BESIP či další organizace věnující se bezpečnosti na silnicích čas od času natočí různé video spoty, které mají řidiče upozornit na to, co stojí za vznikem nehod, mají jim ukázat, co taková nehoda může znamenat a jak špatně může skončit. Ale abych byla upřímná, většina těchto videí nestojí za nic.
Umělá krev, nepřesvědčivé herecké výkony i spousta klišé a nicneříkajících frází. Asi jako céčkový akční film, který má však zároveň hrát na city. Jsem přesvědčená o tom, že v rámci televizního vysílání či spotů určených pro autoškoly by měla být používána reálná videa. Například od hasičů nebo policistů nebo od náhodných svědků masivních hromadných nehod, což je případ videa, na které se právě teď můžete podívat.
Černý led
K velké nehodě několika aut a kamionů došlo ve čtvrtek 11. února 2021 v půl sedmé ráno na americké dálnici Interstate 35 v Texasu. Do hromadné srážky se nakonec dostalo 133 vozidel. Další auta pak byla naložena na několika kamionech. K nehodě došlo proto, že se na silnici ráno objevil černý led, který je právě pro řidiče nesmírně nebezpečný, protože není vidět.
Záběr, který mohl být poslední. Kameramana málem smetl neovladatelný kamion
Vozovka totiž vypadá jako mokrá, ale přitom je zmrzlá jako zrcadlo. Řidičům může vznik černého ledu napovědět počasí. Jakmile prší a následně se rychle ochladí, dá se s ním počítat skoro stoprocentně. Ovšem řidič v Texasu si ledu nevšimli a ani je nenapadlo, že by na silnici mohl být. Výsledek toho, tedy obrovskou srážku zaznamenal náhodný řidič jedoucí v koloně v protisměru a nutno říct, že z těch záběrů mrazí.
Několik mrtvých
Nečekejte žádné drastické záběry. Spíše jen srdcervoucí rány bourajících aut a kamionů. Především záběr na kamion, který v plné rychlosti nabourá do už havarovaných aut je zničující. Není slyšet žádné naříkání, není vidět krev. Přesto jsem si jistá, že podobné záběry třeba na prvořidiče zaberou mnohem víc než umělá krev a pláč špatných herců.
Ještě dodáme, že na místě byly zraněny desítky osob, šest lidí pak zemřelo. Další desítky lidí zůstaly zaklíněny v rozbitých autech po dlouhé hodiny. Mimochodem, právě řidič onoho kamionu nehodu přežil. Byl sice zraněn, ale nějakým zázrakem se z trosek dostal sám a navíc pomohl z rozbitých aut vytáhnout několik lidí.
Dalším hrdinou celé té tragické události je řidič Toyoty FJ Cruiser, toho času profesionální zdravotník. Ačkoliv o auto při nehodě přišel, ačkoliv byl zraněný a měl závratě a krvácel, přepnul se prý po nehodě do nouzového režimu a také pomohl zachránit několik lidí. Protože jel zrovna do práce a měl na sobě uniformu, zdravotníci, kteří dojeli na místo nehody, jej brali jako kolegu a chtěli tedy po něm pomoc. Prý nějakou dobu trvalo, než všem došlo, že je také obětí a navíc zraněnou obětí. Řidič je už dnes v pořádku a jeho příběh má ještě jeden dobrý konec.
O auto sice přišel, ale Toyota se dozvěděla o jeho příběhu a auto mu daruje. Nejspíš i proto, že dotyčný FJ Cruiser označil za to, co mu zachránilo život. Pro nárazu se prý auto přetočilo na střechu a aktivovaly se všechny airbagy, čímž se z něj stal bezpečný a polstrovaný zámotek. Upřímně, tuto formu testu airbagů si s chutí necháme ujít.