Letos je to 20 let od zahájení výroby Audi A3. V počátcích neměl tento model jak se říká „na růžích ustláno“. Šlo o kompaktní model postavený na základech Volkswagenu Golf čtvrté generace ovšem za mnohem vyšší cenu. Trvalo to však jen pár let a Audi A3 si na svém trhu místo našlo.

Dnes jde o úspěšný model, který se za své prodeje rozhodně nemusí stydět. Letos navíc prošlel modernizací, která přinesla nejen lehký lifting tváře, ale také novou techniku. Nový je například motor, který má pod kapotou testované auto.

Celý název testovaného Audi je poměrně složitý. Jde o A3 Sportback 1.4 TFSI CoD ultra S tronic, ovšem jeho rozkódování zase tak složité není. Z názvu je možné poznat kromě modelu také to, že pod kapotou je nový čtyřválec 1.4 TFSI ultra, který disponuje funkcí CoD (Cylinder on Demand), jež vypíná polovinu „nepotřebných“ válců, a konečně S tronic značí automatickou převodovku.

Design

Modernizace změnila prakticky jen grafiku světlometů či masku chladiče, obojí je nyní agresivnější a k testovanému autu s paketem S line se to náramně hodí. Musím říci, že naživo auto vypadá opravdu skvěle. Kombinace ostře řezaných nárazníků – toho zadního navíc s výrazným, leč decentním difuzorem – a šedé barvy je působivá. Auto působí z dálky decentně a nenápadně, ale jakmile se přiblížíte, začnete si všímat všech těch promyšlených detailů.

Hra detailů pokračuje také v interiéru. Nemohu nezmínit čistě svůj subjektivní dojem, že Audi má ve svých nejnovějších modelech jedny z nejlepších interiérů vůbec – od použitých materiálů, přes zpracování až po design. Ta jednoduchost s rafinovaností, jak jsou zpracované ovladače klimatizace a jejich výdechy a podobně.  I když u A3 to zdaleka není takové jako například u Q7.

Už i do A3 je navíc možné pořídit si Audi Virtual Cockpit, tedy digitální přístrojový štít. Ten nabízí nejen zobrazení opravdu velkého množství informací najednou, ale také možnost změny zobrazení.

Motor: Čtyři nebo dva?

Motor je sice čtyřválec s objemem 1.4 litru, ale velmi často funguje jen na dva válce. Tento takzvaný systém vypínání válců již značky koncernu Volkswagen pár let používají. Volkswagen, Škoda i SEAT ho označují jako ACT (Active cylinder management), Audi jako CoD.

Přečtěte si také:  Test Volkswagen Multivan T6.1 2.0 TDI 110 kW DSG (2020)

Jde o systém, který je schopen deaktivovat díky speciálnímu systému vaček druhý a třetí válec (pohon ventilů, vstřikování a zapalování) v případě, že k jízdě není potřeba tolik výkonu. Odpojení válců proběhne dnes prakticky neznatelně, jen se trochu změní zvuk. Díky odhlučnění v A3 to ale téměř nelze postřehnout. Žádné cuknutí ani jiná podobná nepříjemnost se nedostaví. Podle informací by mělo vypínání válců ušetřit až půl litru paliva na 100 km.

Jenže půl litru není zase až tolik vzhledem k tomu, že spotřeba, kterou ukazoval palubní počítač na konci testu, nebyla nijak nízká. Nakonec se ustálila na 8 l/100 km, ale nutno dodat, že celý testovací týden panovaly teploty hluboko pod bodem mrazu.

Jízda? S-line přitvrdí!

Ale jak si A3 s motorem rozumí? Parametry prozrazují výkon 110 kW/150 koní a točivý moment 250 Nm. S tím koresponduje (papírová) hmotnost jen 1 235 kg. A pokud si tyto veličiny poskládáme dohromady, vypadá to, že by z toho mohl vypadnout poměrně pěkný výsledek. A on také vypadne. Ačkoliv nejde o trhače asfaltu, rozhodně je tohle auto svižné. Motor má navíc v interiéru pěkný, sytý zvuk.

Pokud pojedete po kvalitní silnici, budete velebit podvozek, protože je jistý a skvěle auto podrží. Jízda bude i v zatáčkovitých pasážích prakticky prostá náklonů a nebál bych se ji označit za zábavnou. Motor totiž, ač se skromným objemem a neomračujícím výkonem, nezkazí žádnou legraci. Výše zmíněné ovšem platí pro sportovní režim, v ostatních jízdních režimech je motor o něco letargičtější.

Na kvalitní silnici je podvozek skvělý, ale protože jde o prvek ze sportovního paketu S-Line, znamená to také fakt, že je tužší. S 18″ disky kol, jež obouvalo testované auto, to okusíte zejména na nekvalitnějších silnicích. A těch máme kolem sebe bohužel víc než dost. Kola na nerovnostech ale nijak nepříjemně neodskakují, auto je jisté, ale s každou nerovností se poměrně intimně seznámíte.

Závěr

Největší zbraní testovaného Audi A3 je vzhled, který ve zvolené exkluzivní šedé barvě za příplatek bezmála 80 tisíc Kč a v paketu S-line vypadá vážně dobře. Navíc tohle auto na kvalitní silnici umí řidiče pobavit, na té nekvalitní je potřeba se naopak připravit na tvrdý podvozek.

Přečtěte si také:  Test Audi A5 Coupé 40 TFSI S tronic (2020)

Základní verzi pohání tříválec 1.0 TSI s výkonem 85 kW/115 koní, startuje na 599 900 Kč. Za testovanou motorizaci zaplatíte minimálně 663 900 Kč. Pro A3 se nabízí také pohon všech kol, mají ho však výhradně nejsilnější motorizace 2.0 TFSI 140 kW a 2.0 TDI 110 kW a 140 kW.

+
Moderní design interiéru a jeho kvalita Pořizovací cena a cena některých příplatků
Design exteriéru s příplatkovým paketem S-Line Spotřeba paliva by mohla být nižší
Celkové jízdní vlastnosti na kvalitním povrchu Poměrně tuhý podvozek
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Audi
Typ: A3 Sportback S-Line
Motor: 1.4 TFSI CoD ultra
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 395 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: předních kol
Výkon: 110 kW/150 koní při 5 000 ot./min
Točivý moment: 250 Nm při 1 500 – 3 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 8.2 s
Maximální rychlost: 220 km/h
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková (S tronic)
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.0 / 4.4 / 5.0
Emise CO2: 128 g/km
Objem nádrže: 50 litrů
Délka: 4 313 mm
Šířka: 1 785 mm
Výška: 1 426 mm
Rozvor: 2 637 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 235 kg
Objem zavazadlového prostoru: 380 litrů
Ceník: ke stažení zde
Konkurence např: BMW řady 1; Mercedes-Benz třídy A