1909_Suzuki_History_tovarna
Továrna Suzuki v roce 1909

V roce 1920 byla založena akciová společnost Suzuki Loom Manufacturing Company. Zakladatel Michio Suzuki tím podnikl zásadní krok pro budoucí expanzi, když svoji dílnu na výrobu tkalcovských stavů transformoval na obchodní společnost. I po sto letech společnost Suzuki zůstává věrná jeho základní filozofii: nabídnout maximální užitnou hodnotu a výrobky důsledně zaměřené na potřeby běžných lidí.

Kořeny společnosti Suzuki sahají až do roku 1909, kdy Michio Suzuki ve svém rodném městě Hamamatsu založil dílnu na výrobu tkalcovských stavů. Toto umístění není náhodné, Hamamatsu je největším městem historického regionu Enshu, který je odjakživa japonským centrem inovací.

Michio Suzuki
Michio Suzuki

Díky příznivému klimatu a rozvinutému zemědělství se v regionu Enshu už od středověku dařilo pokročilým řemeslným postupům. Tato tradice se s postupujícím dvacátým stoletím přirozeně promítla do rozvoje průmyslu. Z Enshu tak vedle Suzuki pochází tři další japonské společnosti vyrábějící auta a motocykly nebo třeba celosvětově známý výrobce hudebních nástrojů. Všechny tyto firmy mimochodem začínaly jako rodinné podniky.

Přečtěte si také:  Jak Audi Sport vytváří charakter svých modelů RS? Testy zahrnují 8000 km na Nürburgringu

Od tkalcovských strojů k dopravním prostředkům

První tkalcovský stav vyrobil Michio Suzuki pro svoji matku. Perfektní funkčnost
a spolehlivost mu dodala odvahu založit komerční dílnu na výrobu stavů. Na jejich vývoji spolupracoval přímo se svými zákazníky, což zvyšovalo reputaci jeho dílny.

1930_Suzuki_History_sici_stroj
1930: Tkalcovský stav Suzuki

Tkalcovské stavy Suzuki byly proslulé technickými inovacemi, které usnadňovaly
a zrychlovaly práci. Michio Suzuki na základě podnětů od svých zákazníků postupně získal tři patenty a na 120 průmyslově chráněných inovací. Jeho heslem bylo: „Když zákazník něco potřebuje, musíme udělat vše pro to, abychom naplnili jeho potřeby.“ Tento princip společnost Suzuki vyznává dodnes.

K původně stěžejní výrobě tkalcovských stavů Suzuki postupně přidalo další aktivity: výrobu motocyklů, osobních, terénních a nákladních automobilů, lodních motorů, terénních čtyřkolek ATV, sněžných skútrů a dalších produktů. Prototypy dopravních prostředků vyvíjela již před druhou světovou válkou, než japonská vláda přikázala výrobní a vývojové kapacity nasměrovat pro potřeby armády.

Přečtěte si také:  Víte, kde se vzal slogan „Radost z jízdy“? BMW to vysvětluje od úplného začátku ve 20. letech 20. století

První prototyp automobilu Suzuki proto spatřil světlo světa již v roce 1937. Na získané know-how společnost navázala v poválečném období.

První prototyp automobilu Suzuki proto spatřil světlo světa již v roce 1937
První prototyp automobilu Suzuki z roku 1937. Foto pochází z roku 1939.

Nejprve v roce 1952 uvedla na trh jednoduchý bicykl Power Free s dvoutaktním spalovacím motorem, o rok později se přidal první motocykl Diamond Free, následovaný čtyřtaktním motocyklem Colleda. A v roce 1955 se portfolio rozšířilo o osobní automobil Suzulight.

1954_Suzuki_History_testovani_Suzukight
1954: Testování modelu Suzukight

V tomto období se také změnil název společnosti na Suzuki Motor Corporation, bylo představeno logo ve tvaru stylizovaného písmene S a Michio Suzuki předal vedení společnosti svému synovi Shunzo Suzukimu.

1955_Suzuki_History_tovarna
1955: Továrna Suzuki

Specialista na automobily pro každodenní použití

V následujících dvou desetiletích Suzuki rozvinulo nabídku malých a kompaktních vozů na domácím trhu do komplexního portfolia. Ve stejné době začalo expandovat na exportní trhy na všech kontinentech a sbírat první mezinárodní úspěchy v motocyklových závodech, jako třeba vítězství v Isle of Man TT v roce 1962, kdy Ernst Degner vyhrál s dvoutaktním strojem Suzuki v kategorii 50 ccm. Nejvýznamnější událostí této etapy ale bylo představení prvního modelu s pohonem všech kol v roce 1970. Tím byla založena tradice, která dává Suzuki významnou výhodu proti konkurenci – jako jediná značka na českém trhu dnes nabízí 4×4 ve všech svých modelových řadách.

Suzuki vždy sledovalo trendy a přizpůsobovalo se novým potřebám svých zákazníků. Díky tomu v roce 1988 vznikl další přelomový vůz – Vitara. Lehký, kompaktní a cenově dostupný vůz s pohonem 4×4 stál u zrodu oblíbené kategorie SUV. Vitara je jedním z nejdůležitějších modelů Suzuki dodnes, každá ze čtyř dosud představených generací reagovala na vývoj trhu. Díky tomu patří Vitara mezi nejžádanější vozy s pohonem 4×4 i nejprodávanější kompaktní SUV.

Dalším přelomovým modelem je Suzuki SX4, bezkonkurenční crossover poprvé představený v roce 2006. Právě model SX4 založil kategorii kompaktních vozů s vyšší stavbou karoserie a volitelným pohonem všech kol, která se těší stále rostoucí oblibě, a podobných modelů na trhu neustále přibývá.

Na úspěchy SX4 navazuje jak Suzuki S-Cross, tak nejnovější provedení Vitary, které spojuje tradici modelu SUV s oblíbenými rysy kompaktních crossoverů. Suzuki ale umí nabídnout ještě více: Ignis je jediným mini SUV na trhu a díky tomu se u zákazníků těší mimořádné oblibě.

Přečtěte si také:  Volkswagen připravil akční nabídku užitkových modelů k oslavě 70 let

Stálicí v nabídce je také hatchback Swift, vyráběný nepřetržitě od roku 1983. Jen v posledních třech generacích se celosvětově od roku 2005 prodalo téměř 6 milionů kusů.

2005_Suzuki_History_zacatek_produkce_Suzuki_Swift
2005: Zahájení výroby Suzuki Swift

Současnost a budoucnost patří elektrifikaci. Suzuki je průkopníkem chytře navrženého mild-hybridního pohonu, který spojuje nejmodernější spalovací motory s kompaktním pomocným elektrickým pohonem. Díky pomoci elektromotoru dosahuje mild-hybrid mimořádně nízké spotřeby paliva bez kompromisů v praktické využitelnosti a bez jakýchkoliv nároků na řidiče. Dnes je na evropských trzích hybridní pohon sériovou výbavou všech modelů s motory 1,2 DualJet a 1,4 BoosterJet.

28 let na českém trhu

Na český trh vstoupila značka Suzuki ještě za existence Československa, v roce 1992. Suzuki nejprve zastupoval nezávislý importér, v roce 1997 vznikla společnost Suzuki Motor Czech, jejímiž podílníky byly sama automobilka a japonská obchodní korporace Itochu. Od roku 2013 obchodní aktivity spadají pod Magyar Suzuki Corporation. V letech 1997 až 2019 vedl zastoupení Suzuki na českém trhu Ing. Václav Lula, od roku 2019 je ředitelem Ing. Tomáš Teufl.

1991_Suzuki_History_zalozeni_Magyar_Suzuki
1991: Založení společnosti Magyar Suzuki Corporation v Maďarsku

Podle statistik Svazu dovozců automobilů se za existenci samostatné České republiky prodalo, resp. bylo zaregistrováno přes 59 tisíc automobilů Suzuki. Suzuki je jednou z nejdynamičtěji rostoucích značek, v posledním desetiletí dokázalo své výsledky téměř zdvojnásobit. Zatím rekordním byl rok 2018 s 4 530 zaregistrovanými kusy. Suzuki má aktuálně 29 prodejních míst, která pokrývají celé české území. Pro srovnání v roce 1997 jich bylo jen 10 a dohromady se za rok prodalo jen 420 vozů, desetkrát méně než v současnosti.

Zákazník vždy na prvním místě

Filozofií svého zakladatele se Suzuki Motor Corporation řídí i po sto letech. Prioritou ve všech oblastech vždy byla, a i do budoucna zůstane, snaha nabídnout maximální užitnou hodnotu a výrobky důsledně zaměřené na potřeby běžných lidí. K tomu dopomáhá i unikátní skutečnost, že dnes, po sto letech existence, kdy Suzuki vyrábí přes 3,3 milionu automobilů a 1,7 milionu motocyklů ročně, společnost stále vedou členové rodiny zakladatele Michia Suzukiho.

Přečtěte si také:  Renault Clio slaví 30leté výročí. Vznikl už v pěti generacích

K nejdůležitějším produktům společnosti Suzuki patří automobily s pohonem všech kol pro pracovní, resp. univerzální použití. Díky desetiletím zkušeností a milionům spokojených zákazníků patří Suzuki k předním výrobcům automobilů s 4×4 a pohon všech kol nabízí i v tržních segmentech, kde jde o unikátní nabídku bez konkurence.

Suzuki je jedenáctou největší automobilkou na světě, v některých zemích má ale mnohem silnější postavení. Suverénně nejprodávanější značkou je v Maďarsku, kde se také vyrábí modely Vitara a S-Cross. Dominantní je pak Suzuki v Indii, kde dlouhodobě drží nadpoloviční tržní podíl ze všech prodaných vozů v zemi. Totéž platí i pro sousední Myanmar a Pákistán. Dlouhodobě vládne kategorii miniaut „kei“ doma v Japonsku a patří k nejprodávanějším značkám v mnoha dalších východoasijských zemích.

Hlavní události v historii Suzuki

  • 1909 – Michio Suzuki zakládá dílnu na výrobu tkalcovských stavů v Hamamatsu
  • 1920 – Suzuki Loom Works se mění na akciovou společnost
  • 1937 – prototyp prvního osobního automobilu, další vývoj zastavila válka
  • 1947 – společnost se přesouvá na novou adresu, kde sídlí dodnes
  • 1952 – bicykl s pomocným spalovacím motorem Power Free
  • 1954 – společnost mění název na Suzuki Motor Co.
  • 1955 – první sériový automobil Suzulight, první komerčně úspěšný kei car
  • 1957 – vedení společnosti přebírá Shunzo Suzuki
  • 1958 – z mnoha návrhů od zaměstnanců je vybráno nové logo ve tvaru S
  • 1965 – Suzuki rozšiřuje výrobní program o lodní motory
  • 1970 – představuje se Jimny, první a jediný kompaktní off-road
  • 1973 – vedení společnosti přebírá Jitsujiro Suzuki
  • 1974 – rozšíření portfolia o samohybné vozíky pro tělesně postižené
  • 1975 – otevřena první automobilová továrna v zahraničí – v Pákistánu
  • 1978 – vedení společnosti se ujímá Osamu Suzuki
  • 1979 – model Alto zahajuje vstup automobilky do segmentu malých vozů
  • 1981 – nabídka motocyklů se rozšiřuje o model Katana
  • 1983 – Suzuki spouští výrobu v Indii, kde je dodnes nejžádanější značkou
  • 1983 – představuje se první generace Swiftu, nejprodávanějšího modelu značky
  • 1984 – začíná výroba motocyklu GSX-R, kterého se již prodalo přes milion kusů
  • 1988 – Vitara stojí u zrodu kategorie SUV
  • 1991 – Suzuki začíná stavět továrnu v Maďarsku
  • 1993 – nabídku rozšiřuje mikro-MPV Wagon R
  • 1999 – přichází Hayabusa, první motocykl s maximální rychlostí 300 km/h
  • 2000 – představuje se první generace Ignisu
  • 2006 – model SX4 stojí u zrodu kategorie kompaktních crossoverů
  • 2015 – vedení společnosti se ujímá Toshihiro Suzuki
  • 2016 – Suzuki zahajuje spolupráci s Toyotou na vývoji a výrobě osobních aut
  • 2016 – mikro-hybridní pohon SHVS debutuje v modelu Baleno
  • 2020 – všechny modely Suzuki mají mild-hybridní pohon (s výjimkou terénního Jimny)