Je bez debat, že maximální povolená rychlost se musí dodržovat. Je ale zároveň bez debat, že dle policejních statistik je právě nepřiměřená rychlost velkým problémem řady řidičů. A proti nim policie na silnicích nasazuje několik druhů radarů. Některé musí ovládat ručně, jiné potřebují, aby policejní auto jelo konstantní rychlostí, a další nic z toho neřeší a zvládnou změřit řidiče klidně za jízdy i v protisměru.

Zatím jen ve skrytých autech

Nejvíce radarů pro měření rychlosti mají policisté v autech. V tuto chvíli jsou namotnované jen v neoznačených autech, sloužících pro takzvaný skrytý dohled. Je to proto, aby si jich řidiči v provozu nevšimli a na poslední chvíli nebrzdili. David Schön, policejní tiskový mluvčí policejního prezidia nám ale potvrdil, že v budoucnu chce policie radary umístit i do vozidel v policejním zbarvení. Policisté z jednotky, která skrytý dohled provádí, se pohybují jak na dálnicích, tak i na okreskách nebo ve městech.

Před nedávnem jsme si zopakovali, že policisté mohou pokutovat už překročení rychlosti o jeden až pět km/h. A podle vyjádření Davida Schöna se policisté zaměřují na všechna překročení rychlosti, tedy i takto malá. Žádnou benevolenci čekat nemůžeme. Budiž útěchou, že tak malé překročení rychlosti není bodovaným přestupkem.

Pozor na rychlost při předjíždění. Ani v tu chvíli ji totiž nesmíte překročit

Tři druhy radarů, čtyři různá auta

Česká policie má v autech namontované tři typy radarů. V tuto chvíli je v pěti vozidlech zařízení Ramer AD9C, ve dvou PolCam PC2006 a ve 173 vozidlech jsou radary Ramer 10C. Ramery 10C, AD9C a PolCam PC2006 můžete najít v některých Volkswagenech Passat, ale i ve Škodách Octavia z let 2015-2016, tak v Superbech z let 2013-2014 a 2017-2018. Kromě těchto vozidel jezdí po Česku také ještě několik starších fabií.

PolCam PC2006

Začneme měřícím zařízením PolCam PC2006. Tento systém neumí měřit rychlost ze stojícího auta. Jde o radar, který je propojený s cejchovaným tachometrem policejního vozu. David Schön systém měření vysvětlil následovně: „Měřící vozidlo se pohybuje v určité vzdálenosti konstantní rychlostí za měřeným vozidlem a pořizuje záznam z měření.“ Tím policejní hlídka zjistí a zároveň zadokumentuje, jak jede řidič rychle.

Důkazem z měření je záznam, který radar propojený také s kamerou, po celou dobu měření nahrává. Je dobré vědět, že tento systém měření není možné odhalit pomocí jakéhokoliv zákonem povoleného detektoru.

Přečtěte si také:  Řidič se kolem radaru prohnal skoro 250km/h rychlostí. Nejspíš půjde do vězení

Od používání tohoto systému policie pomalu ustupuje, ale kromě policejních automobilů jej mají nainstalovaný i některé policejní motocykly.

Ramer AD9C/ Ramer 10C

Oba zmíněné radary dáváme dohromady z jednoho prostého důvodu – fungují na stejném principu, konkrétně na principu Dopplerova jevu. To znamená, že systém měření porovnává frekvence, které k měřenému autu vysílá s tím, jak se jejich signál od auta odrazí a vrátí. Zjednodušeně řečeno, čím rychleji auto jede, tím kratší je rozdíl mezi odesláním a následným přijmutím signálu.

Podle informací od policie umožňuje zařízení Ramer 10C měření rychlosti vozidel na pozemních komunikacích i za jízdy, přičemž mohou být měřena jak vozidla jedoucí ve stejném směru, tak i vozidla jedoucí opačným směrem.

Nicméně tento systém má svá úskalí. Spolehlivost identifikace měřeného auta, respektive rozpoznání registrační značky, bez které je výsledek měření k ničemu, může být negativně ovlivněna vnějšími vlivy jako je počasí, horší viditelnost nebo poškození samotné registrační značky. Úspěšnost správného rozpoznání registrační značky se pohybuje okolo 90 %. Pokud je registrační značka správně rozpoznána, je následná identifikace vozidla 100%.

Na silnicích jsou i ruční radary

Kromě radarů maskovaných v autech policie používá i laserové radary, takzvané „pistole“. Konkrétně jde o měřiče LaserCam 4, kterých má policie 103 kusů, a TruCam. Jejich počet nám policie nespecifikovala, jde prý jen o pár posledních kusů.

Oba laserové radary jsou schopny auto nebo motorku změřit až na několik set metrů, avšak výrobci doporučují dodržet vzdálenost maximálně několik desítek metrů. Oba pracují s GPS souřadnicemi a zaznamenávají jen ty řidiče, kteří překročí maximální povolenou rychlost. Radar také umí automaticky rozeznat nákladní auto od osobního, přičemž z každého přestupku udělá videozáznam.

Každý radar počítá s odchylkou

Policejní měření rychlosti, byť prováděné moderními radary, pracuje také s odchylkou. To znamená, že to, co vidíte na svém rychloměru, nebude stejná rychlost, s jakou při měření pracuje policie.

Přečtěte si také:  Pozor na semafory monitorující průjezd na červenou. V Praze jich je dvacet

Jak konkrétně to funguje, nám vysvětlil David Schön: „Při provádění měření rychlosti je nutné přihlédnout ke stanovené odchylce nepřesnosti měření stanovené výrobcem zařízení. Pro určení limitu rychlosti, která bude základem pro správnou kvalifikaci protiprávního jednání řidiče, je nutné vycházet ze skutečně naměřené hodnoty rychlosti vozidla měřicím zařízením a odečtené odchylky, kterou stanovil výrobce zařízení. Měřicí zařízení využívané policií mají stanovenou odchylku ± 3 km/h do 100 km/h a dále ± 3 % nad 100 km/h. Odchylka je policistou při projednávání přestupku odečtena.“