Tesla je automobilová značka, kolem níž se točí spousta zpráv ohledně její (ne)kvality. Tu se ozve nějaký bývalý zaměstnanec, tam se ukazuje nespolehlivost na STK a teď s další informací přišla agentura Reuters. Jde o poměrné zásadní sdělení. Podle ní Tesla léta vyráběla auta z nekvalitních součástek, přičemž to dělala vědomě, a taková auta prodávala zákazníkům, kteří pak s auty často měli dopravní nehodu.
Zpravodajská agentura Reuters ve svém článku tvrdí, že americká automobilka používala při výrobě svých aut součástky, jejichž kvalita rozhodně nebyla 100%. Tesla o (ne)kvalitě takových součástek věděla, stejně jako věděla, že se můžou rozbít a způsobit poměrně vážné situace (včetně vážných dopravních nehod).
Ostatně, zprávy o tom, že se u elektromobilů Tesla objevují zlomená zavěšení kol, praskající poloosy nebo jim zlobí elektronika, se objevují už pěkně dlouho. Agentura Reuters tak i na základě takových informací vyzpovídala přes dvacet současných zákazníků americké automobilky a devět jejích už bývalých zákazníků, přičemž zjistila, že se to děje již minimálně sedm let. Navíc po celém světě, v rámci ankety se totiž problémy objevovaly od Číny, přes Evropu až po USA.
Větším problémem je nicméně fakt, že agentura Reuters se dostala k interním dokumentům automobilky, které odhalují, že její manažeři o problémech věděli mnohem víc, než kolik toho přiznali zákazníkům a úřadům. Přesto s tím nic nedělali a problémy, které kvůli tomu vznikaly, tzv. zametali pod koberec. Vcelku často se také stávalo, že Tesla neuznávala reklamace a tyto své problémy odstraňovala na náklady zákazníků. Tady možná vznikl základ pro nedávné prohlášení Elona Muska, že Tesly může klidně prodávat bez zisku…
Příliš pršelo a do baterie Tesly se dostala voda. Servis majiteli odmítl závadu vyřešit na záruku
A jak se špatné součástky projevovaly? Zákazníkům se třeba stávalo, že jim na nových Modelech Y za jízdy upadávala kola. Záznamy odhalují, že Tesla měla trvající problémy (s vlastně technicky nenáročnými) spoji zavěšení, montovala nekvalitní horní i spodní ramena, ale také přední i zadní čepy. Problémy byly také s poloosami a tyčemi řízení. Tyto komponenty jsou pro jízdu poměrně zásadní, protože přímo ovlivňují to, jak auto po silnici jezdí. Pokud nějaký z těchto dílů selže, s pravděpodobností rovnající se jistotě to povede k dopravní nehodě.
Jenže takové nehody často v případě servisu Tesla končily závěrem, že šlo o nesprávné použití autopilota nebo o chybu řidiče, který si podvozek poškodil sám nesprávnou jízdou. Záruka uznávána zpravidla nebyla. Přitom v dubnu 2019 zjistil inženýr automobilky Tesla Ralf van Gestel, že od května 2018 do dubna 2019 vynaložila Tesla právě na opravy zavěšení těžko uvěřitelných 3,9 milionů dolarů. Týkalo se to v drtivé většině aut do 2,5 roku stáří. Van Gestel tehdy doporučil zlepšit kvalitu dílů a žádat u dodavatele náhradu těchto nákladů. Tím to ale neskončilo. Mezi lednem 2021 a březnem 2022 vyměnila Tesla na celém světě přibližně 66 tisíc poloos a 120 tisíc horních ramen.
Dokumenty, které má Reuters k dispozici, také dokazují, že Tesla zkoumala problémy s nekvalitními díly zavěšení náprav ještě v roce 2022, takže se zdá, že ani po tolika letech, kdy se s problémy automobilka potýkala, opravdu nebyly vyřešeny.
Tesla je i kvůli těmto problémům vyšetřována úřady, například Americkým Národním úřadem pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) nebo od roku 2022 také Norskou správou silnic (NPRA).