Švédsko, ostatně jako většina severských zemí, dnes platí za velmi ekologicky smýšlející oblasti. Jenomže i v těch nejekologičtějších společnostech se najdou rebelové, kteří jdou proti proudu. Jednoho takového, respektive jeho práci, vám teď představíme.

Tenhle člověk si postavil velmi zajímavé Volvo PV544, tedy vůz vyráběný v letech 1958-1966. Šlo o praktické auto, které nemělo pod kapotou moc výkonné agregáty o objemu 1,6 a 1,8 litru. Ale díky pohonu zadních kol šlo už ve své době, hlavně během švédských tuhých zim, o poměrně zábavné auto. Při pohledu na realizaci tohoto hodně šíleného projektu však dostává pojem “zábava” zcela jiné rozměry.

Základem totiž sice posloužilo stařičké Volvo, ale tvůrce se rozhodl, že poněkud obmění pohonnou jednotku. A šel na to opravdu zostra. Volba padla na V12 o objemu 38,8 litru. Ano, čtete správně! Dvanáctiválec pochází z armádního speciálu Brobandvagn 971, který se standardně používá například pro stavbu mostů. Výkon tohoto agregátu je 530 koní a točivý moment, a teď si sedněte, 2 300 Nm.

Projekt je v tuto chvíli stále ve fází skládání a ladění, takže zatím nevíme, jak nakonec bude fungovat na silnici. Ale z videa je patrné, že jen samotné nastartování zní, jako když se probouzí dávná bestie z hlubin samotné planety Země.

Majitel a tvůrce celého projektu se jmenuje Jonsson a čeká ho také vývoj a výroba speciální převodovky, která bude umět snížit ten šílený točivý moment tak, aby auto vůbec bylo schopno pohybu. Dotyčný celou stavbu důkladně dokumentuje, a proto doporučujeme sledovat jeho stránky. Je to fascinující podívaná a ukázka opravdu úžasné práce.