Přestože vývoj nových aut i jejich motorů probíhal roky a dlouhé bylo i jejich předsériové testování, nemusely se projevit všechny konstrukční nedostatky. I proto se pak může stát, že některé části aut nefungují správně a po ničí si dříve, než by bylo vhodné. Platí to i pro motory, které například mohou trpět na zvýšenou spotřebu oleje. A na kterých pět takových motorů byste si měli dát pozor?
Některé motory jsou prakticky nesmrtelné, jiné jsou však zdrojem problémů. A jedním z těch nejčastějších je podle organizace Consumer Reports nadměrná spotřeba oleje. U některých motorů to může být špatným používáním, u jiných je to však „vlastnost“, která se navíc může s časem zhoršovat. Máme přehled pěti motorů, které jsou na tom v tomto ohledu velmi špatně.
Volkswagen EA888
Motor EA888 z dílny koncernu Volkswagen je jedním z nejrozšířenějších benzinových agregátů. Najdeme jej prakticky ve všech kompaktních modelech napříč celým koncernem VW – i například včetně Škody Octavia či Superb. Tento čtyřválcový turbomotor byl dostupný v objemech 1,8 a 2,0 litru. Problémy se spotřebou oleje jsou u tohoto typu motoru dobře známé, hlavním důvodem jsou velmi tenké pístní kroužky a úzké odtokové otvory v kanálech pístů. Už od novoty může motor „sežrat“ až 1 litr oleje na 1 000 km. Ačkoliv koncern VW provedl v průběhu výroby a aplikace motoru do aut několik úprav, problém se nikdy nepodařilo zcela odstranit.
Německé STK zveřejnily nejnovější žebříček spolehlivosti aut. Nejlepší je Honda, nejhorší Tesla
Nissan MR20DE
Japonský původ není vždy zárukou dokonalosti. Motor Nissan MR20DE, který se montoval do modelů Nissan Qashqai a X-Trail (první i druhé generace), začíná vykazovat nadměrnou spotřebu oleje přibližně po 200 tisících kilometrech. Ačkoliv se nejedná o katastrofální stav, problémem je progresivní zhoršování – zatímco v počáteční fázi je to asi jeden litr oleje na 5000 km, později se může spotřeba oleje dramaticky zvyšovat. Nejhorší modelové roky jsou 2007 až 2008, naopak po roce 2014 se situace výrazně zlepšila.
Subaru FB/FA
Majitelé Subaru často žertují, že jejich auta spotřebují více oleje než paliva. Ačkoliv to fakticky není pravda, faktem zůstává, že motory FB/FA chuť po oleji mají. První problémy se objevují už asi po 5000 km, přičemž se zvyšujícím se nájezdem se situace zhoršuje. Nejvíce postižené jsou modely Subaru Forester a Levorg, přičemž nejhorší jsou verze s motory FB20/25. Řešení? Prakticky jen generální oprava motoru.
Toyota ZZ
Ačkoliv Toyota je považována za jednu z nejlepších automobilek co do výdrže a spolehlivosti svých aut, i ta má své slabé místo. Jsou jím motory ZZ. Ty mají podobně jako u výše zmiňovanému koncernu VW slabé místo v podobě tenkých pístních kroužků. Například 1,8litrový motor typu 1ZZ-FE začne spotřebovávat přibližně 1 litr oleje na 1000 km už při nájezdu asi 35 až 50 tisíc kilometrů. Na pozoru by měli být majitelé modelů Toyota Corolla a Avensis. Lépe jsou na tom 2,4litrové verze (2AZ-FE), ale i ty se při nájezdu asi 200 tisíc kilometrů už zvýšené spotřebě oleje nevyhnou.
Mitsubishi 4A91
A nakonec je problém i u Mitsubishi. Tím je motor 4A91 s objemem 1,5 litru. Ten začne problémy se zvýšenou spotřebou oleje začne zpravidla vykazovat asi po 100 tisících kilometrech. Na rozdíl od ostatních motorů ovšem olej nemizí jen spalováním, ale také přes těsnění klikového hřídele. Tento problém se týká zejména modelů Mitsubishi Lancer 10. generace.