplň. Masku lze mít buď v lesklém stříbrném provedení anebo jako v našem případě v černém provedení i s černým znakem. Jde o pakety Black, respektive Black Plus (i slogem). Tvarově, ale i technicky byly upraveny hlavní světlomety, ty příplatkové mají systém HD Matrix LED a k tomu i další parádní funkci Audi Laser Light, kdy tmu prosvítí opravdu skvěle. Aktivují se automaticky a pouze v automatickém režimu dálkových světlometů, nad 60 km/h a jen v případě, kdy v dosahu není jiné auto.
Decentní změnou prošla i zadní část, přestože se neměnilo nic zásadního a na první pohled by to nemuselo být patrné. I tady jsou nové světlomety. Tvarem se nezměnily, mají ale úplně jinou technologii. Pracují se systémem OLED a lze u nich měnit grafiku zobrazení (ta se zároveň současně mění i vpředu v případě denního svícení) přes infotainment (na výběr jsou čtyři šablony). Svoji grafiku umí měnit ale také samy, například ve chvíli, kdy k zadní části Q7 dojíždí nablízko jiné auto, aktivují veškeré LED segmenty a rozsvítí se naplno, aby řidiče upozornily. Příplatek za tyto speciální digitální OLED světlomety je 30 tisíc korun.
Do nabídky přibyly ještě nové designy kol, ale také podobně jako u modernizované Audi Q8 tři nové laky karoserie: zlatá Shakir, modrá Ascari a červená Chilli. Testované auto ale bylo v barvě stříbrná Satellit. Ta v kombinaci s černými doplňky paketu Black Plus a příplatkovými 22″ koly Audi Sport vypadala vážně skvěle. Tím spíše naživo.
V interiéru se žádné velké úpravy neudály. Je tu nová verze infotainmentu, která má jinou grafiku a také podporuje přímo vestavěné aplikace třetích stran jako jsou například platformy pro přehrávání hudby. Není tak nutné připojovat telefon a pouštět hudbu přes Apple CarPlay, respektive Android Auto.
Novinkou jsou také kombinace čalounění a prošívání. Základní verze má nyní v sériové výbavě čalounění sedadel s prošíváním v šedé kontrastní barvě. Kromě toho je na výběr devět ozdobných obložení palubní desky a dveří, přičemž nově je možné volit i přírodní jasanové dřevo ve stříbrném odstínu s žilkovanou strukturou pro základní verzi, kartáčovaný matný hliník s lineárním reliéfem a stříbrným odstínem a matný uhlíkový kompozit pro Q7 se sportovním paketem S line a pro SQ7 TFSI.
Pořád má skvělý osmiválec!
V případě Audi Q7 mohou být kapotou šestiválcové benzinové i naftové motory, ale také plug-in hybrid s šestiválcovým benzinovým motorem anebo benzinový osmiválec. Ten je vyhrazen právě pro testované Audi SQ7, které je vrcholem nabídky, protože model RS se pro Q7 na rozdíl od Q8 nenabízí.
Pod přední kapotou tedy máme čtyřlitrový motor V8 s přeplňováním dvěma stejně velkými turbodmychadly, pro každou řadu válců je tu jedno. Výkon Audi SQ7 je působivých 373 kW/507 koní a točivý moment vrcholí 770 Nm. Přestože je tohle auto hodně velké (délka je 5072 mm, šířka je 1970 mm a výška je 1708 mm) a i docela těžké (pohotovostní hmotnost je přes dvě a čtvrt tuny), je také opravdu rychlé.
Technické údaje slibují zrychlení z místa na stovku za pouhých 4,1 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Problémem ale je, že v kabině to tak nevypadá. Auto je totiž parádně odhlučněné a svoji rychlost velmi dobře maskuje. Neznamená to ale, že by vás při akceleraci nedokázalo zatlačit do sedačky, to rozhodně dokáže, ale nebude se vám zdát, že zrychluje tak dobře, jak zrychluje, dokud se nepodíváte rychloměr. Ten je tu samozřejmě pouze digitální a ručička ukazatele rychlosti na něm při plné akceleraci letí tak, jako u jiných aut ručička na otáčkoměru. Jen škoda těch reakcí na pohyby plynového pedálu, je tu totiž drobné zpoždění.
Jenže tohle auto není rychlé jen v přímce, ono dokáže také až nečekaně dobře zatáčet. Velký podíl na tom má adaptivní vzduchový podvozek, ale také to, že je tu natáčecí zadní náprava (až o 5°). Ta auto pocitově zmenšuje, ale také stabilizuje. Testovaný kousek měl navíc příplatkový paket Advanced, jehož součástí jsou i aktivní stabilizátory. Ty (velmi zjednodušeně řečeno) fungují tak, že v zatáčce auto tlačí proti směru pohybu karoserie směrem ven ze zatáčky. Fyzika auta a jeho pohybu tak funguje úplně jinak, než „by měla“. A pak je tu taky sportovní zadní diferenciál, který urychluje vnější kolo, což pomáhá autu ještě víc do zatáčky. Podvozek je o něco tužší, než u běžného Q7, ale i tak parádně tlumí nerovnosti.
A pak je tu zvuk samotného motoru. Zatímco německá prémiová konkurence osmiválce ztišila anebo je úplně zrušila, tak u Audi je pořád ještě „svět v pořádku“. Tenhle čtyřlitr není vulgární, ale vědět o sobě rozhodně dát dokáže. Už jeho samotné nastartování potěší všechny ty, kteří mají velké spalovací motory rádi. Studený motor totiž po nastartování zaburácí a usadí se na parádně znějícím zvýšeném volnoběhu. Teprve až po několika sekundách otáčky klesnou a motor se ztiší. Pak na volnoběh v kabině skoro není slyšet. Jenže jakékoliv následné prošlápnutí plynového pedálu se promění do parádního zabrumlání.
Pokud jedete klidně a na pohodu, o motoru uvnitř ani venku prakticky nevíte. Při klidné jízdě totiž umí polovinu válců deaktivovat, ale na projevu ani zvuku auta to prakticky není poznat. Pokud ale na plynový pedál přitlačíte, všech osm válců se rozezvučí. Platí to zejména pro sportovní jízdní režim, protože zvuk jde jak přímo z motoru, tak i ze čtveřice (opravdových) koncovek výfuků s klapkami. Zvuk je decentní a okolí nebude nijak obtěžovat. Přeci jen to je „jen“ opravdu rychlé SUVéčko, nikoliv klasické sportovní auto.
Benzinový osmiválec, velké rozměry i docela vysoká hmotnost… Jak se tohle projeví na spotřebě paliva? Když s tímhle autem budete jezdit klidně, budete v kombinovaném provozu jezdit do 14 l/100 km, mimo město se ale dokážete dostat i výrazně níž. Tankovat byste ale měli Natural 98. Výhodou je, že je tu docela velká palivová 85litrová benzinová nádrž, takže u čerpací stanice nebudete muset stavět zase tak často.
Závěr a cena
Velká SUV od Audi jsou tady s námi už hodně dlouho. Druhý výraznější facelift přichází v době, kdy je na řadě prakticky spíše generační obměna. Nutně to ale u Q7 ani Q8 není potřeba, protože obě tahle vypadají moderně a pořád skvěle jezdí.
V rámci poslední modernizace se nejvíce designově změnila čelní partie auta a světlomety, na techniku ani na vzhled kabiny se prakticky nesahalo. Ve vrcholné sportovní variantě SQ7 je to skvěle znějící a rychlé auto nejen v přímce, ale i v zatáčkách. K tomu nabízí parádně odhlučněnou kabinu a tužší, přesto skvěle naladěný podvozek.
Audi SQ7 je vážně dobré auto, ale jak to tak bývá, za kvalitu je třeba zaplatit. Zatímco základní cena nejlevnějšího Audi Q7 startuje na 1 899 900 korunách s daní, tak cena Audi SQ7 začíná na 2 762 900 korunách s daní. Testované auto bylo ovšem vybaveno velmi bohatě, příplatkovou výbavu mělo za víc než 1,2 milionu korun.
Technické údaje:
Auto: | Audi SQ7 TFSI |
Motor: | vidlicový osmiválec (V8) |
Objem válců: | 3996 ccm |
Plnění motoru: | 2x turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 373 kW/507 koní při 5500 ot./min |
Točivý moment: | 770 Nm při 2000 – 4000 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 4.1 s |
Maximální rychlost: | 250 km/h |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 12.0 – 13.3 l/100 km |
Emise CO2: | 272 – 303 g/km |
Objem nádrže: | 85 litrů |
Délka: | 5072 mm |
Šířka: | 1970 mm (bez zpětných zrcátek) |
Výška: | 1708 mm |
Rozvor: | 3001 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 2275 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 887 / 2013 litrů |