Všechno jednou končí a týká se to i oblíbených modelů aut. V letošním roce se s námi po dlouhých 47 letech rozloučí i Ford Fiesta. My jsme vzali její sportovní verzi a vyrazili s ní na brněnský okruh. A jak jsme si tuhle rozlučku užili? Jedním slovem: velmi.
Doba se změnila
Před necelými pěti dekádami, kdy Ford začal Fiestu prodávat, uběhlo opravdu spoustu času a svět se úplně změnil. Dnes klade obrovský důraz na ekologii, která ale vlastně zabíjí malá klasická auta. Ta se totiž kvůli všemožným filtrům, čidlům, senzorům a podobným nutným součástkám stávají dražší a dražší a dostávají se skoro i na ceny modelů o třídu větší. I to je důvod, proč často malé modely bez náhrad končí.
Jedním z takových případů bude právě i Fiesta. Ford už její konec oznámil před pár měsíci. My jsme si tak vzali její nejsportovnější verzi Ford Fiesta ST a vyrazili jsme s ní na brněnský Masarykův okruh. A předpoklady na to, že by to mohlo být povedené rozloučení, na to má tohle malé eSTéčko dobré.
Malé a zábavné
Vždyť pod kapotu je 1,5litrový tříválec EcoBoost s výkonem 147 kW/200 koní a s točivým momentem 290 Nm. K tomu přidejte fakt, že tohle auto má manuální převodovku, pohon předních kol s mechanickým diferenciálem s omezenou svorností, ale hlavně jen něco přes jednu a čtvrt tuny. Zrychlení z 0 na stovku je otázkou 6,5 sekundy a maximální rychlost je 232 km/h. V absolutních hodnotách si možná řeknete, že to zase takový zázrak není, ale ono je také potřeba zažít, jak to Fiesta ST k řidiči dostává.
Tohle auto totiž není jen rychlý hatchback, tohle auto je především naladěno jako zábavný hatchback. Poměrně výkonný motor na suchu díky samosvoru táhne auto za volantem jako by ho snad někdo vodil jako když si děti jezdí s autíčky po koberci a při sebemenším uvolnění plynového pedálu dá jasně najevo, že zadek rád pomůže zatočit. Zadní náprava zvedá v zatáčkách kolo a je přetáčivá. Hodně přetáčivá. Zábavně přetáčivá.
Řízení auta si musíte vlastně tak trochu zasloužit. Kromě divokého zadku je tu také tvrdý podvozek, který dá posádce – zejména ve spojení s příplatkovými 18″ koly – pocítit (ne)kvalitu českých silnic a dálnic. Vždyť do Brna jsme museli dojet po dálnici D1 a ačkoliv už je rekonstrukci, stále jsou tu místa, kde není povrch úplně nejhladší. Tohle není úplně pohodlné auto na dlouhé cesty, to zvládá o něco lépe například Hyundai i20 N, ale ten zase není tak přesný na okruhu. Potěší ale, že od kol se ani na nekvalitním povrchu neozývají žádné rány.
I když má Fiesta ST jen tříválec, musí se jí nechat, že má docela pěkný zvuk z výfuku. Je ale škoda, že ve sportovním režimu jej Ford přibarvuje v interiéru do reproduktorů. Jsou lidi, kterým se to líbí, ale já k nim úplně nepatřím a raději bych poslouchal jen výfuk. On je totiž nejen docela dost slyšet, ale tříválec si do něj dokáže (ve sportovním a závodním jízdním režimu) i odprsknout a zastřílet.
Přední cestující při jízdě sedí v parádně tvarovaných sportovních sedadlech Ford Performance, už tu nejsou ta původní sedadla Recaro. Vadí to? Rozhodně ne, protože nová sedadla jsou nejen příjemně pohodlná, ale zejména dokáží dobře podržet v zatáčkách. A věřte mi, že to u tohoto auta opravdu oceníte. A jako třešinka na dortu je fakt, že mají certifikaci AGR. S posedem ale souvisí to, že řadicí páka je až příliš vpředu, takže zařadit 3. a 5. rychlostní stupeň chce „delší“ ruku.
Na okruhu
Dojeli jsme na okruh, odfoukli pneumatiky a šli si zařídit jízdy. Na celý den jsme měli pět 25minutových stintů, takže Fiesta ST dostane pořádně do těla. Jak tam tak stojí nastartovaná v boxové uličce a díváme se na ní, její zelená barva karoserie se nám líbí čím dál víc. Vpředu jsou navíc nové LED Matrix světlomety s dynamickým LEDkovým ukazatelem směru a pod nárazníkem je i spojler s nápisem Ford Performance. Velká kola ukrývají velké brzdy a na zádi je opravdová koncovka výfuku.
Je začátek dubna, celou noc i ráno pršelo a jsou čtyři stupně. Naštěstí máme letní michelinky a trať postupně osychá. Nejsou to úplně ideální podmínky pro rychlou jízdu, ale na druhou stranu to jsou dobré podmínky na to, aby auto zase tolik netrpělo. Uvidíme.
Auto je po cestě prohřáté, toho se bát nemusíme, ale na okruhu nikdo nejezdil. Stojí tu voda a je úplně mokro. Je tedy potřeba jet opatrně. Samosvor je docela jemný a při jemné práci s plynem se snaží hledat trakci jak to jen jde. Pokud ovšem přidáte neopatrně, začnou se protáčet obě přední kola a auto půjde po tečně ven. S plynovým pedálem je – speciálně na mokru – potřeba pracovat opravdu jemně, protože při jeho ubrání v oblouku se zase začne auto přetáčet. Hned.
Není to ale takové to kousavé klouzání, naopak to je docela zábava, protože s autem si pak lze hrát. Řízení má ale opravdu velmi ostrý převod, takže kontra zvládnete dát bez velkého zpoždění, a přední náprava vás dokáže vytáhnout, i když na mokru je stále potřeba s plynovým pedálem zacházet jemně. A že s Fiestou ST je opravdu zábava, dokládá nakonec i fakt, že stabilizační systém se dá zcela deaktivovat.
A když pak začne povrch osychat a my se můžeme do plynového pedálu ostré Fiesty začít opírat víc, překvapí to, s jakou jistotou dokáže dlouhé a táhle oblouky Masarykova okruhu jezdit. Na suchu se uklidní i zadek, který po ubrání plynu nechce auto hned předběhnout, ale naopak příjemně pomůže auto stočit do zatáčky. Na suchu si rázem budete užívat to, jak čistou stopou dokáže tohle malé autíčko jezdit. S tím, jak trať víc a víc osychá, a zároveň můžeme začít na auto tlačit víc, ukazuje se, že přesně tady je naladění podvozku ideální. Není prkenné, ale je pevné a tuhé. Auto se skoro nenaklání a v zatáčkách parádně drží. O to lépe ale pak poznáte, že obuté Michelin Pilot Sport 4 mají poměrně měkké bočnice.
A povedený je i motor. Ačkoliv jde o tříválec, má docela velký objem a zároveň z něj necítíte, že by byl dýchavičný. Slušně táhne už od přibližně dvou tisíc otáček a dech mu nedojde ani v omezovači, do kterého jsme na brněnském okruhu brnkali často, protože na dlouhých rovinkách už nemělo cenu řadit vyšší rychlost, protože za pár chvil přišla zatáčka další. Typicky se to stávalo v esíčku pod diváckou tribunou, kde jsme dotočili trojku a na čtyřku už by prostor nebyl.
Závěr
Ford Fiesta ST je autem, po kterém se nám bude stýskat. Malý, mrštný a nakonec i rychlý hatchback z vás totiž dělá lepšího řidiče. Nepotřebujete vyšší stovky koní, abyste byli rychlí, ba právě naopak. Tohle auto můžete ždímat, můžete se mu jednodušeji dostat na hranu a hrát si s přenosem hmotnosti. A zábava je přece to, co dělá z řízení zábavu. Kupujte, nebudou…
Technické údaje:
Auto: | Ford Fiesta ST (2023) |
Motor: | řadový tříválec |
Objem válců: | 1497 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 147 kW/200 koní při 6000 ot./min |
Točivý moment: | 290 Nm při 1400 – 4000 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 6.5 s |
Maximální rychlost: | 232 km/h |
Převodovka: | šestistupňová manuální |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 6.6 l/100 km |
Objem nádrže: | 42 litrů |
Délka: | 4068 mm |
Šířka: | 1735 mm |
Výška: | 1469 mm |
Rozvor: | 2493 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1262 – 1283 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 311 / 1093 litrů |
Po tichu závidím , měl jsem tři fiesty , z nichž ta poslední – 1.4. 66 kW , jezdila velmi dobře…