Srovnali jsme Jeepy Wrangler ve verzích Rubicon a Sahara. Vzali jsme je do terénu

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp, Matěj Slepička - 24. 7. 2020


Když chcete pořádný off-road, ale chcete nové auto, nabídka za poslední roky prořídla. Stálice v podobě Jeepu Wrangler ale naštěstí zůstala. A my jsme se tentokrát podívali na zoubek dvěma verzím z ceníku. Vedle sebe jsme postavili cestovnější verzi Sahara a drsný teréňák Rubicon.

Ačkoliv se obě výbavy liší – zejména zaměřením na jízdu hlavně po silnici anebo hlavně mimo ni – pod kapotou jsme měli tutéž pohonnou jednotku. Docela netradičně šlo o dvoulitrový čtyřválcový benzinový motor. A ten je se svými 200 kW/272 koňmi a 400 Nm i v takovém autě opravdu potentní.

Liší se i na pohled

Jeep má pro Wrangler v nabídce tři verze výbavy: základní Sport, cestovní Sahara a off-roadovou Rubicon. Jak asi na první pohled z fotek poznáte, červený Wrangler je právě Sahara, zatímco černý je Rubicon. Liší se na první pohled použitými pneumatikami, protože Rubicon má pneumatiky BFGoodrich Mud-Terrain s terénním vzorkem, zatímco Sahara má vcelku běžné silniční gumy Bridgestone Dueler H/T.

Nejsou to ale jediné rozdíly, které lze pouhým pohledem zjistit. Sahara má také o palec větší disky kol a nášlapy po bocích. To Rubicon nemá, protože nášlapy snižují průchodnost terénem. Na druhé straně se ale opravdu mohou hodit při nastupování, protože karoserie sedí vysoko nad zemí. Sahara má lakované odjímatelné střešní panely, včetně hardtopu, Rubicon je má v matné černé „plastové“ barvě. Stejné odlišnosti si lze všimnout i na blatnících, ačkoliv černá barva na Rubiconu to do jisté míry maskuje.

Interiér se příliš neodlišuje, největší změnou jsou nakonec odlišné koberečky, protože Rubicon má příplatkové pevné, gumové rohože s opravdu vysokým okrajem, zatímco testovaná Sahara má klasické koberce. V obou případech ale – i přes koberec na podlaze – nechybí zátka k odvodu vody, pokud by bylo potřeba interiér důkladně umýt.

Dalšího rozdílu si můžete povšimnout před voličem čtyřkolky. Ano, pohon všech kol se tu aktivuje mechanickou pákou. K dispozici je tu standardně pohon zadních kol, k tomu automatická čtyřkolka, stálá čtyřkolka a čtyřkolka s redukcí. No a před pákou má Sahara volný prostor, kam lze odložit třeba klíč, Rubicon tu má ale ovladače Tru-Lock, kterými lze uzavřít přední i zadní diferenciál (středový diferenciál tu není, přední kola se připojují napřímo), anebo odpojit přední stabilizátor.

První jízda: nový Jeep Wrangler to teď umí lépe na silnici a ještě lépe mimo ni

Mimo silnici

K elektronickému odpojení stabilizátoru slouží tlačítko s nápisem „Sway Bar“. To lze udělat i při jízdě až do rychlosti 29 km/h. Pokud to uděláte, lze zvýšit křížení náprav o dalších 25 %.  Že je to opravdu hodně, to si můžete prohlédnout v přiloženém videu v čase 0:13). Zatímco červený Wrangler zvedá na přejezdu nerovnosti při křížení náprav přední kolo desítky centimetrů do vzduchu, tak černý Rubicon ho zvedne jen o nízké jednotky centimetrů. 

Ani to ale není jediný rozdíl, jehož si lze v terénu všimnout. Obě auta mají sice pocitově stejný pohon všech kol, ale technicky se decentně liší. Zatímco Sahara má systém Command-Trac, tak Rubicon Rock Trac. Kvůli tomu se liší i redukce, respektive její převodový poměr: Sahara má 2,721:1, Rubicon dokonce 4,0:1. A je to opravdu znát, což je vidět i z videa v čase 4:48. Tady jede černý Rubicon jen na redukovanou jedničku s brzděním motorem, zatímco červený k tomu musí ještě brzdit. Pokud by se vám jízda z kopce s redukcí nelíbila, využít můžete i elektronický asistent sjíždění kopců.

Vlastně je tu ještě další odlišnost, ale pro tu byste se museli ohnout pod auto. Tam byste si možná všimli toho, že Rubicon má jiné nápravy. Dostal totiž nápravy Dana 44 nové generace. Tyto nápravy mají trubky s větší tloušťkou a jsou kované, aby poskytovaly lepší pevnost, tuhost i odolnost. Všechny Wranglery bez výjimky ale mají obě nápravy tuhé, což se v terénu hodí – to už dnes nemá prakticky žádné jiné moderní nové auto, ani Mercedes-Benz třídy G.

Jeep nezmiňuje, jestli se obě auta liší, co do světlé výšky. Tu totiž v propagačních materiálech nenajdete vůbec. Co tam ale najdeme, to jsou nájezdové a přejezdové úhly. Auta mají přední přední nájezdové úhly 35,4° (Sahara), respektive 36,0° (Rubicon), zadní 30,7° (Sahara), respektive 31,4° (Rubicon) a přechodový 20,0° (Sahara), respektive 20,8° (Rubicon).

Nemění to ale nic na faktu, že oba dva Jeepy Wrangler jsou v terénu opravdu schopné. Na (hlavně) kluzkém povrchu má ale samozřejmě výhodu Rubicon s terénním vzorkem. Stejně jako ve chvílích, kdy je potřeba vysoký zdvih tlumičů k udržení neustálého kontaktu kola se zemí. U Rubiconu ho zvětšíte již zmiňovaným odpojením předního stabilizátoru. Takový terén, kde by snad Sahara nestačila (natož pak Rubicon), ale v Česku běžně nemáme. My jsme auta zkoušeli v Hummer centru v Praze.

A co na silnici?

Tak, jak v terénu dominuje Rubicon, tak na silnici zase Sahara. Tím prvním a zásadním je hluk. Terénní gumy totiž hučí, ačkoliv to není nic zásadního. I v dálničních rychlostech si lze úplně v klidu povídat, aniž by bylo potřeba zvýšit hlas. Mimochodem liší se maximální rychlost obou verzí. Ačkoliv mají stejný motor, tak terénnější Rubicon má omezovač na 159 km/h, cestovnější Sahara jede až 180 km/h.

Obě auta překvapí dynamikou. Jakkoliv jsem měl v obou autech za volantem pocit, že není kam pospíchat, po přidání plynu přišlo překvapení. Wrangler – lhostejno, zda červený nebo černý – podřadil, přidřepl si na zadní kola, nadzvedl předek a vyrazil vpřed s hodně velkou razancí. U černého to bylo o to zajímavější, že ve 160 km/h se zrychlování poměrně výrazně díky omezovači zastavilo.

Při přidávání plynu jste si museli ale dávat pozor hlavně na mokru. Výkonu je na zadní kola tolik, že se jednoduše a ráda protáčejí a způsobují přetáčivý smyk. Ale letět s Wranglerem „dveřma napřed“ je zábava. Stabilizace se sice nedá úplně vypnout, ale protiprokluz ano a pokud je vybočená záď jen o pár stupňů, stabilizace nezasahuje. Jsou ale chvíle, kdy vás přetáčivý smyk může nepříjemně překvapit.

Pneumatiky se podepisují i na spotřebě paliva. U obou aut potěší velká, 81litrová palivová nádrž. Spotřeba totiž není z nejnižších, Při klidné jízdě se sice dá dostat pod 12 l/100 kilometrů, ale to byste nesměli skoro nikdy výrazněji přidat. Spíše počítejte s hodnotami mezi 12 a 13 l/100 km s tím, že Sahara je o necelý půllitr úspornější.

Závěr a cena

Jeepy Wrangler ve verzích Sahara a Rubicon se liší víc, než jen několika řádky v ceníku. Při přímém srovnání to vynikne o to více. Poznáte, o kolik tišší je Sahara oproti Rubiconu, a poznáte také, že je o něco komfortnější. Obě auta mají ale díky rámové konstrukci poměrně specifické jízdní vlastnosti, předurčujícím je spíše ke klidné jízdě. A to i přesto, že pod kapotou mají 270koňové motory, s nimiž nabídnou působivou dynamiku.

Styl tomuhle off-roadu rozhodně nechybí, ba právě naopak. A dělají to hlavně ty hranaté tvary karoserie – přesně takový tvar karoserie nakreslí každé dítě, když kreslí auto. K tomu se ale přidává i fakt, že během několika (někdy desítek) minut lze z běžného off-roadu udělat off-road naprosto výjimečný. Z Wrangleru se totiž dají sundat střední panely nad předními sedadly, ale i celý hard-top (případně i jiné části, které si objednáte), takže se z auta může stát kabriolet. Pokud by ani to nestačilo, tak lze jednoduše sundat i oba páry bočních dveří. Tak ale v České republice legálně jezdit nelze, protože mimo jiné přijdete o vnější zpětná zrcátka.

A co prozradí pohled do ceníku? Rozdíl mezi oběma testovanými verzemi je 40 tisíc korun, což je v ceně kolem 1,5 milionu korun docela zanedbatelné. Záležet tak nakonec asi bude na tom, jaká verze se vám bude líbit víc. Která to je?

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“30%|35%|35%“ colalign=“left|center|center“]
Typ vozu:,Nový,Nový
Značka:,Jeep,Jeep
Typ:,Wrangler Sahara,Wrangler Rubicon
Motor:,řadový čtyřválec,řadový čtyřválec
Objem válců:,1995 ccm,1995 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo,turbodmychadlo
Palivo:,benzin,benzin
Pohon:,4×4,4×4
Výkon:,200 kW/272 koní při 5250 ot./min,200 kW/272 koní při 5250 ot./min
Točivý moment:,400 Nm při 3000 ot./min,400 Nm při 3000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.6 s,8.9 s
Maximální rychlost:,180 km/h,159 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,11.0 / 8.0 / 9.0,12.0 / 9.0 / 10.0
Emise CO2:,264-244 g/km,264-252 g/km
Objem nádrže:,81 litrů,81 litrů
Délka:,4882 mm,4882 mm
Šířka:,1894 mm,1894 mm
Výška:,1838 mm,1848 mm
Rozvor:,3008 mm,3008 mm
Pohotovostní hmotnost:,2013 kg,2103 kg
Objem zavazadlového prostoru:,548 / 1059 litrů,548 / 1059 litrů
Ceník:,ke stažení zde,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru