Říká se, že Praha má jednu z nejlépe fungujících hromadných doprav na světě. Stačí ale jedno jediné špatně parkující auto, aby se z dobře fungující veřejné přepravy stala apokalypsa. A to ostatně nemusí být jen v Praze. Ačkoliv ale i jediný řidič může způsobit velká zdržení tisíců lidí, pokuty za to nejsou vysoké. To se ale možná změní. V těchto dnech totiž poslanci řeší mimo jiné i to, že by se za zablokování tramvaje pokuty zvýšily a možná za to budou i trestné body.
Stačí pár centimetrů
Všichni víme, že parkovacích míst je zoufale málo. A všichni také víme, že auta jsou stále větší. I přes to všechno je ale při parkování vždy potřeba myslet na to, zda tím jako řidič někoho neomezím nebo neohrozím. Tramvaje mají jasně danou trasu, nemohou se vyhnout, nemohou špatně parkující auto objet. Musí prostě zastavit a počkat.
Stačí jedno takto špatně zaparkované auto a problém je na světě. Paradoxem je, že je úplně jedno, jestli zaparkované auto překáží třeba jen kvůli zpětnému zrcátku nebo je prostě odstavené na kolejích.
⚠ Kvůli špatně zaparkovanému autu v průjezdném profilu je jednosměrně odkloněna linka 17 z Holešovic do Kobylis přes Palmovku a Bulovku. https://t.co/yJJC3uZon8
— PID (@PIDoficialni) May 3, 2022
V každém případě je jeho řidiči udělena pokuta maximálně 2000 Kč. Navíc může počítat jen s cenou případného odtahu. A takových řidičů jsou i desítky měsíčně. Pražský dopravní podnik to stojí hodně peněz. Pokud je blokáda tramvaje delší než 30 minut, je nutné zavést náhradní dopravu. Většinou se ale naštěstí trať uvolní dřív. Někdy se dostaví přímo špatně parkující řidič, jindy musí být řidičem tramvaje přivolána městská policie a auto musí být odtaženo. Byly i případy, kdy blokující auto odtlačili přímo sami cestující. Ovšem to je poměrně riskantní krok, pokud by při tom došlo k poškození auta, majitel by škodu mohl chtít uhradit.
Změní se to?
Pokuta 2000 Kč není nic hrozného, možná i proto si řidiči na parkování u tramvajových kolejí nedávají žádný velký pozor. Existuje ale možnost, že se to změní. Poslanecký podvýbor pro dopravu totiž na základě iniciativy poslance a předsedy podvýboru Ondřeje Lochmana (STAN) bude řešit, jestli by se pokuta za zablokování tramvaje neměla zvýšit.
Ve hře je zvýšení pokuty až na 10 000 Kč a k tomu i možnost přidat trestné body do karty řidiče. Bude ale záležet na tom, jak se k tomu poslanci postaví a zatím k tomu moc pozitivní vztah nemají. Podle některých by stačilo na místa, kde k blokování dochází nejčastěji, umístit zákaz stání. Upřímně si ale nemyslím, že by nějaká značka pak řidič od špatného parkování odradila. Vysoká pokuta by naopak mohla.