V souvislosti s problémy se velmi často mluví o koncernu Volkswagen, ale ani jeho konkurent, tedy koncern Stellantis to v posledních měsících nemá snadné. Podle agentury Reuters jsou akcie tohoto koncernu pod velkým tlakem, především kvůli nepříliš dobrým výsledkům na trhu v Severní Americe. K tomu všemu bylo oznámeno, že šéf koncernu Carlos Tavares odejde z funkce, až mu začátkem roku 2026 vyprší kontrakt.
Jenomže to vše je jen začátek. V rámci personálních změn končí finanční ředitelka Natalie Knightová. Ve funkci ji nahradí provozní ředitel čínské divize Doug Osterman. Provozním ředitelem severoamerických aktivit firma jmenovala šéfa značky Jeep Antonia Filosu, který tak ve funkci vystřídá Carlose Zarlengu. A právě tento veletoč vůbec nedělá dobře akciím, ale nakonec ani pověsti firmy.
„Jejich hříchem je pocit sebeuspokojení. Na zhoršující se situaci na trhu reagovali pomalu. Proto musejí být změny ve vedení tak hluboké,“ řekl Analytik Fabio Caldato ze společnosti AcomeA. Jak moc pomalu, to dokazuje i fakt, že koncern Stellantis musel minulý týden změnit celoroční výhled. Bohužel k horšímu. I kvůli tomu akcie pokračovaly v poklesu, na burze v Miláně oslabily o 2,8 procenta. Od začátku letošního roku tak ztratily už asi 45 procent své hodnoty.
Co za tím vším hledat? Především špatné prodeje. V Americe musely značky Dodge a Jeep kvůli nezájmu zrušit několik modelů. Dobře se naopak daří značce RAM, která se ale od mateřského Dodge odtrhla a jde si svou cestou. Nutno říct, že zjevně dělá dobře, protože modernizovaný RAM 1500 má velký úspěch. Problémy jsou ale i v Evropě, kde je třeba Maserati ve velmi špatných číslech. Jediná místa, kde Stellantis rostl, je Střední východ a Afrika, kde se velmi dobře daří Fiatu.
Zatím ještě stále úřadující šéf koncernu Tavares přitom už v létě letošního roku upozorňoval, že pokud se jednotlivé značky koncernu nezačnou vydělávat, budou prostě zavřena. Tehdy jeho slova vyvolala rozruch, ale je prostě fakt, že 14 značek v jedné automobilové rodině je prostě hodně, především, když na sobě některé parazitují. Značka se navíc spojila s čínským výrobcem elektromobilů Leapmotor a chce si utrhnout další kus elektromobilního trhu. A to také nebude levné. Je tedy otázkou jaké značky, respektive jaké modely si koncern ponechá a kdo jej do budoucna povede.