Před nedávnem bylo v České republice otevřeno oficiální evropské zastoupení amerického úpravce aut Hennessey Performance. To před časem postavilo svoje první auto: Hennessey VelociRaptor 500. Jde o bestii na základech Fordu Bronco Raptor, ale upraven byl vzhled i technika. A my jsme na chvíli posadili za volant.
Ještě víc úprav, než by se mohlo zdát…
Ono české oficiální zastoupení není jen pro Českou republiku, ale pro celou Evropu, takže pokud si nějaký zákazník z Evropy bude chtít objednat některou z úprav Hennessey Performance (úpravce sídlícího v americkém Texasu), vždy se dostane do Toman Motors do Rynholce. Tady auto buď sami postaví (učili se měsíc přímo v Americe v centrále společnosti Hennessey Performance) – mají autorizaci právě pro Hennessey VelociRaptor 500 coby upravený Ford Bronco Raptor a nově také pro Hennessey VelociRaptor 600, což je upravený Ford F-150. Pokud byste si ale vybrali něco jiného, Toman Motors vám to dodají z Ameriky.
Nás ale teď zajímá pouze VelociRaptor 500, který v dílnách středočeské firmy vznikl. Jeho základem je Ford Bronco Raptor, který pohání třílitrový benzinový šestiválec. Ten se v Evropě na rozdíl od „běžného“ Fordu Bronco oficiálně neprodává, protože nemá homologaci. Musí se přihlašovat jako individuální dovoz, což v Toman Motors zvládají. Není to ovšem jen tak, protože americké předpisy se od těch evropských hodně liší. Některé věci jdou vyřešit jednoduše, jiné složitěji. Nejsložitější jsou asi světlomety.
Americká auta mají totiž svícení řešené úplně jinak. Vpředu svítí i pozičními světly, vzadu naopak nemají oranžové blikače a blikají zpravidla brzdovými světly. Pro to, aby mohlo být auto v Evropě homologováno, se to musí změnit tak, aby to odpovídalo evropským předpisům. U Bronca Raptor je tak potřeba světlomety fyzicky rozmontovat a přepájet diody. Přední světlomety pak budou svítit bíle (pro potkávací i parkovací světlomety) a blikat oranžově. Podle informací, které od Toman Motors máme, už se vyvíjí jednodušší řešení. U zadních světlometů je ale složitější. Do světel kvůli tomu, jak v Americe fungují, může vést jen jeden kabel (jedna žárovka slouží pro běžná světla, brzdová světla i blinkr), zatímco u evropského řešení se pro blinkr využívá samostatná žárovka nebo segment, takže i další „vlastní“ kabel. V Americe auto bliká červeně, což v Evropě nesmí. Přidány musí být i zadní mlhovky, protože ty na autech v Americe nejsou povinné.
Mnohem zajímavější jsou ale úpravy od Hennessey Performance než ty důležité pro evropskou homologaci. Když se na auto podíváte, všimnete si, že je opravdu vysoké a široké. A to je právě součást kitu Hennessey VelociRaptor 500. Podvozek je zvýšený, má upravené tlumiče Fox s externí olejovou náplní, kterým stále zůstala jejich adaptivní funkčnost. Auto obouvá kola Hennessey s průměrem 20″, na kterých jsou velké 37″ terénní pneumatiky – týká se to jak kol přímo na autě, tak i rezervy na dveřích do zavazadlového prostoru. Protože jsou kola široká, muselo být auto rozšířeno nástavci na blatníky. A vypadá to působivě. Nejen, když před autem stojíte, ale i když ho řídíte a vidíte to ve zpětných zrcátkách. Jiné jsou také oba nárazníky, v tomto případě pevnostní.
Přestože Hennessey VelociRaptor 500 vypadá skvěle na pohled, zajímavý je i pod kapotou. Tam má standardně stejný přeplňovaný třílitrový vidlicový šestiválec, který pohání i Ford Ranger Raptor. V Evropě má ovšem motor snížený výkon na 280 koní (kvůli emisím i přítomnosti filtru pevných částic), ale protože Bronco Raptor je americké, má standardně 400 koní. Úprava ovšem zahrnuje i zvýšení výkonu (přeprogramovaná bude řídicí jednotka, sériový intercooler bude vyměněn za větší a přibyde otevřené sání vzduchu). Výsledkem je 373 kW/500 koní a točivý moment 745 Nm. Díky tomu se zrychlení z 0 na 100 km/h oproti původním 5,4 sekundy zkrátilo na pouhých pět sekund.
Rozdíly sériového Fordu Bronco Raptor a Hennessey VelociRaptor 500 uvádíme v této tabulce:
Ford Bronco Raptor | Hennessey VelociRaptor 500 | |
---|---|---|
Motor | 3.0L EcoBoost V6, twin-turbo | 3.0L EcoBoost V6, twin-turbo (upravený) |
Max. výkon | 312 kW/418 koní | 373 kW/500 koní |
Max. točivý moment | 596 Nm | 745 Nm |
Převodovka | 10stupňová automatická | 10stupňová automatická (upravená ŘJ) |
Brzdy | Kotouče 350 mm / 336 mm | Shodné se sérií |
Kola a pneumatiky | 17″ ALU, 37×12.5″ R17 A/T | 20″ Hennessey ALU, 37″ A/T |
Světlá výška | 13,1″ (333 mm) | až 14″ (355 mm – mírně vyšší) |
Nájezdové úhly (př./přech./zad.) | 47,2° / 30,8° / 40,5° | cca 47° / 31° / 40° |
Výfuk a zvuk | Sportovní s klapkami, sériový | Sériový s lepším zvukovým projevem |
Zrychlení 0–100 km/h | cca 5,6 s | cca 5,0 s |
Interiér | Oranžové akcenty, omyvatelné povrchy | Výšivky Hennessey, štítek s číslem vozu |
Infotainment a technologie | SYNC 4, 12″ displej, 12″ přístrojový štít | Stejný jako Raptor |
Bezpečnostní asistenti | Ford Co-Pilot360, kamera 360°, BLIS | Stejný jako Raptor |
Terénní režimy a asistenti | 7 režimů G.O.A.T., Trail Control, 1-pedal drive | Stejný jako Raptor + LED světla na nárazníku |
Denní provoz | Použitelný, ale široký, vyšší spotřeba | Výraznější dynamika, podobná použitelnost |
Off-road schopnosti | Extrémní schopnosti, uzávěrky, redukce | Stejné schopnosti + více výkonu, testováno |
Za volantem
Čím blíž k tomuhle autu přicházím, tím víc se mi líbí, jak vysoké a široké je. Problémem ale je, že přestože jsou tu prahové nástavce, je mezi nimi a nástavci blatníků mezera, kterou prolétávají kamínky, které přední terénní pneumatiky na silnici zachytávají, a hází je na přední část zadních blatníků. V Toman Motors to řeší tak, že na zadní blatníky nalepili ochrannou PPF fólií, které lak ochrání. Mimochodem, právě prahové nástavce jsou tady docela důležité, protože díky nim se dá do auta nastoupit, aniž byste museli mít schůdky nebo sem vyskakovat.
V kabině se to od běžného evropského Bronca zase tolik neliší, samozřejmě jsou tu loga Raptor a loga Hennessey nebo třeba lepší sedačky, ale palubní deska i veškeré ovladače jsou stejné.
Úplně jiné to ale bude hned po nastartování. Evropský Ford Bronco nemá prakticky žádný zvuk, ale tohle upravené Bronco se poměrně zajímavě rozezvučí. Výfuk má aktivní klapky, takže se jeho zvuk mění v rámci zvoleného jízdního režimu, přičemž nehlučnější je v režimu Baja. U toho vás auto upozorní na to, že je určen pouze mimo pozemní komunikace. Zvuk výfuku je poměrně jadrný a hlasitý i v běžném jízdním režimu a jízdu příjemně doplňuje.
Sedí se tu vysoko a z auta je docela dobře vidět. Při jízdě ale musíte dávat velký pozor na to, že kola nemáte v karoserii jako u běžného auta, ale ještě o nějakých pár decimetrů vedle auta, takže do zatáčky si musíte najet trochu zeširoka, abyste pneumatikou nechytili obrubník nebo příkop. Na druhou stranu terénní pneumatiky by si s tím měly umět poradit, ale byla by škoda odřeného kola.
Přestože má tohle auto 500 koní 745 newtonmetrů, rozhodně to není něco, co byste chtěli využívat často. Díky tomu, že stojí na rámu a má velké terénní pneumatiky, při jízdě se specificky kolíbá a jet rychle vás (skoro) nic nenutí (trochu vás provokuje zvuk výfuku…). Na silnici z toho auta rozhodně nemám pocit, že bych s ním chtěl jezdit rychle, naopak by mě hodně zajímalo, jak by to zvládalo na nějaké polní cestě nebo v lehčím terénu, kde by bylo možné vyzkoušet tlumiče Fox. Ze zkušeností s Rangerem Raptor víme, že speciálně ty adaptivní fungují opravdu skvěle. Z pochopitelných důvodů jsme to ovšem s tímto prvním a jediným postaveným VelociRaptorem 500 v České republice nezkoušeli.
Terénní pneumatiky jsou sice za jízdy slyšet, trochu hučí, ale není to nic, co by vás mělo po cestě nějak výrazněji štvát nebo by vám snad mělo vadit. I díky nim ale máte pocit, že vás na (nejen) silnici nic nepřekvapí a ani nezastaví. A když pak vyrazíte do velkoměsta? Obrubníky i retardéry jsou rázem zapomenuty.
Závěr
Hennessey VelociRaptor 500 je auto, které na silnicích v Evropě opravdu vyčnívá – a to jak tím, jak vypadá, tak i tím, jak jezdí. Pokud kolem vás někde projede, rozhodně jej nepřehlédnete. Díky tomu, jak je vysoké a široké, navíc poutá docela velkou pozornost. Vy za jeho volantem sedíte opravdu vysoko, máte dobrý rozhled, ale zároveň musíte myslet na to, že jste opravdu hodně širocí, s rozšířeným rozchodem kol už vlastně skoro podobně jako kamion.
Líbí se vám? Nedivím se. Chcete ho mít? Není to problém. Pokud ho chcete opravdu hodně, pak se obraťte na Toman Motors, kteří vám buď mohou prodat tento konkrétní kousek s výrobním číslem #001 (ten stojí 4 295 500 Kč s DPH, respektive 3 550 000 Kč bez DPH), případně vám mohou postavit auto přímo pro vás. Cena za úpravu je 865 150 Kč s DPH (715 000 Kč bez DPH), přičemž k tomu je potřeba připočítat cenu za nákup, dovoz a přihlášení sériového Fordu Bronco Raptor.