2022_FORD_PUMA_SEATS_52

Sportovní, ale ortopedicky optimalizovaná sedadla s certifikací AGR. To nabízí Ford Puma ST

Od Josef Pelikán | Zdroj a foto: Ford - Tisková zpráva - 17. 6. 2022 0

Vlastnictví sportovního vozu v minulosti vyžadovalo obětovat část každodenního komfortu ve prospěch lepšího vnímání reakcí automobilu a kontaktu s vozovkou. Ford již používá technická řešení, jejichž cílem je zajistit, aby jeho sportovní modely přinášely vedle radosti z jízdy také pohodlí, ať už se jedná o propracovaný podvozek nebo o nastavitelná sportovní sedadla s příkladným vedením těla – mimo jiné proto, aby vyhlášené jízdní vlastnosti modelů Ford Performance byly přístupné širšímu okruhu řidičů.

Nyní značka zvyšuje komfort sportovních sedadel na novou úroveň. Nová, ve vlastní režii Fordu vyvinutá sedadla Ford Performance pro sportovní SUV Puma ST se pyšní certifikací odborné organizace Aktion Gesunder Rücken e.V. (AGR, iniciativa za zdravější záda).

Přečtěte si také:  První jízda s elektromobilem Ford Mustang Mach-E GT. Rychlost až na prvním místě?

Certifikace AGR vyžaduje, aby sedadla umožňovala nastavení ve 14 směrech a plně se tak přizpůsobila anatomii a potřebám cestujících, místo aby se cestující přizpůsobovali sedadlu.

„Řidiči mohou využít skvělou ovladatelnost naší Pumy ST naplno jen tehdy, když se cítí komfortně. Proto jsme už od začátku přistupovali k návrhu nových sportovních sedadel s tím, že budeme chtít získat certifikaci AGR,“ řekl Michael Janzen, vedoucí konstrukce sedadel ve Ford of Europe. „Technici divize Ford Performance tráví za volantem více času než většina ostatních. Proto víme z první ruky, jak důležitá je pozice řidiče z hlediska požitku z jízdy i kvůli tomu, abyste na v cíli nevystupovali z vozu ztuhlí a rozlámaní.“

2022_FORD_PUMA_SEATS_28

Akreditaci AGR uděluje nezávislá hodnotící komise, tvořená experty z různých oblastí medicíny. Bolesti spodních zad patří celosvětově k hlavním příčinám invalidity a jedna studie zjistila, že 63 řidičů trpí bolestmi zad v míře, která narušuje jejich běžný život.

U sportovních sedadel Pumy ST s integrovanými opěrkami hlavy lze nastavit nejen podélnou vzdálenost od volantu a úhel opěradla, ale také délku a úhel sedáku. Každý si tak najde vhodnou pozici za volantem.

Přečtěte si také:  Zákaz spalovacích motorů automobilky vcelku vítají. Většina je na něj už dnes dobře připravena

Nechybí ani možnost výškového nastavení. Ocení ji zejména řidiči vyšších postav, kteří si mohou spustit sedačku níž a dosáhnout tak nízkého vzpřímeného posedu, jaký mají v oblibě vyznavači sportovní jízdy. Bederní opěrka je elektricky seřiditelná ve čtyřech směrech.

Při hledání správné rovnováhy mezi cestovním komfortem, každodenním pohodlím a vedením těla při sportovní jízdě experimentovali odborníci Fordu s různými typy konstrukce sedadla, pěny i potahů.

Desítku prototypů vyzkoušel Ford na svých polygonech, které napodobují reálné úseky a povrchy silnic z různých částí světa, i na veřejných komunikacích. Se zkouškami životnosti pomohl „Robutt“ – robotický simulátor, který za tři dny usedne, poskočí a zavrtí se v sedadle sedmapůltisíckrát, čímž napodobí dekádu běžného používání.

202011_FORD_PUMA-ST_28

Nová sedadla se montují také do modelů Focus ST a Fiesta ST. Jsou potažena prémiovým veganským materiálem Sensico, který svými senzorickými vlastnostmi, trvanlivostí i snadnou údržbou připomíná kůži.

Modely ST a jimi inspirované varianty ST-Line tvořily v roce 2021 podle údajů Fordu téměř polovinu (44 %) celkových prodejních objemů modelových řad Puma, Focus a Fiesta.

Puma ST, poháněná motorem o výkonu 147 kW/200 koní, je prvním SUV Ford Performance nabízeným v Evropě. Pyšní se propracovanými „Sportovními Technologiemi“, jako jsou patentované směrové pružiny, přepínatelné jízdní režimy nebo na přání dodávaný samosvorný diferenciál.

Nová sedadla Ford Performance jsou jen jedno z mnoha technických řešení používaných v modelech Ford ke zvýšení komfortu. Jako další příklad lze uvést adaptivní tlumiče pérování MagneRide, nabízené pro Ford Mustang 6a sériově dodávané pro elektrický Mustang Mach-E GT. Mají elektronicky řízenou magnetoreologickou náplň, která jim umožňuje reagovat v reálném čase na povrch vozovky a aktuální provozní situaci. Výsledkem je vedle lepší ovladatelnosti také právě dokonalejší komfort odpružení.

Přečtěte si také:  Inteligentní semafory Fordu rozsvítí vozidlům záchranného systému automaticky zelenou

Ford plánuje nabízet sedadla s certifikací AGR i v budoucnu, kdy bude v Evropě klást větší a větší důraz na elektromobilitu. Společnost nedávno oznámila, že do roku 2024 uvede na trh sedm osobních a užitkových modelů nové generace s elektrickým pohonem.

Aktuálně značka nabízí také v 18 směrech seřiditelná sedadla s certifikací AGR pro modely Focus, Galaxy a S‑MAX.