Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v polovině roku 2019 zrušil tendr na nákup nových policejních aut. Ta značka, která by výběrové řízení vyhrála měla ministerstvu vnitra dodávat auta mezi lety 2018 až 2021 a to za 2,25 miliardy korun. Ale nestalo se tak. Důvodem bylo napadnutí tendru ÚOHS, na což resort vnitra reagoval žalobou na toto rozhodnutí. A soud dal úřadu za pravdu. Rozsudek z konce března tohoto roku byl Úřadu doručen v minulém týdnu.
Diskriminační podmínky
Soud jednoznačně potvrdil závěry ÚOHS, podle nichž ministerstvo nastavilo diskriminačně zadávací podmínky, když kombinace stanovených technických požadavků ve svém důsledku vedla k bezdůvodné konkurenční výhodě pro Škodu Auto.
„Krajský soud zamítl námitky týkající se nepřezkoumatelnosti a litispendence či výhrady proti využití průzkumu trhu jako důkazního prostředku. Soud potvrdil také správnost skutkových zjištění a jejich hodnocení, když se ztotožnil se závěry Úřadu ohledně diskriminačního charakteru požadovaných parametrů vozidel. Zadavatel podle soudu dostatečně nezdůvodnil, v čem jsou vozidla typu sedan/hatchback natolik odlišná od vozidel typu kombi, že pro značnou část veřejné zakázky požadoval žalobce dodání vozidel s homologací sedan/hatchback a zároveň základním objemem zavazadlového prostoru min. 500 dm³. Konkrétně neprokázal, v čem spočívají tvrzené rozdíly v jízdních vlastnostech a proč jsou tyto rozdíly významné z hlediska dané veřejné zakázky,“ popsal případ ÚOHS.
Podle soudu byl problém i v tom, že zadavatel, tedy resort vnitra, nastavil technické parametry aut i pro vozidla, která neměla primárně sloužit policejním účelům. „Podle soudu je zcela legitimní požadovat v zadávací dokumentaci buď odůvodnění toho, proč i vozidla pro nepolicejní účely musí tyto parametry splňovat, anebo požadované parametry vozidel pro nepolicejní účely odlišit,“ dodal ÚOHS.
Fakta byla jasná
Už v polovině roku 2019 vydal ÚOHS soupis toho, proč tendr na nová auta napadl. Podle něj mimo jiné „zadavatel v daném případě stanovil několik desítek technických požadavků na vozidla, které však byl schopen splnit pouze jediný dodavatel, čímž vyloučil soutěž o zakázku“. Kromě toho se ÚOHS dotázal 12 dodavatelů různých značek automobilů, zda by byli schopni splnit mj. kombinaci tří technických požadavků, a to typ karoserie, minimální velikost zavazadlového prostoru a vnitřní rozměry vozu. Žádný z dodavatelů nebyl schopen kombinaci těchto tří požadavků splnit.
„Ani samo Ministerstvo vnitra nebylo schopno předložit objektivní zdůvodnění, proč vozidla o těchto parametrech poptává i pro jiné zadavatele. Požadavky na vozidla Ministerstvo vnitra odůvodňovalo pouze potřebami Policie ČR. Potřebami Policie ČR nelze odůvodňovat potřeby jiných odběratelů vozidel a tímto způsobem omezit soutěž. U zakázky za více než 2 miliardy korun z kapes daňových poplatníků byla reálně vyloučena soutěž, když podmínky byly bezdůvodně nastaveny tak, že je splňoval pouze vybraný dodavatel,“ napsal v prohlášení ÚOHS.