Test Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTDm 210k AT8 Q4 | 2024

Test Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTDm 210k AT8 Q4 | 2024

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 28. 7. 2024


Alfa Romeo před časem modernizovala své dva nejstarší modely Giulia a Stelvio. A právě druhé jmenované SUV jsme otestovali. Po verzích s benzinovým dvoulitrem a vrcholným 520koňovým Stelvio Quadrifoglio se teď do redakce dostala ta nejméně „sportovní“ varianta s naftovým čtyřválcem.

Co je nového?

Modernizace v případě Alfy Romeo Stelvio nebyla nijak zásadní, šlo spíše o drobnosti. Novinka dostala jinou výplň masky chladiče a nové přední světlomety. Ty vyměnily původní bixenony za fullLED techniku, na přání dokonce i s funkcí LED Matrix s odcloňováním okolního provozu. Změna je i na grafice, protože denní svícení a parkovací světlomety jsou nyní tvořeny trojicí obloučků, s nimiž poprvé přišla Alfa Romeo Tonale. Má to být designový prvek, který připomíná legendární model Alfa Romeo SZ Zagato. Mimochodem, v předních světlometech dnes je i dynamický blinkr. Ostatní designové změny karoserie už jsou jen velmi decentní. Nové jsou zadní světlomety, které také dostaly LEDky, mají tmavý vzhled a také novou grafiku.

Mnoho změn není ani uvnitř. Alfa Romeo ale přidala nový digitální přístrojový štít s možností změny šablony zobrazení. V rámci faceliftu se neměnilo nic na použitých fyzických ovladačích, které tu zůstaly a auto a jeho výbava se tak ovládá velmi jednoduše. Intuitivně rukou funkci, kterou chcete, zapnete a nemusíte se dívat, zda se dotknete displeje na správném místě. Talačítky a otočnými kolečky tak lze ovládat klimatizaci, topení, multimediální systém, ale třeba i systém Start/stop a podobně. Dokonce i velký volič automatické převodovky tady zůstal, Alfa Romeo jej nevyměnila za nějaké titěrné tlačítko.

Test Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTDm 210k AT8 Q4 | 2024

Ze staré školy v tom nejlepším slova smyslu

Když se o něčem řekne, že „je to ze staré školy“, nemusí to být vždy pozitivním smyslu. Jakmile to ale řekneme o Stelviu, je to pochvala. Je to totiž auto, které při jízdě nijak neotravuje aktivními zásahy asistenčních systémů. Start/stop si vypnete tlačítkem nalevo od volantu, hlídání jízdních pruhů tlačítkem na levé páčce na sloupku řízení a zbytek už nijak neobtěžuje. Na rozdíl od sedanu Giulia tu navíc není – což nám upřímně nejde do hlavy – ani upozorňování na překročení maximální rychlosti. Naštěstí.

A ze staré školy je tohle auto i pokud se podíváme na to, co jej může pohánět. V nabídce jsou totiž pouze motorizace spalující benzin nebo naftu. Žádná elektrifikovaná jednotka (ani mild-hybrid, ani full-hybrid a už vůbec ne plug-in hybrid nebo snad elektromobil) tu není. U nejslabší naftové 160koňové motorizace jsou poháněna jen zadní kola, ale u všech zbylých se k pohonu využívají všechna čtyři kola. Systém pohonu všech kol Alfa Romeo označuje jako Q4 a podobně jako u velkých BMW jsou poháněna primárně zadní kola, k nimž se přidávají přední kola.

Ještě jednodušší je to v případě převodovek, tady totiž zákazník nemá na výběr. Všechny pohonné jednotky v nabídce jsou spojeny výhradně s klasickou automatickou osmistupňovou převodovkou ZF.

Test Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTDm 210k AT8 Q4 | 2024

Za volantem

Naftové Stelvio je úplně jiné než to benzinové, působí o poznání „běžněji“, přibližuje se mezi SUV té vlastně docela běžné konfekci. Ten ochotně zatáčející předek tu není tak výrazný a ani reakce motoru není na sešlápnutí plynového pedálu tak bezprostřední. Tohle auto je spíš na pohodovou jízdu.

Odpovídá tomu nakonec i samotný motor. 2,2litrový turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec má podle technických údajů výkon 154 kW/210 koní a točivý moment vrcholí 470 Nm. Z místa na stovku dokáže pod plným plynem zrychlit za 6,6 sekundy a maximální rychlost je 215 km/h. Naftový motor ovšem nepůsobí tak, že by měl v záloze nějakou výkonovou rezervu a vlastně má s bezmála 4,7metrovým a skoro 1,8tunovým autem docela dost práce.

Převodovka odvádí dobrou práci, nedrží motor při klidné jízdě v příliš nízkých otáčkách a na druhé straně se nebojí podřadit. Řadit si ale samozřejmě můžete i sami, slouží k tomu velké hliníkové páčky, které jsou uchycené přímo na sloupku řízení, nikoliv na volantu. Jsou tak vždy na stejném místě. Nevýhodou je to, že pokud máte krátké prsty, bude se vám hře dosahovat na páčky blinkrů a stěračů. Mimochodem, jakmile přepnete auto do sportovního módu, převodovka automaticky o jeden až dva rychlostní stupně podřadí a celkově se reakce celého auta o poznání zrychlí. Současně s tím také přitvrdí tlumiče, ale stiskem tlačítka uprostřed voliče jízdních režimů je můžete opět změkčit.

Test Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTDm 210k AT8 Q4 | 2024

Přestože jde v případě motoru o docela běžné auto, tak od podvozku (nikoliv jeho tuhosti, ale celkovému naladění) rozhodně nikoliv. Tohle auto sice dokáže být na jedné straně vlastně až překvapivě komfortní, ale na té druhé pak schopné v oblouku. Dá se s ním se tak chytit docela pěkné svižné tempo, přičemž do zatáček nebude třeba nijak výrazně brzdit. Cítíte navíc i to, jak vás tlačí zadní náprava, netahá vás předek. Stabilizační systém tu nelze nejen vypnout, ale ani nijak omezit.

Naftovou motorizaci si zákazníci kupují zejména z důvodu nižší spotřeby paliva. Jak na tom je z tohoto pohledu naftové Stelvio? Není to vůbec špatné, v rámci testovacího týdne jsme jezdili přibližně ve stejném poměru mezi dálničním, městským a mimoměstským provozem a pohybovali jsme se zlehka nad 7 l/100 km.

Cena

Alfa Romeo Stelvio se v České republice nabízí ve třech výbavových stupních (vrcholné QV sem nepočítáme). Nejlevnější výbava Sprint se 160koňovým naftovým motorem a pohonem zadních kol startuje na 1 299 000 korunách s DPH. Výkonnější 210koňová naftová čtyřkolka je o rovných sto tisíc dražší. Benzinový dvoulitr je až k prostřední výbavě Veloce a vyjde minimálně na 1 599 000 Kč s DPH. A pak je tu ještě speciální verze výbavy Tributo Italiano.

Technické údaje:

Auto:

 Alfa Romeo Stelvio Veloce 2.2 JTDm 210k AT8 Q4

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

2143 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

nafta

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

154 kW/210 koní při 3500 ot/min

Točivý moment:

470 Nm při 1750 ot/min

Zrychlení 0-100 km/h:

6,6 s

Maximální rychlost:

215 km/h

Převodovka:

8stupňová automatická

Spotřeba paliva:

6,0 l/100 km

Emise CO2:

158 g/km

Objem nádrže:

64 litrů

Délka:

4686 mm

Šířka:

2163 mm (včetně zrcátek)

Výška:

1693 mm

Rozvor:

2818 mm

Pohotovostní hmotnost:

1745 kg

Objem zavazadlového prostoru:

525 / 1600 litrů


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru