V BSR Česká republika a Slovensko vznikl velice zajímavý projekt, který jasně ukazuje, jaké jsou možnosti techniky v některých moderních vozech. Celou řadou homologovaných tuning a performance vylepšení prošel vůz českého freeskiera Robina Holuba SEAT Leon ST Cupra 300 4WD Carbon Edition s motorem 2.0 TSI a sériovým výkonem 300 koní. Finální odladění softwaru řídící jednotky motoru a DSG převodovky proběhlo na centrále BSR ve švédském Växjö.
Čistě softwarové vylepšení řídící jednotky motoru tohoto vozu BSR Stage1 pomocí PPC3 Tuning Systému, které probíhá přes diagnostickou zástrčku OBD, nabídne výkon 359 koní a točivý moment 462 Nm.
A která hardwarová vylepšení proběhla na tomto voze, aby bylo možné dosáhnout bezpečného zvýšení výkonu na 511 koní a točivého momentu 622 Nm?
Chlazení
Výměna intercooleru, chladiče stlačeného vzduchu, za homologovaný produkt německého výrobce Wagner Tuning Competition. Čím chladnější vzduch jde do spalování, tím lépe jde palivo zapálit. V okamžiku, kdy je teplota nasávaného vzduchu vyšší než 58 °C dochází k horšímu hoření, snižujícímu výkon. Použitý intercooler Competition má objem 17 litrů (sériový 9 litrů) a zvětšený vstup a výstup vzduchu na 70 mm, díky čemuž je teplota nasávaného vzduchu v průměru o 20°C nižší. Tento rozdíl je obzvláště znát při vysokých venkovních teplotách při zapnutém kompresoru klimatizace či při intenzivní jízdě s požadavkem na maximální výkon, např. během okruhových dní.
Čerstvý vzduch
Sání vzduchu bylo nahrazeno homologovaným karbonovým řešením německého výrobce HG Motosport, které nejen že pozvedne design motorového prostoru, ale především dodá motoru požadované množství vzduchu v kratším čase, čímž se zkrátí odezva na sešlápnutí plynového pedálu, a stejně tak při plné zátěži dodá motoru potřebný objem vzduchu do spalování. Příjemným bonusem je zvuk nasávaného vzduchu, který dodá charakteru vozu ještě sportovnější nádech. Některá měření ukazují, že pouhou výměnou tohoto komponentu lze dosáhnout u upraveného vozu vyššího výkonu až o 30 koní a 80 Nm!
High Flow Inlet Pipe od Forge Motorsport, které přináší lepší, nenarušené proudění nasávaného vzduchu do hnací části turbodmychadla. Originální řešení má objemový průtok vzduchu 219 cfm, performance řešení 334 cfm. Turbodmychadlo je tak možné rychleji roztočit na požadované otáčky i při vysoké zátěži. Některá měření instalací tohoto komponentu vykazují zvýšení výkonu motoru o 10 až 15 koní.
Turbodmychadlo
Pro bezpečné zvýšení plnícího tlaku došlo k výměně originálního turbodmychadla za zakázkové řešení od německého výrobce TTE. Ruční výroba zaručuje maximální přesnost do nejmenšího detailu a laboratorní vyváženost hřídele. Tělo turbodmychadla je vyrobeno z nerezového bloku, turbína je vyrobena z materiálu inconel. Turbo je tak téměř nezničitelné. Výstup z poháněné části turbodmychadla má větší průměr, na vstupu vzduchu z intercooleru do hnací komory je standardní redukce nahrazena plně průchozím řešením. Lépe se tak pracuje s přívodem vzduchu a jeho proudění není narušeno originální přepážkou. Tento Mufler Delete Pipe je možné v BSR zakoupit jako samostatný díl k originálním turbodmychadlům.
Vzhledem k těsné blízkosti obou polovin turbodmychadla je více než obvyklé, že dochází k jejich přehřívání. To může snížit výstupní výkon při vyšší zátěži vstupních komponent během spalovacího cyklu. Obaly na turbo od Funk Motorsport jsou navrženy tak, aby udržovaly výfukovými plyny poháněnou část turbodmychadla v ideální provozní teplotě a stranu dodávající motoru stlačený vzduch co možná nejchladnější. To pomáhá zajistit chladnější proudění vzduchu do chladicího systému a ke snímači MAF (váha vzduchu), což vede ke zlepšení zapalování a vyššímu výkonu spalování. Tím, že turbínová (hnací) část turbodmychadla zůstane pod obalem horká, lze dosáhnout proudění výfukových plynů s menšími turbulencemi. Díky tepelné ochraně je tak méně tepla rozptýleno do prostoru motoru čímž je chráněna a prodloužena životnost nejen turbodmychadla, ale i dalších komponentů pod kapotou. Termoizolační obaly na turbo plní svou funkci do maximální hodnoty sálavého tepla 1371°C.
Kompletní výfukový systém
První díl výfukového systému za turbem se nazývá downpipe. Originální komponent má zpravidla průměr 2.5“ a keramický katalyzátor 400 cpsi. Výměnou za downpipe s průměrem 3“ s metalickým katalyzátorem 200 cpsi tak dává možnost lépe využít potenciálu turbodmychadla, udržovat turbodmychadlo déle roztočené a zvýšit plnící tlak, protože zplodiny budou mít snazší cestu do výfukového systému a následně do atmosféry. Pro lepší odvod tepla do výfukového systému je downpipe obalen termoizolační páskou Lava Rock od Funk Motorsport. Metalický katalyzátor má delší životnost a není tak náchylný na mechanické poškození. S tímto typem homologovaného katalyzátoru vůz stále splňuje předepsané emisní normy.
Následuje celý sportovní výfukový systém. Trh nabízí celou řadu řešení ve značném cenovém rozpětí. I u tohoto vylepšení se jedná o zakázkovou výrobu homologovaného řešení v Německu. Výfukový systém je opatřen mechanicky ovládanou klapkou s možností volby zvukového projevu. Přepínání je díky skrytému kolébkovému přepínači velice snadné. Snížení zpětného tlaku umožňuje motoru lepší „průplach“, větší objem nasátého vzduchu má snazší cestu ven do atmosféry.
Pro sportovnější vzhled byly dvě originální oválné koncovky nahrazeny 4 kruhovými o průměru 80 mm. Větší průměr výfukového vedení s tloušťkou stěny 1,45 mm, sportovní celonerezové tlumiče včetně nerezového izolantu dávají vozu nezaměnitelný hluboký zvukový projev.
Brzdový systém
K posílení brzdného účinku vícepístkových brzd Brembo byly na vůz instalovány homologované brzdové destičky EBC Brakes Yellowstuff, které přinášejí zvýšení brzdného účinku o 30 až 40 % a neměnný brzdný účinek až do 900°C. Standardní brzdová kapalina byla nahrazena brzdovou kapalinou s vyšším bodem varu Performance 5.1 od Millers Oils.
Podvozek
Zlepšení ovladatelnosti již v sérii dobře ovladatelného vozu bylo dosaženo instalací sady pružin Eibach Sportline. Jedná se o homologované pružiny. Snížení světlé výšky o 15 mm dopomáhá ke zmenšení přenosu hmotnosti při jízdě v zatáčkách, vůz se tolik nenaklání a lépe reaguje na povely volantu. Díky progresivnímu designu pružin bylo dosaženo špičkové ovladatelnosti za všech situací, eliminovalo se ponoření přídě při brzdění či přidřepnutí zádě při akceleraci. Produkt má homologaci TÜV a záruku 5 let.
Neodpružená hmotnost je často opomíjená, avšak o to důležitější. Pro rychlejší akceleraci a vylepšení ovladatelnosti byly originální ráfky nahrazeny švýcarskými ráfky se zakázkovým perleťovým efektem Barracuda Wheels, model Project 3.0 z řady Ultralight. Hmotnost ráfku o rozměru 8,5 x 19 palců činí pouhých 10,9 kg.
Motor: řídící jednotka
Počátkem března 2020 proběhlo individuální odladění výkonu motoru a přenastavení parametrů DSG převodovky. Výsledkem je lepší komunikace mezi řídící jednotkou motoru a řídící jednotkou DSG převodovky, zkrácení doby přeřazení jednotlivých rychlostních stupňů z 0,3 sekundy na 0,12 sekundy, zamezení automatického přeřazování na vyšší rychlostní stupně při jízdě v manuálním režimu převodovky, lepší práce s točivým momentem v celém spektru otáček, a tím pádem vhodnější volba zařazeného rychlostního stupně dle požadavku na aktuální výkon při jízdě v automatickém režimu převodovky.
Charakter výkonu 511 koní a točivého momentu 622 Nm je postaven více jako u závodních vozů, kdy do 3000 ot./min vůz disponuje podobným výkonem, jak je tomu v originálním nastavení. Jedním z důvodů tohoto řešení je komfortnější používání vozu při běžné jízdě v nižších otáčkách. Charakter nástupu výkonu je nastaven plynule tak, aby bylo příjemné vůz používat každý den.
Díky testováním kompletního nastavení úpravy BSR Stage5 na Nürburgringu, provedeným měřením a finálním kalibracím BSR uvolnilo do volného prodeje vyšší stupně úprav pro vozy s motory VAG 2.0 TSI kódového označení EA888. Úprava BSR Stage4 přináší výsledný výkon 412 koní a točivý moment 517 Nm.
Veškeré tuningové kity v nabídce BSR procházejí vlastním vývojem v roce 2019 inovované laboratoři, která umožňuje nejen nastavení identických podmínek pro všechna měření, ale díky dostatečně výkonné vzduchotechnice je možné simulovat odpovídající proudění objemu i rychlosti vzduchu do rychlosti 136 km/h. Ve spolupráci s BSR vylepšenému zcela novému elektronickému měřícímu zařízení Rotronics, které dokáže změřit točivý moment až 16.000Nm!, lze provádět nejen lineární měření výkonu, ale také dynamická měření v libovolném spektru otáček. Jedná se o jedno z nejsofistikovanějších zařízení na trhu, díky kterému je možné provádět měření s maximální přesností. Zařízení se připevňuje přímo na náboje kol, tedy eliminují se tak třecí ztráty, není třeba řešit rotující hmotnost či změnu vzdálenosti středu válce a středu kola jak je tomu u běžných válcových zkušeben. Díky špičkovému zázemí, zkušenostem získávaným již od roku 1991 a spoluprací s celou řadou závodních týmů či výrobců automobilů jako např. Koenigsegg nabízí BSR nejkomplexnější tuningové kity na trhu.