2023-elektromobil-subaru_solterra- (2)

Subaru si patentovalo systém, který hlídá to, když se mu někdo bude lepit na zadek

Autor: Radim Plachý - Zdroj: auto.pravda.sk - Foto: Subaru - 2. 6. 2023


Také nemáte rádi, když se vám někdo „lepí na zadek?“ Nedodržování bezpečné vzdálenosti je na silnicích poměrně častý jev, jímž se řidiči, kteří to dělají, snaží auto před sebou donutit uhnout. Subaru se právě na řešení této nepříjemné situace zaměřilo. Už si podalo patent.

Zákon říká, že auta mají mezi sebou na silnici dodržovat bezpečnou vzdálenost. V praxi jsou to ideálně alespoň dvě sekundy. Důvod je jednoduchý, každý máme nějakou reakční dobu a pokud bychom jeli za autem blízko, nemuseli bychom reagovat včas a mohla by vzniknout nehoda. Pokud jedete v autě, na které se někdo zezadu „lepí“, asi to pro vás nebude úplně ideální situace, tím spíše, pokud nemáte kam uhnout. A právě na to si chce posvítit Subaru, které vymyslelo zajímavou věc.

Japonská automobilka podala poměrně komplexní patent, v němž chce zmírnit stres z toho, že se na vás někdo „lepí“. Novinka bude součástí rozšířeného balíčku asistenčních systémů Subaru EyeSight. Jeho součástí jsou už nyní kamery, lidary, ultrazvukové senzory, ale i systém vzájemné komunikace vozidel mezi sebou (Car2Car) a mezi některými ostatními subjekty (Car2X). Přidává ale i některé nové senzory jako například biosenzory, které mají monitorovat srdeční tep řidiče. Je tu také kamera, které monitoruje řidičův obličej (pozná jej po nastartování a přizpůsobí mu auto, ale také hlídá únavu i to, zda se při řízení řidič dívá dopředu nebo například do telefonu).

subaru-eyesight

Díky tomu by mělo mít auto naprosto kompletní přehled o tom, jak to kolem něj vypadá, ale i v jakém stavu je samotný řidič. Tato data má zpracovávat umělá inteligence, která také zjistí, jak řidič reaguje na různé stresové situace. Auto v sobě má mít databázi zaznamenaných reakcí, kterou by následně mělo použít na zmírnění nevhodných jízdních manévrů při nervovém vypětí řidiče, a mělo by mu umět navrhnout správné reakce.

Nový systém by měl řidiče umět zvukově i vizuálně upozornit na to, že se za ním nachází vozidlo v nebezpečné vzdálenosti nebo, že se k němu rychle blíží. To by mu mělo dát víc času na rozhodnutí, co udělat. Systém by mu také měl sám navrhnout ideální řešení – například zařazení do vedlejšího pruhu nebo zvýšení rychlosti, pokud by řidič jel příliš pomalu.

Po jízdě by pak řidič mohl vyplnit elektronický dotazník, v němž by Subaru zjišťovalo, jaké emoce měl řidič při jízdě a v jaké intenzitě. Podle odpovědí by pak měl systém zjistit, o jakého řidiče jde. Pokud by šlo o defenzivního jezdce nebo třeba začátečníka, příště by mu navigace doporučila jinou cestu, kde by na něj nemuselo čekat tolik stresu. Zároveň mu navrhne i lepší čas, kdy nebude doprava tak hustá. Subaru také plánuje takové „vysvědčení“ řidiče po jízdě. Systém by mohl řidiči dát vědět, jak se mu jeho jízda líbila, co udělal správně, ale i v čem by se naopak mohl zlepšit.

Štítky: , , , , , ,

4 názory na “Subaru si patentovalo systém, který hlídá to, když se mu někdo bude lepit na zadek”

  1. Takže defenzivně jezdícím řidičům bude systém doporučovat použití jiné trasy, aby se agresivně jezdící řidiči nemuseli omezovat.

  2. Me by se libil nejaky automaticky system – napriklad by se objevil napis „porizuji zaznam“, pak „odesilam na policii“ nebo „za 5 sekund dojde k aktivaci zbranovych systetemu“ .. „4, 3 …“ Ale ted vazne – nejlepsi je uhnout, pokud to nejde, proste zachovat klid, dokud nejde uhnout. Obvykle i podekuji blikackama. Naschvaly a zpomalovani muzou vest k nebezpecne situaci a zcela to ignorovat se muze vymstit prave kdyz musis prudce brzdit.

  3. A tohle vazne nejaky ridic chce? Jeste by mi to mohlo utrit zadek. Jestli tohle nekdo potrebuje, tak neni ridic, ale cestujici.

    1. Skvělá věc. Čeští řidiči by takových potřebovali víc. Oč míň umí řídit o to větší mají pocit, že všechno zvládnou.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru