Všechny automobilky světa se moc rády chlubí tím, jak se jim povedly náročné testy Euro NCAP. Čtyři a více hvězdiček je dobré znamení pro případné zákazníky a jednotlivá PR oddělení značek o takovém výsledku nadšeně informují. Celkem logické, ale logické také je, že když se testy moc nepovedou, je raději ticho po pěšině.
Jenomže v době internetu a extrémně rychlé on-line komunikace se jen tak něco utajit a ututlat prostě nedá. A tak se mimo oficiální kanály dostala na světlo světa informace, že nový Fiat Punto získal v testech Euro NCAP v celku nula bodů. Opravu, čtete správně. Má to ale opodstatnění a nebojte se, tím, že by Punto bylo takový „střep“ to opravdu není.
Tak v prvé řadě je to tím, že Fiat Punto je na trhu už od roku 2005. Od té doby se auto prakticky nezměnilo a stále ho u dealerů můžete koupit jako nové. Tedy abychom byli přesní. Pár velmi drobnými změnami prošlo, ale ty jsou spíše kosmetické. Jenže doba, potažmo právě nárazové testy Euro NCAP se vyvíjejí a mění. Ty tam jsou doby, kdy autu stačilo mít bezpečnostní pásy a pár airbagů. Dnes si plný počet hvězdiček značka vyslouží hlavně za armádu asistentů a bezpečnostních prvků, o kterých často řidiči ani neví, že v autě jsou.
A to je v právě v případě Punta kámen celého úrazu. Ale vysvětlíme to postupně. Punto v ochraně dětí, které cestují na zadních sedačkách, dostalo 43 %, bezpečnost chodců byla oceněna 52 % a ochrana posádky vpředu 51 %. A proč tedy ta nula v konečném hodnocení? Protože Punto nenabízí ani ty nejzákladnější bezpečnostní asistenty, za které dnes považujeme třeba jen upozornění na nezapnuté bezpečnostní pásy řidiče a spolujezdce, udržování jízdního pruhu nebo třeba jen bezpečnostní brzdový systém s označením AEB. V roce 2005 se prostě tyto věci až tolik neřešily.
Celková nula byla udělena také proto, že pokud vůz nenabízí asistenční systémy, dostane za ně 0 bodů. Testy jsou pak nastaveny tak, že pokud auto byť v jediném z testů obdrží 0 bodů, je mu toto hodnocení automaticky uděleno i celkově.