skoda-originalni-dily.jpg
Foto: Škoda

Svolávací akce jsou běžnou součástí (nejen) automobilového světa. Někdy se až v provozu přijde na nějaký slabší článek, který je potřeba vyměnit anebo opravit. Za posledních deset let ale počet aut ve svolávačkách stoupl šestinásobně, jak ukazuje německý trh.

Pokud jde o automobilový průmysl, znamená to, že pokud je vyhlášena svolávací akce, budou majitelé dotčených aut obesláni, aby se dostavili do autorizovaného servisu. Tady jim pak auto zdarma opraví – díl vymění, nebo provedou nějakou opravu. Někdy to jsou ale i úplné blbosti.

Německé Centrum automobilového managementu (CAM) ale upozorňuje na to, že nárůst z 563 tisíc svolávaných aut v roce 2011 na tři miliony v roce 2020 není úplně v pořádku.

Přečtěte si také:  I v krizi čeští řidiči požadují rychlé dodání vozu a chtějí si ho fyzicky vybrat, ukazuje nejnovější průzkum

Toto německé centrum, sídlící v městečku Bergisch Gladbachu, připravilo studii „Trendy svolávacích akcí světových výrobců automobilů v dlouhodobém porovnání (2011 – 2021)“. V té mimo jiné říká, že za minulý rok bylo v USA svoláváno 30,3 milionu vozů, ale za první polovinu letošního roku to bylo už více než 18,6 milionu (to je více než polovina celého loňského roku). Poměr svolávaných vozů k počtu nových registrací je velký, za rok 2020 je to 208 %, za první polovinu roku 2021 je to ale už 227 %.

Proč je tolik svolávacích akcí?

Šéf německého Centra automobilového managementu, profesor Stefan Bratzel se v této problematice opravdu vyzná, je to mezinárodně uznávaný odborník. Vysvětlil, proč se počet svolávacích akcí rok od roku zvyšuje.

Síť servisů vydala žebříček spolehlivosti vozů. Má pro vás i tip na nejlepší motor

V první řadě je to kvůli technické složitosti dnešních automobilů, která je rok od roku výrazně větší. V autech je více aktivních jízdních asistentů, bezpečnostních prvků i komfortní výbavy.

Na vině je také vysoce konkurenční prostředí, které nutí výrobce uvádět na trh nové modely nebo jejich deriváty ve stále kratším čase. To však zapříčiní to, že nemusí být dostatek času a peněz na dlouhé a náročné předsériové testování, které by nedostatky mohlo odhalit.

Auta se také více než kdy jindy stávají globálním zbožím. Po celém světě se tak dnes bez výraznějších úprav prodává jedno a to samé auto. S tím souvisí fakt, že automobilky objednávají vývoj i výrobu některých dílů u dodavatelů na globální úrovni a nejsou tak schopny dostatečně kontrolovat kvalitu.

Přečtěte si také:  Kia svolává jeden ze svých oblíbených rodinný modelů do servisů. Maličkost způsobila nebezpečnou chybu

A nakonec je to i tím, že jednotlivé modely spolu sdílejí základní podvozkovou platformu, ale i pohonnou jednotku a další techniku. Některé problémy se tak jednoduše rozšíří po všech těchto modelech.

Co byly důvody svolávacích akcí?

Nejčastějším důvodem svolávacích akcí v roce 2020 byly nedostatky v ochraně cestujících. V celkovém počtu totiž tvořily 27 %. Druhým nejčastějším důvodem pak byly možné problémy s pohonným ústrojím (21 %) a na třetím místě to byly potenciální problémy s karoserií (20 %).

Hodně bylo také svolávacích akcí ohledně elektroinstalace a elektroniky (14 %), brzdovém systému (10 %) a se softwarem (7 %).

Vypustit auto na trh a až pak ladit chyby

Profesor Stefan Bratzel se zamyslel také nad tím, že výrobci potřebují auto uvést do prodeje a dostat na trh co nejrychleji, takže na něj raději pustí kus, který by snesl ještě další testování a doladí jej postupně za chodu. Pro výrobce to ovšem není ideální situace. 

„Výrobní proces některých automobilových společností připomíná ‚banánový vývoj‘, tedy fakt, že výrobek nedozraje, dokud se nedostane k zákazníkovi. To majitele aut často obtěžuje a může to vést ke zranění osob a škodám na majetku. Výrobce to také stojí ve střednědobém a dlouhodobém horizontu mnoho peněz a poškozuje to jejich image,“ říká profesor Stefan Bratzel. Jako testeři totiž nakonec vlastně fungují samotní zákazníci.

Přečtěte si také:  U autobaterie není důležité jen napětí, ale i startovací proud. Co ještě byste měli vědět, než koupíte novou?

Počty svolávacích akcí v Německu od 2011 do 2020:

Rok Počet svolávaných aut
2011 563 000
2012 824 000
2013 770 000
2014 1 500 000
2015 1 500 000
2016 2 300 000
2017 2 900 000
2018 3 500 000
2019 2 700 000
2020 3 000 000

1 komentář

Přidat komentář