Určitě už jste někdy zažili situaci, kdy jste šlápli na brzdový pedál a od brzd se vám ozvalo nepříjemné zaskřípání. Takový zvuk umí leckoho lehce vyděsit a většinou nevěstí nic moc dobrého. Když máte štěstí, byl to jen mezi kotoučem a brzdičem uvíznutý kamínek, který po pár kilometrech vypadne. Pokud tomu tak není a brzdy se ozývají stále častěji, asi víte, že vás čeká návštěva servisu.

Jenomže ne u všech aut je skřípání brzd špatným znamením. U těch vozů, které do vínku dostaly velké a výkonné brzdy, je často skřípání doprovodný jev nebo spíše vlastnost každého zabrzdění. Vše se doslova točí kolem velikosti kotoučů, kterým se při brzdění nevyhnou vibrace, jenž mohou přerůst až v rezonování. A tyto kotouče pak vlastně fungují jako reproduktor, který až k našim uším donese to vysoko tónové pískání. Nejvíce je to patrné při brzdění v nízkých rychlostech, tedy při malém tlaku brzdiče na kotouč. V tu chvíli se destičky s kotoučem dotýkají velmi nerovnoměrně, což se projeví právě vibracemi a pískáním.

Přečtěte si také:  I přes záznam šílené nehody Gembally Mirage GT soud jejího řidiče neuznal vinným. Je na svobodě

Hodně samozřejmě záleží na konkrétních brzdách, konkrétním autě a také na míře jejich opotřebení. V Porsche, jak vám ukáže přiložené video, se snaží tento zvukový jev co možná nejvíce eliminovat, ale jak sami uvidíte, prakticky to není možné. I sami inženýři přiznávají, že nějaké to pískání je prostě nevyhnutelné.