Škoda Octavia Scout je na trhu již ostříleným matadorem, před několika měsíci se začala prodávat už ve své druhé generaci. Z vlastních řad mu ale vyrostla konkurence, kombík postavený podle stejného receptu a se stejnými vnitřnostmi – SEAT Leon X-Perience. Má se Octavia Scout čeho obávat a nebo její pozice zůstane neotřesitelná?

srovnavaci-test-skoda-octavia-scout-seat-leon-xperience-p1

Postavili jsme proti sobě obě auta v té nejlepší (a nejdražší) konfiguraci, kterou lze v ceníku najít. Nejsilnější naftový motor, který lze najít také pod kapotou Škody Octavia RS, doplňuje pohon všech kol a šestistupňová dvouspojková převodovka DSG. Technické údaje se prakticky neliší. Výkon motoru 135 kW/184 koní mají obě auta totožný, stejně jako točivý moment 380 Nm. Liší se však zrychlením z 0 na 100 km/h, v němž je SEAT o 0,6 sekundy rychlejší (7,8 s proti 7,1 s) i maximální rychlostí (219 km/h proti 224 km/h). Octavia je klidnější, je to naladěním, je totiž o 3 kg lehčí (1559 kg proti 1562 kg).

Liší se i nastavení převodovky DSG, v obou autech je šestistupňová automatická dvouspojková skříň. Po zařazení „D“ se Octavia rozjede hladčeji a rychleji, Leon je rozvážnější a nechá motor více vytočit. Octavia řadí dříve a v nižších otáčkách. Obě převodovky však řadí hladce, (zejména nahoru) rychle a intuitivně. V případě, že byste chtěli řadit sami, můžete použít i manuální režim. Octavia však nenabízí pádla pod volantem, Leon ano.

Obě auta mají nezávislé zavěšení všech kol, to je pro čtyřkolky standart. Leon obouvá o palec větší kola (18″) než Octavia (17″). Liší se také nastavení, resp. tvrdostí podvozku. SEAT je tvrdší, Octavia je naladěna komfortněji, opět to odpovídá celkovému pojetí obou automobilů – stejně jako zvýšená světlá výška – Leon je oproti běžné verzi vyšší „jen“ o 15 mm, Octavia Scout o 33 mm. Je škoda, že si ani do jednoho z aut nelze připlatit za adaptivní podvozek (škodovka ho v nabídce navíc – prý zatím – nemá vůbec).

srovnavaci-test-skoda-octavia-scout-seat-leon-xperience-p2

Pohon všech kol zajišťuje u obou aut mezinápravová spojka Haldex 5. generace. Obě auta jsme zkoušeli nejen na suchu, ale i na mokru nebo sněhu. Pocitově se účinnost, reakce ani rychlost reakcí pohonu všech kol neliší. Chování obou aut je spíše neutrální, na kluzkém povrchu je cítit i lehká přetáčivost. Stabilizace se nedá vypnout ani u jednoho z aut, dá se jen omezit do sportovního režimu, kdy vám povolí lehké proklouznutí a sklouznutí zádě, při jejím větším vybočení ale ESC zasáhne a auta srovná. Nepočítejte tedy s tím, že budete zatáčky projíždět bokem

Přečtěte si také:  10 zajímavých novinek, o jejichž premiéru jsme zrušením autosalonu v Ženevě přišli

Designéři šli na úpravy obou aut stejně. Vzali karoserii kombi, zvýšili ji a doplnili o ochranné či spíše ozdobné plasty. Pozměněny jsou oba nárazníky i prahy a blatníky dostaly plastové nástavce. Subjektivně toto oplastování lépe vypadá na Leonu, Octavie vypadá zejména zezadu tak, že ho tam někdo dolepil.

Auta se liší také pojetí interiéru. Leon na to šel důkladněji, příplatkové čalounění kůže/Alcantara klade použitými barvami (černá, hnědá a oranžová) důraz na outdoorové určení modelu. V Octavii se musíte spokojit s běžným čalouněním, přibyde jen nápis Scout na opěradla předních i zadních sedadel. Od běžných modelů se interiér ale příliš neodlišuje. Na to, že jde o deriváty běžných modelů, vás upozorní jen několik znaků – na sedačkách, na volantu či u řadící páky DSG.

srovnavaci-test-skoda-octavia-scout-seat-leon-xperience-p3

Interiér Leonu je orientován více na řidiče. Auto je celkově menší zvenku i zevnitř, a tak řidiče více obklopí. Středový panel přístrojové desky natočený k řidiči i nižší pozice za volantem působí sportovněji. Přesným opakem je vzdušnější a prostornější interiér v Octavii. Leon má také lépe řešené umístění displeje multimédií a navigace. Narozdíl od Scouta je na vrchu palubní desky, a tak není potřeba tolik sklánět zrak při sledování navigace nebo přepínání rádiových stanic. Jeho displej má však menší úhlopříčku, ani za příplatek nemůže mít tak velký displej jako Octavia. Grafika je prakticky stejná, zobrazení také. Liší se také umístění tlačítek na volantu, funkce jsou však stejné.

Jde-li vám o prostor, už jsme nakousli, že Octavia je jednoznačně větší a praktičtější. Scout je o 15 cm delší, o 2 mm užší a o 5 cm vyšší. Nabízí v základu také o 33 litrů větší zavazadelník. Více prostoru pro cestující na zadních sedadlech ve škodovce slibuje o přibližně 5 cm delší rozvor náprav. Do obou aut ale není problém naložit pětici cestujících s mnoha kufry a odjet na dlouhou cestu.

A co spotřeba paliva? Stejné motory, převodovky i téměř stejná hmotnost by napovídaly, že se lišit nebude. A je tomu skutečně tak. Po nahlédnutí do technických údajů se dočteme, že obě auta spotřebují v kombinovaném režimu shodně 5,1 l/100 km. Spotřeba se neliší nijak závratně ani v praxi, rozdíly u obou aut byly v řádu desetin litru v neprospěch Leona. S největší pravděpodobností to bylo ale tím, že Leon měl najeto velmi málo kilometrů a motor byl syrový. Počítat je ale potřeba s ciframi pohybujícími se kolem 7 l/100 km.

Přečtěte si také:  ŠKODA AUTO kvůli pandemii koronaviru přibližně na dva týdny uzavřela své závody v České republice

srovnavaci-test-skoda-octavia-scout-seat-leon-xperience-p4

Když už se rozhodnete, že si jedno z těchto aut pořídíte, následuje pohled do ceníku, kde zjistíme, že motorová paleta není úplně široká. A vlastně to dává smysl, protože SEAT i Škoda se nabízejí výhradně s pohonem všech kol, jenž nelze kombinovat se všemi agregáty. V nabídce je tak jedna benzínová verze 1,8 TSI a dvojice naftových motorizací 2,0 TDI s výkony 110 kW a 135 kW, Leon k tomu ještě přidává základní 1,6 TDI 81 kW (časem přibyde také verze s pohonem pouze přední nápravy). Pokud budeme srovnávat stejné motorizace, pak vychází Leon vždy o několik desítek tisíc levněji.

I když jsou obě auta vařena podle stejného receptu, stejně se liší. Nejsou to rozdíly nijak výrazné. Octavia Scout uspokojí spíše praktičtěji smýšlející a klidnější řidiče, Leon X-Perience osloví spíše řidiče sportovněji založené, dravější. Kdybych si měl vybrat já, beru Leona, hlavně pro jeho naladění, pojetí, ale i design. Nicméně věřte mi, že chybu neuděláte ani s jedním z aut.

Pokud vás ale ani jedno z aut nezaujalo, zkuste počkat, protože svůj zvýšený oplastovaný kombík na stejném základu uvede na trhy co nevidět také Volkswagen. Jmenovat se bude Golf Alltrack a zapadne přesně mezi Leon X-Perience a Octavii Scout…

SEAT Leon X-Perience

Škoda Octavia Scout

Technické údaje:
Typ vozu: Nový Nový
Značka: SEAT Škoda
Typ: Leon X-Perience Octavia Scout
Motor: řadový čtyřválec řadový čtyřválec
Objem válců: 1 968 ccm 1 968 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo turbodmychadlo
Palivo: nafa nafa
Pohon: 4×4 (Haldex) 4×4 (Haldex)
Výkon: 135 kW/184 koní v 4 000 ot./min 135 kW/184 koní v 4 000 ot./min
Točivý moment: 380 Nm v 1 750 – 3 000 ot./min 380 Nm v 1 750 – 3 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 7.1 s 7.8 s
Maximální rychlost: 224 km/h 219 km/h
Převodovka: 6° dvouspojková (DSG) 6° dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.1 5.1
Délka: 4 543 mm 4 685 mm
Šířka: 1 816 mm 1 814 mm
Výška: 1 481 mm 1 531 mm
Rozvor: 2 630 mm 2 679 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 562 kg 1 559 kg
Objem zavazadlového prostoru: 587 / 1 470 litrů 610 / 1 740 litrů
Ceník: k nahlédnutí zde k nahlédnutí zde