Nejnovější generace Audi A5 je revoluční. Platí to jak z pohledu designu, tak i karosářských variant. A novinkou je také plug-in hybridní pohon, který v předchozí generaci být nemohl. A právě plug-in hybridní verzi jsme otestovali.
A5 místo A4
Už v dřívějších testech nového Audi A5 jsme psali, že mezigeneračně téměř nezůstal kámen na kameni. Nejnovější Audi A5 bylo totiž představeno v době, kdy automobilka naplno věřila v elektromobilitu, ale to se mezitím trochu změnilo. Elektromobilita totiž u zákazníků nefrčí tolik, takže automobilky nakonec spalovací motory opět berou na milost. Tahle sázka na elektromobilitu u Audi ale znamenala, že měly být přejmenovány modely, ty spalovací měly dostat lichá čísla (právě jako A5 nebo třeba A7) a ty elektrické si měly ponechat sudá čísla (A4, A6, apod…).
U á pětky to klaplo, takže se nově nabízí s karoserií liftback a kombi, namísto původního coupé a kabrioletu, které z nabídky zmizely. Dalším modelem, který to tak měl mít, bylo Audi A6, které se mělo stát Audi A7, ale tam na poslední chvíli automobilka přejmenování stopla, takže tu dnes máme dvě úplně odlišné Audi A6: jednu z nich se spalovacími motory, tu druhou jen jako elektromobil.
Novinka pod kapotou
Současné Audi A5 se začalo prodávat tradičně s naftovými (čtyřválce) a benzinovými motory (čtyřválce) a také jako Audi S5 s benzinovým šestiválcem. O pár měsíců později nabídku rozšířil také úplně nový plug-in hybrid.
A nejde o plug-in hybrid, který známe z modelů koncernu Volkswagen – například VW Golf nebo CUPRA Leon, protože Audi A5 nestojí na podvozkové platformě MQB, ale má vlastní platformu PPC. Díky tomu má motor uložený napříč. Pod kapotou tak není 1,5litrový čtyřválec TSI, ale rovnou větší dvoulitr. Plug-in hybridní Audi A5 bude vždy pouze s automatickou převodovkou a také vždy s pohonem všech čtyř kol quattro.
Plug-in hybridní pohonné ústrojí tak kombinuje čtyřválec 2.0 TFSI s výkonem 185 kW/252 koní a elektromotor s výkonem 105 kW/143 koní. Elektromotory tady totiž mohou být dva různé a podle verze bude celkový výkon pohonné soustavy 220 kW/299 koní nebo 270 kW/367 koní. Přestože jde o ekologicky laděnou variantu pohonu, rozhodně jde o rychlé auto. Sprint z místa na stovku zvládne slabší verze za 5,9 sekundy, zatímco ta silnější to umí za 5,1 sekundy. Obě verze se přitom rozjedou až na elektronicky omezených 250 km/h.
Auto ukládá energii v akumulátoru v zadní části auta s celkovou kapacitou 25,9 kWh (využitelná je 20,7 kWh). To podle homologace vystačí v ideálních podmínkách až na čistě elektrických 110 km. Reálně je ale potřeba počítat spíše s necelými 90 km. Baterie se standardně nedokáže zcela nabít při jízdě, ale lze to externě napojením do nabíjecí stanice. V takovém případě bude maximální nabíjecí výkon střídavým proudem 11 kW. Audi udává, že nabíjení z 0 na 100 % zabere asi 2,5 hodiny. Otázkou ale je, proč Audi A5 neumí rychlonabíjení stejnosměrným proudem podobně jako výše zmiňovaní sourozenci na MQB, kteří umějí až 50 kW…
Umístění akumulátorů vzadu se projevilo na objemu kufru, ten je totiž menší než u běžných verzí. U testovaného liftbacku je to 331 litrů (standardně je to 417 litrů), pro kombík Avant je to 361 litrů (standardně 476 litrů).
Za volantem
Do plug-in hybridní Audi A5 e-hybrid jsme přesedali s čerstvými dojmy z plug-in hybridního Volkswagenu Passat eHybrid. Audi má větší s výkonnější spalovací motor, ale to není příliš poznat, pokud jsou obě auta nabitá, protože standardní nastavení pohonného ústrojí je takové, že po startu jede primárně na elektřinu. Na hybridní pohon, kdy se obě pohonné jednotky ideálně doplňují, si ale stačí přepnout v rámci „elektrického jízdního režimu“.
Ale pak to poznáte. Zatímco plug-in hybridy na podvozkové platformě MQB se na elektromotor spoléhají hodně, tak u Audi na platformě PPC s dvoulitrovým čtyřválcem je elektromotor jako velmi příjemný doplněk, protože samotný spalovací motor má dost síly. Na reakce čtyřválce není ani potřeba čekat příliš dlouho. Pokud přidáte plyn výrazněji, budete celkovým zátahem auta opravdu překvapení. A platí to i pro testovanou slabší variantu. Servírování výkonu je přitom spíše uhlazené, lineární, než že by to byla nějaká divočina.
Potěší, že plug-in hybridní pohonná soustava funguje velmi dobře, připojování spalovacího motoru do pohonu probíhá velmi hladce, jeho odpojování je pak prakticky neznatelné. Kabina je navíc perfektně odhlučněná, takže pokud pojedete klidně a budete se kochat, posádka prakticky ani nemusíte poznat, kdy se spalovací motor do pohonu připojil a kdy odpojil. I s vybitým akumulátorem totiž auto jezdí opravdu hodně často jen na elektřinu.
Přesto i tak dokáže být auto opravdu úsporné. Pokud budete jezdit s nabitou baterií, dokážete spotřebu držet na opravdu nízkých hodnotách. V hybridním režimu se dá po Praze jezdit naprosto bez problémů do 4 l/100 km. Pokud vyjedete za město nebo na dálnici anebo dobíjet nebudete, počítejte s hodnotami kolem 7 l/100 km. U auta s dvoulitrovým benzinovým motorem a pohonem všech čtyř kol jsou to skvělé hodnoty.
Mimochodem, ideální využití energie na cestách docílíte i tím, že si svou cestu zadáte do navigace. Pak totiž auto zná trasu, vyhodnotí ji a podle toho bude elektromotor do pohonu zapojovat tak, aby jej využilo co nejefektivněji a v cíli byla baterie vybitá. Případně aby ponechala stav, který si předem nastavíte v navigaci.
Závěr a cena
Nejnovější Audi A5 e-hybrid ukazuje, že i plug-in hybrid může být povedenou alternativou ke klasickým spalovacím verzím. Má výkonný spalovací motor, kterému pomáhá výkonný elektromotor a navíc má dlouhý čistě elektrický dojezd. Zamrzí však absence rychlonabíjení a menší kufr, který je daní za akumulátor umístěný vzadu. Jízdně jde o příjemné auto s parádně odhlučněnou kabinou a nízkou spotřebou paliva.
A co prozradí pohled do ceníku? Standardní Audi A5 se spalovacím motorem startuje na 1 173 900 Kč s DPH, ale pokud chcete testovaný plug-in hybrid, musíte si připlatit. Slabší verze začíná na 1 555 900 Kč s DPH, ta výkonnější vás vyjde minimálně na 1 724 900 Kč s DPH, protože je k dispozici pouze s výbavovým stupněm S line.
Technické údaje:
Auto: |
Audi A5 e-hybrid |
Motor: |
benzinový čtyřválec + elektromotor |
Objem válců: |
1984 ccm |
Plnění motoru: |
atmosférické |
Palivo: |
benzin + elektřina |
Pohon: |
všech čtyř kol (quattro) |
Výkon: |
185 kW/252 koní při 5000-6500 ot./min (spalovací motor) |
Točivý moment: |
380 Nm při 1600 – 4500 ot./min (spalovací motor) |
Zrychlení 0-100 km/h: |
5,9 s |
Maximální rychlost: |
205 km/h |
Převodovka: |
7stupňová automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): |
2,0 – 2,6 l/100 km (nabitý akumulátor) |
Emise CO2: |
45 – 60 g/km |
Objem nádrže: |
46 litrů |
Délka: |
4832 mm |
Šířka: |
1860 mm (bez zrcátek) |
Výška: |
1437 mm |
Rozvor: |
2899 mm |
Pohotovostní hmotnost: |
2149 kg |
Objem zavazadlového prostoru: |
331 / 1175 litrů |
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek