pistaciova-fabie-skoda-fabia-prvni-generace-5

Svezli jsme se pistáciovou Škodou Fabia první generace. A vy můžete taky

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 7. 7. 2025


Svezli jsme se legendární pistáciovou fabií, autem, kolem kterého vznikla poměrně zajímavá věc na sociálních sítích. A vy se tímhle autem, pokud budete chtít, můžete svézt taky. Potřebujete k tomu jen telefon a „pár korun“ na platební kartě.

Co je to „pistáciová fabie“?

Je pravděpodobné, že jste fenomén s názvem „pistáciová fabie“ také zaznamenali. Pokud ale nevíte, o co jde, jde o výzvu sociálních sítí, která před nějakou dobou rozpoutala sdílení fotek a videí do různých skupin, na kterých je zachycena Škoda Fabia první generace ve světle zelené barvě která na první pohled připomíná barvu pistáciové zmrzliny.

Na tom by vlastně nic zase až tak zajímavého nebylo, ale zajímavější je to, že jde o poměrně raritní barvu, protože s ní bylo vyrobeno jen asi 8 tisíc aut z celkem necelého 1,8 milionu fábií první generace. Je to barva s názvem zelená Fantasy a s kódovým označením 5Y5Y. Původně byla vyhrazena pouze pro první generaci Škody Fabia a jiná škodovka ji dostat nemohla, ale to se pak změnilo. Objednat jste si ji mohli třeba i pro třetí generaci Škoda Fabia nebo třetí generaci Škody Superb.

Mimochodem, přestože jde o vzácnou barvu, existují i fabie s ještě raritnějším lakováním, ale ty nejsou tak výrazné. Podle wikipedie byly totiž v ještě nižších počtech kusů vyrobeny Škody Fabia první generace v odstínu červená Rallye, světlejší žlutá Sprint nebo v metalických lacích modrá Lagunová, stříbrná Brilliant, zelená Agave nebo modrá Race. Zdaleka nejmenší počet kusů by měl být v odstínu červená Hot Chilli, která je jen na 442 kusech. 


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Svezli jsme se s ní

Na fenomén pistáciové fabie zareagoval Bolt, který ji zařadil do flotily svých sdílených aut. Abyste si ji půjčili, musíte mít za sebou sice už nějaké zápůjčky jeho „běžných“ aut v nabídce, ale pak to není problém. Stačí mít nainstalovanou aplikaci, schválený profil a můžete si ji v Praze půjčit. Jen má brněnské registrační značky, ale alespoň stylově ty původní… Odemykání i zamykání probíhá přímo přes aplikaci, klíč k nastartování auta je uvnitř, zpravidla v prostoru před řadicí pákou.

V tomto konkrétním případě jde o kus z počátku výroby, který pohání základní benzinový čtyřválec 1,4 MPI, jehož kořeny sahají i pod kapotou Felicie ( a dalších starších škodováckých modelů), ačkoliv na rozdíl od ní má o decilitr větší objem, hydraulická zdvihátka ventilů, elektronickou škrticí klapku a tužší klikový hřídel. Je to sice motor, který nenabízí žádnou oslnivou dynamiku, ale naopak nabízí opravdu bytelnou konstrukci a vysokou odolnost.

Auto zvenku už za ty víc než dvě dekády nějaké šrámy schytalo, stejně tak uvnitř, kde občas chybí nějaký plastík nebo nedrží tak úplně na svém místě (například madlo dveří). Protože se auto používá a každou chvíli v něm jezdí někdo jiný, není úplně perfektně čisté.

Je to navíc auto, které nemá moc výbavy. Centrální zamykání tady nechybí, stejně jako nastavitelný volant, ale chybí tady elektrické ovládání oken a i klimatizace, takže pokud si tuhle pistáciovou fábii chcete půjčit teď v létě, připravte se na to, že vám v ní bude docela teplo. Na druhou stranu, co tady není, to se nemůže pokazit…

Motor má poměrně sytý zvuk, ale není hlučný. Jak možná od šedesáti koní čekáte, není to úplná raketa. Motor je pod kapotou tohohle malého hatchbacku rozvážný. I po těch dvou dekádách je ale potřeba pochválit řazení, protože kulisa je pevná a rychlosti na svá místa zapadají zlehka.

Celkově působí tahle pistáciová fabie docela zachovalým dojmem, přestože je obutá na zimních pneumatikách, na kterých jsou někde nějaké (pravděpodobně probrzděné) plošky.

Dobrý nápad!

Vymyslet na sdílení auta něco podobného nám přijde jako skvělý nápad, protože zpravidla – a dává to největší smysl – nabízí carsharingové společnosti nová auta, u nichž je nejmenší pravděpodobnost poruchy nebo nějakých podobných problémů. Sednout si ale do auta staršího než řidiči s čerstvým řidičákem a vyzkoušet si, jak vypadala jízda na přelomu milénia, je rozhodně zajímavý pocit.

Bude vás to stát jen pár stovek a vyrazit s ní můžete prakticky kamkoliv. Počítat se vám bude čas a ujetá vzdálenost.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru