Každému, kdo jezdí po českých silnicích, asi neušel fakt, že některá auta nemusejí být v úplně perfektním stavu. Za některými, především za staršími auty s dieselovými motory, není přes množství sazí z výfuků ani vidět. Asi i to, plus samozřejmě zhoršující se emise v ovzduší především ve velkých městech, stály za rozhodnutím ministerstva dopravy začít emise měřit přímo v ulicích v rámci náhodných kontrol. Nejdříve je měly v gesci policie a celní správa, následně ministerstvo dopravy nechalo zřídit speciální Inspekci silniční dopravy (INSID).
„Kontroly emisí anebo technického stavu vozidel přímo v provozu bez asistence policie či celní správy, tedy větší pravomoci kontrolorů v případě zjištěných nedostatků. Tyto změny patří mezi hlavní přínosy přeměny Centra služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID), která proběhne v polovině roku 2025,“ popsal resort dopravy.
Mobilní měření není vypovídající
Měření emisí v ulicích probíhá už řadu měsíců, ale oficiální profil STK ČR, tedy platforma stanic technických kontrol, upozornil, že toto měření není příliš profesionální a že pokuty z něj udělované nejsou zcela oprávněné. Především je měření emisí možné provádět jen za optimálních povětrnostních podmínek. Pokud příliš fouká, prší nebo sněží, může to představovat problém. Technici měření se snaží si pomoci „krabicí“, ale není to ideální postup, na což platforma STK ČR upozorňuje.
„Z TV reportáží o měření na silnicích se jeví, že se nedodržují předepsané postupy (při měření opacimetrem se nedodrželo pásmo otáček). Z toho plynou pochybnosti o dodržení ostatních kritérií daných výrobcem kontrolovaného vozidla a to např. čistící akcelerace, správný korigovaný součinitel absorpce. Navíc, pokud opacimetr musí být chráněn před deštěm krabicí, působí to neprofesionálně,“ píše STK ČR.
A dále vysvětluje: „Náměrová data z těchto měření se neukládají do ISTP, tudíž nejsou ověřitelná. A vozidla kontrolovaná na silnicích většinou absolvovala poslední kontrolu před více než rokem – mezitím mohlo dojít k závadám. Vozidla, která přijíždějí na kontrolu (SME) jsou na to připravována například pořízením kvalitnějšího paliva, nebo změnou jízdního režimu (dálnice nebo jízda ve vysokých otáčkách). Protože jak nekvalitní palivo, tak používání vznětového vozidla v městském cyklu v nízkých otáčkách a další faktory ovlivní výsledky měření emisí. Proto mohou mít problém při nahodilé zkoušce emisí na silnici, přestože nemají žádný emisně relevantní problém.“ K tomu STK ČR uvádí také to, že pokuty pro taková auta nejsou řešením a policie by raději měla dotčená vozidla posílat na kontrolu na STK a pracovat s domluvou.
Z 12 kontrolovaných aut neprošlo policejním měřením 11. Všichni přišli o „technickou“
Ministerstvo dopravy si stojí za svým
Na to, jak vnímá příspěvek STK ČR, ale i samotné mobilní měření emisí jsme se zeptali na ministerstvu dopravy. Jeho tiskový mluvčí František Jemelka důrazně popřel, že by byly v mobilním měření a při tom klasickém na STK odlišnosti. „Je důležité zmínit, že měření emisí v rámci provádění STK prováděné mobilním způsobem je mimo to, že měření probíhá ve venkovním prostoru, kvalitativně shodné s měřením na stanicích měření emisí (SME). Výsledky jsou tedy použitelné a o nespravedlnost se nejedná,“ napsal nám František Jemelka. Navíc upozornil, že policisté mohou řidiče při naměření nevhodných emisí vyřešit domluvou, což se také často děje.
A jak se to má s onou zmíněnou „krabicí“ na ochranu před deštěm? „K měření za deště je třeba říci, že není našimi technickými podmínkami exaktně stanoveno, že za deště měřit nelze. Obecně pro měření ve vnitřních prostorách platí, že by relativní vlhkost vzduchu neměla překročit 90 %. Z hlediska vnějších podmínek je pak stanoven pouze rozsah okolní teploty -10 až +40 °C, přičemž ostatní specifické požadavky pro měření ve vnějším prostředí stanovuje výrobce přístroje,“ vysvětluje mluvčí resortu dopravy.
Auta pak musí na velkou kontrolu
Už v březnu letošního roku nám policisté potvrdili, že se slušnějším počasím, tedy zhruba od dubna, začnou znovu měřit emise přímo u aut v provozu. A tak se také stalo. STK ČR tvrdí, že hodnoty nejsou relevantní, ale Ministerstvo dopravy ale tvrdí opak.
„Auta jsou pro účely technické silniční kontroly, a především pak za účelem měření emisí zastavovány ne namátkově, ale na základě předvýběru (nadměrná vizuální kouřivost, nadměrný hluk, koroze, únik provozních kapalin atd.). To je velký rozdíl oproti kontrole STK, kam se musí dostavit každé vozidlo bez rozdílu na základě vypršení lhůty platnosti technické prohlídky, a tedy provozovatel se může na tuto kontrolu předem docela dobře připravit. Kontrola vozidel v silničním provozu se zaměřením na kontrolu plnění emisních limitů tak má jednoznačně smysl a je prováděna za běžného provozu vozidla sledujíce období mezi jednotlivými kontrolami (naplňování litery zákona o udržování provozovaných vozidel v řádném tech. stavu). Kontroly provádí pouze akreditovaní technici a za použití měřicích přístrojů, schválených pro tuto kontrolu ministerstvem dopravy a pravidelně ověřovaných a kalibrovaných. Jak jsme již uvedli, není rozdíl mezi přístroji, používanými kamennými SME a používanými při mobilním měření emisí. Zjištěné závady, spadající do kategorie „B“, detekované SME nebo STK anebo při mobilním měření emisí v terénu mají naprosto stejný dopad – omezení platnosti TK vozidla na dobu maximálně 30 dní s následnou povinností podrobit vozidlo opakované kontrole na SME nebo STK,“ popsal František Jemelka.
Vraťme se ale ještě na chvíli do března. Tehdy nám vrchní komisařka Policejního prezidia Hana Rubášová přesně vysvětlila, jak takové mobilní měření probíhá a jaké má následky v případě špatného výsledku: „Pokud jde „pouze“ o překročení hodnot emisních limitů policisté nesplnění podmínek klasifikují jako vážnou závadu v technické způsobilosti vozidla a na místě omezí vozidlu platnost technické prohlídky na třicet dnů. Tento přestupek je buď na místě sankcionován v příkazním řízení, nebo oznámen příslušnému správnímu orgánu k projednání. V případě, že chybí podstatná část výfukového systému, může dojít i k odejmutí technické způsobilosti a zabránění v další jízdě.“
Tady vůbec nejde o emise, ale o to, poštvat proti sobě co nejvíc lidí. Navíc, když dáte převahu fanatikům, co nesnáší auta a mají jiný životní styl, nebude to o emisích, ale o nadřazování ideologie malé skupiny lidí s potřebou vnutit svoje vidění světa, protože je nikdo neposlouchal. Demožumpa zoufale potřebuje voliče. A tihle budou mentálně blízko těm, co za komanče dělali pomocnou stráž VB. 90% takto kontrolovaných aut nesplní podmínky měření. Protože parametry výrobce se získávají v laboratorních podmínkách. V zimě se to auto při krátké jízdě často nezahřeje ani na provozní teplotu.
No, pokud někdo vědomě jezdí v „dýmovnicí“ nebo s „vykuchaným pajšlem výfuku“ a upravenou řídící jednotkou, zaslouží si takovou pozornost úřadů… Ovšem je nutno brát v úvahu, pokud na nové auto vydělám za 4 měsíce nebo za 10 let, ale to je zase o něčem jiném…
Tohle je jeden velkej statistickej podvod.
Protože auto ke kontrole vybírá hlídka na motocyklu, která jede proti kopci mezi autama, a pokud některé kouří, stáhne ho na měření. Pak je výskledek jasný….neprojdou. Alespoň v JIhlavě to takhle přesně probíhá, Aventin, výpadovka na Pejr.
Je to hnus vybírat od normálního vizuálně nekouřícího řidiče pokutu za něco, co nejsem schopen před jízdou ani během ní zkontrolovat.
Že jsem před týdnem úspěšně absolvoval ME…?… a že mi za ten týden mohl odejít vstřik, regulace turba a dalších 10 věcí, při jejichž malé nekorektnosti se nerozsvítí kontrolka řízení motoru, to už soudruhy nezajímá.
Je třeba inkasovat, inkasovat. Opět se mi chce zvracet.
olej v nafte dela divy
pokutu neplat te
Dobrý den-měření emisí je stálý problém-jedu li na TK,tak se snažím předem vyměnit olej,dát nový vzduchový filtr,natankovat dražší kvalitní naftu atd.Potom mě zastaví na silnici,kdy jsem před výměnou ,naftu jsem tankoval na nejlevnější pumpě,motor je sotva zahřátý a nevyjdou emise o jednu desetinu a auto je bez TK.Často tankuji naftu do kalnystru a před nalitím do nádrže ji filtruju-běžně v sítku zůstane jakýsi šlem.Dříve byla nafta kvalitnější a tedy i emise byly nižší,ale toto přimýchávání složek je asi velký problém-a na to doplácíme.
Už jsem jednou reagoval na tyto měření, co když mi v tu chvíli probíhala regenerace DPF. Ani já to nevím že je spuštěná, až když doma vypnu motor a ještě několik minut běží ventilátor chlazení, tak teprve vím, že běžela regenerace. A bohužel zase byla přerušena vypnutím motoru a při další možnosti opět spustí. To je takový problém tam do těch X kontrolek přidat jednu dosti důležitou o spuštění regenerace? Když budu vidět, že probíhá regenerace, tak si prodloužím trasu domů o 10 km a vím, že mi doběhne a je to ok.
Každý nově zřízený řídící a kontrolní útvar musí prokázat své opodstatnění.
Zanášení celého spalovacího prostoru motoru včetně celého výfukovému systému je naprosto reálné a dochází k němu nejčastěji jízdou v městském provozu, při krátkých vzdálenostech, při nedostatečně ohřátém motoru a pod.
Před kontrolou na STK jsem vyměnil střední a poslední díl výfuku a nestačil jsem se potom divit, jak auto „okřálo “ , přestože motor Isuzu má již ujetých 421 000 km. Při technickém rozboru příčin se jasně ukazují “ technické “ bariéry v obou tlumičích, jež mají za hlavní úkol zpomalit rychlost odcházejících zplodin , a tím zmenšit hladinu hluku ! Vlastní cesty pokryté množinou “ bariér “ se na povrchu zanesou “ sazemi „, ty mají větší součinitel odporu a logicky auto postupně ztrácí svůj původní výkon ! A potom to “ razantní šlápnutí na plynový pedál “ odborně nazývané zkouškou volné akcelerace a je zaděláno neboť stačí, aby tyto “ saze “ opustily výfukový systém a pečlivě navštívily opacimetr / měřící sondu / a řidiči plať pokutu !!
A na celé této skutečnosti mě jen udivuje, jak tyto skutečnosti zamlčuje tzv. odborná veřejnost a to zejména ta, co neustále radí ministerstvu dopravy ! Je možné, že to nevědí !!!!
A možná by ani nebylo na škodu demontovaný výfuk rozřezat a jim jej věnovat!
Ing. Petr Navrátil
Zdravím, nejsem odborník, ale myslím si, že při náhodné kontrole emisí, když DPF není zrovna vypálený od sazí, můžou hodnoty normy nesplňovat. Samosebou, že při častých jízdách v městském provozu dochází k zanášení částicového filtru více a jeho vypálení je komplikovanější. Nebo se dělá mobilní měření emisí i v dálničním provozu?